Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D2X uppesittarkväll!

Produkter
(logga in för att koppla)
Nya testbilder tack?!


Hej David.

Kan du inte ta med kamera o stativ ut idag o bara köra ett motiv på 100-200-400 o 800 iso, kör på f8 och tider ca 1/125 eller kortare.
Eller, ännu bättre, så kör du med blixt innomhus, då kan du köra alla exponeringar på 125/8 och bara variera styrkan på blixten.
(Slå helst blixten i taket eller i vit vägg )

Med båda varianterna bör du få ett rättvisare och bättre resultat!!

/Nyfiknejanne
 
En reflektion på Bicho's test:

Då du presenterar utsnitten i olika förstoring, framstår D2X bruset lite överdrivet.

Om D2X-utsnittet skalas ner till samma storlek som D70-utsnittet så ser brusmängden ganska lika ut, eller något lägre för D2X.

Dessutom vore det mer rättvisande om bakgrunden varit densamma. Nu är den till D70's nackdel eftersom D70-utsnittet har en mörkare bakgrund (mer brus).
 

Bilagor

  • bicho_mod1.jpg
    bicho_mod1.jpg
    46 KB · Visningar: 458
Bruskaraktärerna för Bicho's D70 och D2X exempel ser väldigt olika ut.
D2X (den övre) ser ut att ha genomgått någon form av misslyckad skärpning.

Kan D2X helt enkelt förnärvarande ha ett mjukvaruproblem som ger denna brusnivå?
Kanske en uppdatering kan förbättra hanteringen. Det har ju hänt förut, t ex med 1DmkII, eller?

Edit: Jämför INTE brusnivåerna i nedanstående utsnitt eftersom de inte är normaliserade (olika kontrast), jag ville bara visa på olikheterna i karaktär.
 

Bilagor

  • bicho_mod2.jpg
    bicho_mod2.jpg
    43.7 KB · Visningar: 445
müsli skrev:
En reflektion på Bicho's test:

Då du presenterar utsnitten i olika förstoring, framstår D2X bruset lite överdrivet.

Om D2X-utsnittet skalas ner till samma storlek som D70-utsnittet så ser brusmängden ganska lika ut, eller något lägre för D2X.

Jag förmodar att tanken hos Bicho vid D2X-köpet var att kunna få ut betydligt större bilder än med D70:n?
Då hjälper det inte om man måste skala ner bilden.
Då kunde han lika gärna behållt D70:n.
 
Beskuren och i 100% visningsläge.

müsli skrev:
En reflektion på Bicho's test:

Då du presenterar utsnitten i olika förstoring, framstår D2X bruset lite överdrivet.

Vanligast och mest rättvist är det nog om man visar bilden beskuren i 100%.
( 200% bara om det är något fel man vill visa på.)

/besservisserjanne
 
Mina "tester" förtjänar sannerligen att sättas inom apostrofer. Alla tips på hur jag skall testa detta på bästa vis mottages tacksamt.

Att bakgrunden blev olika mellan D2Xen och D70-bilderna va helt klart knasigt. Fast ändå klarar sig D70n bättre trots en sämre förutsättning.

Självklart borde jag köra kameran ute på stativ med massor med friskt ljus och brutalsnabba slutartider för att inte hinna generera så mycket brus. MEN kontentan kvarstår. D70n brusar mycket mindre (och har en annan karaktär) än min (konstiga?) D2X.

Sprang ut på lunchen idag och plåtade lite i dagsljus och kunde konstatera (efter en på tok för stressig titt) att bruset ligger fast kring de mörkare partierna strax innan svart. Jag är inget teknikfreak, men jag tycker det verkar som om min blåa kanal helt enkelt ligger å småfiser (eller vad det kan heta på cool teknikjargong).

RGB-kanalerna ramlar ju ut separat innan de smaskas ihop, och om något ligger och stör den blåa dataströmmen så borde det se ut ungefär som mitt histogram gör. Visst, jag vet, det är oftast i det blåa som brus uppkommer. Men ändå...
 
Det kanske bli bättre framöver, för allas bästa så behöver Canon konkurens!!
Redan när D2x introducerades så var ja orolig för bruset med tanke på hur liten sensorn är med förhållandevis många små pixlar ....

Bara hoppas för alla Nikon fans att detta inte blir en ny ¨Kodak 14 N¨:-(
 
Janne H skrev:
Det kanske bli bättre framöver, för allas bästa så behöver Canon konkurens!!
Redan när D2x introducerades så var ja orolig för bruset med tanke på hur liten sensorn är med förhållandevis många små pixlar ....

Bara hoppas för alla Nikon fans att detta inte blir en ny ¨Kodak 14 N¨:-(


Liten? Är det inte en "1,3gg" sensor meed fullsökare i Nikons "proffsmodeller"?

/Niclas,
 
Inte!
Alltså MINdre då?!
Huff o nej.

Ja då förstår jag ju att Nikon måste besitta en hel del superteknik för att konkurrera med större brickor, i likt antal pixlar räknat!

Blev lite förvånad nu här i min uppenbara tekniska okunnighet!

/MVH Niclas,
 
Enligt specen på Cyber är det samma sensorstorlek som på D100:an.

Återigen; köp *aldrig* grisen i säcken! Låt en hel hoper kunder gå före och agera testpiloter tills barnsjukdomarna är åtgärdade!

/Johan
 
Nikon 23,7x15,7 mm

Sensorn i Nikon är inte ens hälften så stor som i min Canon :-(

Nikon undviker att tala om sensorstorlek i mm, pratar hellre i andra termer!

Nikon D2x...23,7x15,7 mm
Canon 1Ds II 24x36 mm
(1ds 23,8x35,8 mm)

http://www.nikonusa.com
 
Arleklint skrev:
Jag avbeställde kameran från Cyber eftersom jag insåg att det låg obokade kameror på Expert på Fridhemsplan, så jag har just hämtat ut en där.
Grattis! Du kommer säkert att bli jättebesviken;-)
 
Calle S skrev:
Grattis! Du kommer säkert att bli jättebesviken;-)

Jag hoppas det är en toppenkamera, det kommer tvinga såväl Nikon o Canon som alla andra, att göra ännu bättre kameror framöver...annars kommer vi ju inte att byta upp oss ;-)
 
Arleklint skrev:
Jag avbeställde kameran från Cyber eftersom jag insåg att det låg obokade kameror på Expert på Fridhemsplan, så jag har just hämtat ut en där.

Kameradoktorn hade bara fått in 48 stycken. Nikon har sagt att de ska leverera 350-500 st i innan mars är slut så att alla ska få och det ska finnas i lager.

Märkligt att Cyberfoto inte fått fler. De kanske har beställt för få.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.