** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

D2X uppesittarkväll!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har inte mätt sökaren i min D2X, men en första reaktion jag fick var just den stora sökaren. Inte som en analog, men större och trevligare än den på min D100.

Jag har oxå noterat att den är 100%. Det finns inga marginaler i kanterna längre ;)

Säker på att de inte menar från 4288 x 2848 till 8576 x 5696?

100% ökning i antalet pixlar i filen eller 100% ökning i bredd och höjd ;)

dumbo skrev:
Adam:
Med större utskrift så växer ju åxå betraktningsavståndet vilket gör att man inte behöver lika hög upplösning på en större utskrift som på en mindre.

Jo, det förståss!

Men tänk dig , tex, ett porträtt med en mellanformat vs småbild. Tryckt i samma magasin eller utskriftsstorlek, visst är det en skillnad.

Det har väl inte bara med känsla att göra?
Tryckkvallen finns där, säkert.

Jag är inte teknisk, men jag SER ju en skillnad.

Som ex. hur hade Hans Geddas porträtt sett ut om den inte vad 6x6. Skulle vara kul att se honm testa tex en D2X, paralellt med sin bladare.

Bara för att jämföra "känslan". Inte räkna pixlar...

Hur som helst. Digitalt plåtade bilder går finfint att interpolera upp. Därför funkar även D70 och D100 utmärkt i A3.

picturethis.nu skrev:
dumbo skrev:
Adam:
Med större utskrift så växer ju åxå betraktningsavståndet vilket gör att man inte behöver lika hög upplösning på en större utskrift som på en mindre.

Jo, det förståss!

Men tänk dig , tex, ett porträtt med en mellanformat vs småbild. Tryckt i samma magasin eller utskriftsstorlek, visst är det en skillnad.

Det har väl inte bara med känsla att göra?
Tryckkvallen finns där, säkert.

Jag är inte teknisk, men jag SER ju en skillnad.

Som ex. hur hade Hans Geddas porträtt sett ut om den inte vad 6x6. Skulle vara kul att se honm testa tex en D2X, paralellt med sin bladare.

Bara för att jämföra "känslan". Inte räkna pixlar...

Klart att det blir skillnad. Karaktären på återgivningen blir ju annorlunda. Annan tonrespons, storleken på kornen osv osv. Olika filmer ger ju åxå olika resultat.

Vad gäller ren och skär upplösning/detaljrikedom så är proffshusen med hög upplösning upp och nafsar på mellanformat. En D70/350D eller likande håller ju inte riktigt lika långt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar