Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D2X uppesittarkväll!

Produkter
(logga in för att koppla)
Arleklint skrev:
Jag har nördat ner mig i utrustning länge nog nu. Du har rätt i det. Men nu har jag de grejjer jag suktat efter, så nu är det naturbilder som gäller.
Helt rätt, Janne! Skapa på, nu. D2x är en jättefin kamera. Men fortfarande bara en kamera.

...under tiden nördar jag ner mig i testen av 1ds mkII...men det är ju mitt jobb...

Grattis Janne!

Det har varit omöjligt att undgå hur du har längtat efter den kameran! Lycka till med ditt nya verktyg!

D2X kräver bra linser för att matcha sin höga upplösning. Dåliga linser röjes in på bara skinnet.

CA kan dock även uppkomma om man kör vidvinklar som inte är DX eftersom ljuset då faller in alltför snett på sensorn.

Jag skall på kul göra en test och jämföra min 20/2,8 standardnikon med 18-70 DX på D2X

Jag har förövrigt börjat fota natur igen. Om nu änder är natur ;)
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=332666&set=lp

Senast ändrad:
Jag nördar för mycket. Det är vad jag menar, men jag skall snart sluta och fortsätta med naturbilderna istället ;)

Detta är ett exempel på nörd.

Till vänster Nikon AF 20/2,8
Till höger Nikon AF-S 18-70/3,5-4,5 DX (kitglugg)
Skjutet på D2X f8

Den gamla 20/2,8 håller än ;)

Bilagor

• ca2.jpg
    ca2.jpg
    18.7 KB · Visningar: 397
Senast ändrad:
Arleklint skrev:
Jag nördar för mycket. Det är vad jag menar, men jag skall snart sluta och fortsätta med naturbilderna istället ;)

Detta är ett exempel på nörd.

Till vänster Nikon AF 20/2,8
Till höger Nikon AF-S 18-70/3,5-4,5 DX (kitglugg)
Skjutet på D2X f8

Den gamla 20/2,8 håller än ;)
Ja, otvetydigt "nördar" du alldeles för mycket nu.
Beträffande resten i texten, har det någonsomhelst praktisk betydelse? Om man tänker efter alltså??
Och Janne, det är faktiskt ännu värre än så här om man skall vara ärlig.
Bilderna blir bara 2-dimensionella!!
Verkligheten är ju (minst) tredimensionell.
Det kan ju inte bli mycket värre, Bara ett snäpp nedåt till så är bilderna endimensionella.
Och vem vill se ett tocket elände????
Seså, ut och fotografera nu, schas, schas!!
Us

clavicl skrev:
Ny test med min brusiga D2X. Är i diskussion med Nikon om det är något fel på min kamera eller ej, men med dessa bilder kan det väl knappast vara något snack?

http://bicho.no-ip.com/d2x

Tror det blir enklare att bedömma om du plåtar, rätt exponerat, ett motiv som rymmer hela tonomfånget, eller i varje fall från 5 till 247 i RGB. En dag som denna med sol o skugga ute är perfekt.

mvh.

Janne

1Ds II

Det här motivet; 50 mm 1,4 @ f8, stativ. Sedan ändrades endast tid o ISO. (100 iso=1/500 f8)

Bilagor

• motivet.jpg
    motivet.jpg
    34.1 KB · Visningar: 555
Senast ändrad:
Janne H skrev:
Skulle vara kul att höra din uppfattning ang. brusmängden 100-200-400 iso.
Är det mycket skillnad, eller är det någon skillnad?

/NyfikneJanne

Jag gjorde en serie bilder på olika ISO 100-800 som jag skulle kunna lägga ut. Men det får bli ikväll.

100 iso, beskuren+ USM.

ACR, allting default. (Utom vitbalansen som sattes mitt i en vit ruta ovanför gula skylten.)

Bilagor

• 100,det.jpg
    100,det.jpg
    25.9 KB · Visningar: 554
400 iso beskuren+ USM.

ACR, allting default. (Utom vitbalansen som sattes mitt i en vit ruta ovanför gula skylten.)

Bilagor

• 400,det.jpg
    400,det.jpg
    30.8 KB · Visningar: 551
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar