Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken kamera ska jag byta till för att känna skillnad?

Produkter
(logga in för att koppla)
Handen på hjärtat, dom 51 som kom med D300 såg väldigt bra ut på pappret, men i verkligheten gick det inte så bra att välja in allihopa vid autofokus försök, det var första 51-fokus systemet, utvecklades sedan över tid förstås, Matias Klum tog världsberömda bilder med D3s-D4 serien vill jag minnas och blev en fin ambassadör för märket, han berättade att han ofta använde manuell fokus för knepiga bilder.
D3 och D300 kom samtidigt och D700 kom något år senare med mycket liknande teknik som i D3, men i ett hus som påminner starkt om en D300 med större sökarhus. Eftersom jag har ägt en D700 sedan de såldes nya förstår jag ärligt talat inte riktigt din synpunkt. Givetvis är nyare modeller bättre på olika sätt, men det är en annan fråga.
 
D3 och D300 kom samtidigt och D700 kom något år senare med mycket liknande teknik som i D3, men i ett hus som påminner starkt om en D300 med större sökarhus. Eftersom jag har ägt en D700 sedan de såldes nya förstår jag ärligt talat inte riktigt din synpunkt. Givetvis är nyare modeller bättre på olika sätt, men det är en annan fråga.

Nej... inte så allvarligt mera hur tillverkarna rent allmänt försöker locka med nya finesser, vilket alla tillverkare gör givetvis, Martin Agfors som är väl insatt liksom du i Nikons sortiment genom åren, säger att han ibland plockar fram sin D3s för att han gillade den så starkt och fortfarande så klart tar mycket fina bilder.

Man väntade ju ivrigt på tidningen Foto varje månad för att läsa om alla nya kameror som kom och vad dom kunde prestera. En vanlig intresserad amatör fick så klart hålla sig till vad andra tyckte om nyheterna som kom, sedermera mycket information från fotosidans medlemskap, gick med 2005.

Var mycket nära att köpa Canons 7D som dök upp 2009, jösses den klarade 8 Bilder/sekund och den klassades som världens bästa APS-C under en tid och tävlade i princip mot Nikons D300. Redan inlåst på några Minolta/ Sony objektiv, som passade för kommande Alpha A700 som jag dock inte fastnade för, utan väntade vidare. Både Canon ock Nikon låg längre fram med lösningar för bättre följande fokus inte bara att kunna ta många bilder/sekund.
 
Mange har set et prime-objektiv på 35mm eller 50/55mm i samspil med et full frame-kamera af en art som 'dannende' og udviklende.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.