Jag ber om ursäkt då detta nedanstående förmodligen kommer uppröra en och annan som investerat 50.000 kr, och jag hoppas innerligt att jag har jättefel.
På dpreview var det någon som tagit bilder på några ormar, och i en av den hade han felexponerat 2 steg och fick kompensera i Capture. Bruset som poppade upp fick mig att fundera på om det var likadant med mina bilder från min nya D2X.
Jag är alltså inne på mitt ANDRA exemplar av D2X och bilderna såg till en början riktigt bra ut. En enorm skillnad mot min första D2X som spottade ur sig massa brus. Tyvärr var det inte så enkelt att jag hade fått en trasig kamera. På min förra D2X körde jag nämligen en egen customkurva (WhiteWedding) som drar upp nivåerna, men på min nya kamera har jag inte kört in någon egen kurva. D2Xen spottar ur sig grymt snygga bilder ändå.
...MEN...
Så fort man börjar justera bilden med kurvor, levlar och kontraster så hoppar bruset fram obönhörligt i de partier som ligger lågt i nivå och speciellt synligt i områden utan detaljer (mycket synligt i t.ex bokéh).
En 2-stegs ökning i Capture looks helt enkelt like crap i dessa partier, och det gjorde det absolut inte med det D70n spottade ur sig.
Detta måste testas mer innan något definitivt kan sägas. Som sagt, hoppas jag bara är nojjig och stirrar mig blind på petitesser.