ANNONS
Annons

Vilken kamera ska jag byta till för att känna skillnad?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det kan vara mindre klokt att välja en billig/äldre kamera för att ”känna på om foto är något för mig”.
Det kan vara som att välja ett gammalt bilvrak för att se om rally är något för mig.
Skillnaden mellan en billig äldre kamera och en nyare är inte bara bildkvalitet.
Det är så mycket mer.
Känslan att jobba med ett bra verktyg som jag trivs med är viktigare för att fastna eller inte för fotografi.
Därför är det viktigt att prova olika kombinationer annan du fattar beslut.
Alla kameror är kapabla att ”ta bra bilder”, men alla är inte så kul att jobba med.
En del vill ha stora manliga pjäser, medan andra föredrar något annat.
Under 30 år har jag sålt massor av nya och begagnade kameror och sett att det är viktigare att du tycker om kameran än att den har bättre tekniska specifikationer.
Förutsättningarna för att du skall bli så nöjd som möjligt är att ta i så att det svider när du handlar.
Dvs köp den dyraste du tänka dig.
Då blir du också nöjd längst tid.

Devisen att köpa det bästa som finns från början gäller fortfarande.
Man kan inte längre skylla på utrustningen om det inte blir bra. 😀
Att få bra bilder med enklare utrustning är dock något mer utmanande.
 
Hej alla!
Jag har en Nikon D3300 + telezoon 55-300mm och har varit nöjd med den men känner att jag inte utvecklas längre pga kameran/objektivet.

Har inte stor budget så frågan är om man ska satsa på en ny kamera eller objektiv? Och vilken kamera ”krävs” för att jag ska märka någon skillnad mot den jag har nu? Är det fullformat som gör stor skillnad?

Alla tips är välkomna.
Ett absolut kostnadsfritt alternativ för att komma fram till vad det är du saknar: "Tejpa fast" 18–55:an på 18 mm och plåta med den brännvidden under en tid. Tejpa sen på 28 mm och kör vidare med enbart den brännvidden. Byt till 35:an och kör på med den och avsluta med en period med tejpen på 50 mm. På så sätt lär du dig att se hur olika bildvinklar funkar för ditt sätt att fotografera. Själv kör jag enbart med fast optik (20, 21, 24, 28, 35, 50, 55 och 105 mm).
 
Men varför använder du inte det då, om ditt stora problem är att du tycker 55 mm är för lång brännvidd? (Något jag har stor förståelse för.)
Tycker inte riktigt att kvalitén håller på ett 18-55mm (till min kamera) om jag jämför med mitt telezoom. Tar jag porträttbilder så blir bilderna med telezoomen jätteskarpa och härliga. Tar jag med 18-55mm ser det bara platt och trist ut men det kan ju vara fel på fotografen också😉
 
Kan verkligen rekommendera att byta din utrustning till det bättre och då kanske en spegelfri fullformat från Nikon. Fotoglädjen och kvaliteten på bilderna blir oftast till det bättre märkte jag iallafall . Finns ju som begagnade till ganska bra pris.
 
En ny kamera kommer inte hjälpa dig utvecklas. Jag har själv gått i den fällan fler gånger än jag vill erkänna och tänkt att ”bara jag hade den kameran så skulle jag ta bättre bilder”.

Vad som kan hjälpa dig är:

Fotoböcker, kolla på bilder tagna av andra.

Studiotid om du gillar att fota människor. På många ställen finns fotoklubbar med studio man kan låna eller hyra.

Blixt med fjärrutlösare (blixten sitter inte på kameran). Du kan göra en massa kreativa saker med en blixt med fjärrutlösare, och du lär dig en massa saker om ljus när du kan styra det själv.

Ett objektiv med fast brännvidd. T.ex. ett 24mm objektiv, eller något annat. Kolla igenom dina gamla bilder och se om du har någon brännvidd du verkar föredra. Köp sedan ett objektiv med fast brännvidd som är nära din föredragna, eller om du vill utmana dig själv så väljer du en brännvidd som inte alls är nära den du brukar använda. Sedan använder du bara det objektivet och inget annat i ett halvår.
Nog för att utrustningen knappast är det viktigaste, men det är också en väldigt sliten klyscha att den inte skulle göra nån skillnad eller inte kunna vara en inspirationskälla. Att du inte tycker dig kunna utvecklas med en ny kamera betyder näppeligen att det skulle gälla alla andra också.

Det roligaste av allt är att såna inlägg ofta kommer från folk med sjukt fräsig utrustning. Missunsamt, är vad det är.

--------------

I det här fallet gäller det att veta VAD som behövs, och det kan mycket väl vara ett vettigare normalobjektiv (eller vidvinkel) än kitzoomen. Men en fetare kamera med bättre sensor, större sökare och ordentliga knappar ska heller inte underskattas, även om det förmodligen inte kommer hjälpa med just det upplevda problemet i det här fallet.
 
Det roligaste av allt är att såna inlägg ofta kommer från folk med sjukt fräsig utrustning. Missunsamt, är vad det är.
Jag missunnar ingen något, och jag har ingen fräsig utrustning. Mitt svar var erfarenhetsbaserat. Det är möjligt att andra utvecklas med hjälp av en ny kamera, men jag är rätt säker på att du har fel.
 
Det kan vara mindre klokt att välja en billig/äldre kamera för att ”känna på om foto är något för mig”.
Det kan vara som att välja ett gammalt bilvrak för att se om rally är något för mig.
Skillnaden mellan en billig äldre kamera och en nyare är inte bara bildkvalitet.
Det är så mycket mer.
Känslan att jobba med ett bra verktyg som jag trivs med är viktigare för att fastna eller inte för fotografi.
Därför är det viktigt att prova olika kombinationer annan du fattar beslut.
Alla kameror är kapabla att ”ta bra bilder”, men alla är inte så kul att jobba med.
En del vill ha stora manliga pjäser, medan andra föredrar något annat.
Under 30 år har jag sålt massor av nya och begagnade kameror och sett att det är viktigare att du tycker om kameran än att den har bättre tekniska specifikationer.
Förutsättningarna för att du skall bli så nöjd som möjligt är att ta i så att det svider när du handlar.
Dvs köp den dyraste du tänka dig.
Då blir du också nöjd längst tid.

Lite samma sak när man väljer ett Piano att spela på. Dom där skitdyra stora pianon blir lättare att spela på än någon plastleksak.

De billiga kamerorna har ju inte alla knappar fysiskt utan man måste travla in i menyer för att få det att fungera så som man vill. Men så är de billiga kamerorna byggd främst för att fungera med endast en knapp. Inte konstigt om vissa upplever att en nyare kamera ger bättre bilder då.
 
Lite samma sak när man väljer ett Piano att spela på. Dom där skitdyra stora pianon blir lättare att spela på än någon plastleksak.

De billiga kamerorna har ju inte alla knappar fysiskt utan man måste travla in i menyer för att få det att fungera så som man vill. Men så är de billiga kamerorna byggd främst för att fungera med endast en knapp. Inte konstigt om vissa upplever att en nyare kamera ger bättre bilder då.
Haha, kul att du nämner just piano för det är min andra stora intresse här i livet :) Och där kan jag säga av erfarenhet att det är skillnad på piano och piano. Och även där har jag jobbat mig ”uppåt”. Började på någon tråkigt el-orgel som vi fick av morföräldrarna, sen blev det keyboard efter keyboard (alltid begagnade) som jag sedan sålde vidare och sen hittade jag ett skapligt el-piano på blocket för några tusen. Och sen har jag ett ”riktigt” akustiskt piano som jag föredrar mest av allt.

Jag vet att en kamera för 30 tusen inte kommer få mig att TA bättre bilder. Jag vet ju hur jag är som fotograf men jag tror att jag kan väcka fotointresset till liv med en något nyare kameramodell med nyare funktioner (ex, bluetooth för snabbare överföring, (rörlig skärm för selfie osv.) Har ju suttit i alla år och fört över bilderna till datorn för att sedan skicka till mig själv via facebook för att sen få de till telefonen. Sen upptäckte jag USB-adapter och bara den grejen väckte mitt fotointresse igen då det inte blev så jävla knöligt för att få några bilder till telefonen.
 
Haha, kul att du nämner just piano för det är min andra stora intresse här i livet :) Och där kan jag säga av erfarenhet att det är skillnad på piano och piano. Och även där har jag jobbat mig ”uppåt”. Började på någon tråkigt el-orgel som vi fick av morföräldrarna, sen blev det keyboard efter keyboard (alltid begagnade) som jag sedan sålde vidare och sen hittade jag ett skapligt el-piano på blocket för några tusen. Och sen har jag ett ”riktigt” akustiskt piano som jag föredrar mest av allt.

Jag vet att en kamera för 30 tusen inte kommer få mig att TA bättre bilder. Jag vet ju hur jag är som fotograf men jag tror att jag kan väcka fotointresset till liv med en något nyare kameramodell med nyare funktioner (ex, bluetooth för snabbare överföring, (rörlig skärm för selfie osv.) Har ju suttit i alla år och fört över bilderna till datorn för att sedan skicka till mig själv via facebook för att sen få de till telefonen. Sen upptäckte jag USB-adapter och bara den grejen väckte mitt fotointresse igen då det inte blev så jävla knöligt för att få några bilder till telefonen.
OBS! Är såklart inte bara ute efter bluetooth eller rörlig skärm! Men det är några funktioner som min nuvarande kamera saknar.
 
En sanning är att vissa bilder kan helt enkelt inte tas med "fel" kamera. Astrofoto med för få pixlar blir inge bra. Bilder i skymningen med brusig sensor är inte kul. Kort skärpedjup med objektiv som är oskarpa på full öppning. Serietagning med långsam kamera. Vill man fota småkryp är det svårt utan ett bra makroobjektiv.
Utrustningen påverkar kreativiteten i allra högsta grad.

Det är en fördel om man först vet vad man vill åstadkomma. Titta sedan vad andra använt för att göra liknande, så har man något att gå efter när man skriver önskelistan.

Här på fotisidan står det ofta vilken utrustning som använts när bilden togs. Flickr.com en annan (större) källa.
 
Det roligaste av allt är att såna inlägg ofta kommer från folk med sjukt fräsig utrustning. Missunsamt, är vad det är.
Många med ”fräsig utrustning” har nog skaffat det de har utifrån vissa specifika behov och önskemål. Själv har jag köpt nya kamerahus tre gånger sedan 2007, varje gång för att den nya modellen hade vissa egenskaper. Inte för att jag hade någon diffus uppfattning om att min utrustning begränsade mig.
 
Jag kände mig faktiskt begränsad innan jag kompletterade min D3:a med en D810 då 12Mp inte var tillräckligt för att fota stjärnhimlen. Då är D3 ingen dålig kamera i övrigt.
Var sak kräver sina prylar.
För 20 år sedan kunde man inte fånga norrsken som idag t.ex.
Jag har analoga kameror som inte går av för hackor men är odugliga på sådant som är vardagsmat idag.
 
Många med ”fräsig utrustning” har nog skaffat det de har utifrån vissa specifika behov och önskemål. Själv har jag köpt nya kamerahus tre gånger sedan 2007, varje gång för att den nya modellen hade vissa egenskaper. Inte för att jag hade någon diffus uppfattning om att min utrustning begränsade mig.
Är man inte så tekniskt lagd så kan den där "diffusa uppfattningen" vara helt korrekt, bara att man inte vet exakt hur det fungerar. Det blir lite märkligt om man måste vara expert för att få använda sina egna pengar till att köpa trevliga grejer, eller hur? Det kan ju krävas lite hjälp dock, vilket man kanske kan få om man startar en forumtråd.
 
Tack för svar och jag har många gånger tänkt den tanken men samtidigt skulle det vara så roligt att testa något helt nytt som ett annat märke. Har testat olika Canon’s och Nikon’s och märkte ändå en skillnad mellan dessa. Nu är jag lite inne på Sony men känns oklokt att köpa något man aldrig testat.

Har fotat en hel del med blixt (ej den som sitter på kameran) men föredrar naturligt ljus :)

Skrev inte ut all min utrustning då jag bara använder mig av telezoomen och har gjort i några år men har både 18-55mm som kom med kameran och sen har jag även ett 35mm. Men tycker fortfarande att jag blir ”låst”. Ska kanske leta fram mitt 18-55mm och prova men tror jag kommer bli så besviken.
Jag är bara ”amatör” men har haft mitt fotointresse i ca 16 år så allt började med en liten Canon Powershot A75 med årsmodell 2004 och sen har jag jobbat mig uppåt.
Foto är på många sätt en materialsport, så vilken ny pinal man än anskaffar så blir det roligt igen. Åtminstone för en stund. En blixt. En uppsättning mellanringar. Ett nytt objektiv. Vad som helst som ger upptäckarglädjen tillbaka.

Men annars är det nog som de flesta skriver. Klokare att börja i andra änden. Vilka bilder man vill skapa. Söka inspiration från andras bilder snarare än från andras pryltoighet. Och vad krävs i utbildning, träning och utrustning för detta.
 
När jag köpte mitt första batterigrepp var det för att jag hade stått där och kämpat utan och såg en annan som fotograferade med greppet. Han såg så mycket mer avslappad ut när han tog höjdbilder.
 
Är man inte så tekniskt lagd så kan den där "diffusa uppfattningen" vara helt korrekt, bara att man inte vet exakt hur det fungerar. Det blir lite märkligt om man måste vara expert för att få använda sina egna pengar till att köpa trevliga grejer, eller hur? Det kan ju krävas lite hjälp dock, vilket man kanske kan få om man startar en forumtråd.
Absolut. Det är ju därför det ställs frågor till TS. Det är väl ingen som har sagt att hen inte får köpa ny utrustning?
 
Det blir alltid lite tråkig stämning i trådar som dessa, där alla bara utgår från att frågeställaren är "dålig" och behöver förbättra sig själv istället. Till och med den mest erfarne räven här kan fortfarande lära sig något och många av dom köper också nya kameror.

Visst kan det vara en fördel att lära sig att försöka lösa problemen med en sämre kamera, men ibland kan det vara så att en nyare kamera löser problemet utan att man behöver trixa.

Min kunskap om hur man startar en kall bil från 1970 är tämligen oanvänd dom senaste 30 åren. Lika så min kunskaper från mörkrumen, eller hur man monterar diabilder. Om Vibergsfoto skulle byta från en D3300 till en begagnad Z6 skulle vissa ISO-problem, vissa fokusproblem, vissa handhavande problem inte längre vara problem.

Att börja fota med en ny bättre kamera är roligt, det har alltid gett mitt fotograferande en nytändning. Mina bilder brukar dessutom bli bättre med en ny kamera.

Det enda man skall ha i bakhuvudet är att man ganska snabbt anpassar sig till den nya utrustningen och ganska snabbt hittar nästa hinder som ligger bortom dom gamla. Det är som med ny dator, där något på den gamla tog 2min men med nya tar 30s, efter ett par år är 30s som kändes snabbt när man fick den nya en evighet som man irriterar sig på.
 
Jag köper i alla fall inte en ny kamera om den inte tillför något som jag inte hade tidigare. Senast köpte jag exempelvis en spegellös som komplement till spegelreflxerna, inte för att jag inte klarade mig med dem utan för att jag var nyfiken på de nya funktioner som finns i den spegellösa och som inte lätt låter sig göras med de gamla modellerna.
En hel del i den nya är inte bättre än i de gamla, några saker till och med sämre. Men en del annat är ju klart bättre, så rätt använd gör den nya saker som jag inte alls lika lätt får till med de gamla.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.