ANNONS
Annons

D2X uppesittarkväll!

Produkter
(logga in för att koppla)
sagan skrev:


Tycker fortfarande att det är märkligt att man slänger originalkartongen till en sån fin kamera.
Men klart, har man ont om plats så..


Kartonger är ju lätta att förvara platta/utvikta,,

Håller med. Köper jag själv beggat så är det ett ofta prisförhöjande plus att originalkartongen medföljer, tveklöst. Att kasta den verkar mycket oklokt. Men såklart, vi vet ju inget rurnt omständigheterna;)

När det gäller bilden så kan man säga att den understryker blidkategorin som skulle kunna heta "special interest image",,,,en rendyrkande sådan;)


/Niclas,
 
Jag gissar att yrkesfotografer har ett mindre nostalgiskt förhållande till orginalkartongerna. Jag var på besök hos en i går och hans D2x var ett redskap ungefär lika viktigt som den skruvdragare han använde för att bygga studiomiljöer.

Men annars var han nöjd även om han irriterades över Nikon Capture. Bilderna såg fullständigt grymma ut direkt från kameran!
 
Nejdå, det var inte så jag menade. Det slog mig bara vilken krass syn vissa yrkesfotografer har på kameran. Dom är fullt upptagna med att plåta hela dagarna och hinner knappt läsa instruktionsboken. Vi vanliga amatörer har tid att dregla över prestanda, brusrapporter och alla finesser. Dom vill bara ha något som tar bra bilder och inte strular. Det var nästan så att jag visste mer om kameran än han. Men så hade han inte heller lusläst alla tester på nätet ;-)
 
Slowfinger skrev:
..................... Vi vanliga amatörer har tid att dregla över prestanda, brusrapporter och alla finesser. ..............
Har genom läsning av alla trådar här på FS bibringats den absoluta övertygelsen att det är det som är det essentiella med digitalkameror..
Us
 
Å andra sidan, så är detta ju faktiskt faktorer som påverkar det slutgiltiga bildresultatet. Det finns ju säkerligen många trådar på forumen runt om i världen som handlar om olika filmers upplösningsförmåga, RMS-kurvor, kontrast-kurvor och kornegenskaper och annat ordbajsande ;).

Det är väl därför som det blivit sådana våldsamma diskutioner, förr spelade det ju knappast någon roll vilken kamera man använde, utan man kanske mer diskuterade filmens roll i bilden. Nu är den tagen ur ekvationen och man fokuserar istället diskussionen på tekniken i kameran..inget konstigt med det. Däremot tycker jag personligen att det börjar bli lite mycket brusru*kande och stirrande på bilder på skärmen motsv. 70x100 cm på 30 cm avstånd..
 
Slowfinger skrev:
Dom är fullt upptagna med att plåta hela dagarna

Faktist är det så att det våra kunder betalar för är bra bilder ;-).
Den däringa prylbiten är ganska kul/ bra sätt att se efter vem som lever/ inte lever av av att göra bilder.
Titta in på några ¨fotografers¨ hemsidor, titta på vilka som rabblar upp vilken utrustning de har ;-)....

Visst är jag lite prylnisse själv, men att därifrån gå till att rabbla upp min utrustning det gör jag enbart i utbildningssyfte, och då som referrens till en viss bild/ljussättning.
 
Jodå - jag har sett det sambandet också ;-)

Jag känner igen allt från när jag spelade gitarr. Man trodde alltid att man skulle bli en mycket bättre gitarrist om man köpte lite nya prylar. Men dom som verkligen kunde spela körde på sin gamla slitna gura som dom alltid gjort.
 
Angående musikintrument så hörde jag en intervjuv av en yrkesviolinist.

Hon sa sig vara bedrövad att hon inte hade råd med en riktigt bra violin.

-Vad kostar din nuvarande då?

-150 000:-

-Och en bra kostar..?

-1 500 000:-

:D
 
Hehe, precis, det var en stradivarius hon syftade på.

Fast de e från slutet av 1600-talet/början av 1700-talet förstås ;-)
 
Japp, varje stradivarius är ju helt unik och till 100% handgjord, anses vara de absolut bästa.
"Upplagan" är dessutom extremt begränsad så det förklarar de mycket höga priset.
 
Stradivarius är väl inte de enda violinerna av klass?
Är de verkligen alltid ”bäst”?
Är det inte bara så att det är vad gemene man känner till av violiner.

Ungefär som Picasso för modern konst.
Bergman för konstiga filmer.
Hasselblad för de bästa kamerorna.
Harley Davidsson för motorcyklar. (Va, vad är Ducati för nått..?)
Och Armani för kostymer.
 
mipert skrev:
Stradivarius är väl inte de enda violinerna av klass?
Är de verkligen alltid ”bäst”?
Är det inte bara så att det är vad gemene man känner till av violiner.

Ungefär som Picasso för modern konst.
Bergman för konstiga filmer.
Hasselblad för de bästa kamerorna.
Harley Davidsson för motorcyklar. (Va, vad är Ducati för nått..?)
Och Armani för kostymer.

Stradivarius är inte alltid bäst. Det finns många andra, men Stradivarius är upphåsad på marknaden.

Största konkurenten är nog Guanari, som har en mjukare ton, men den svarar inte lika snabbt på stråken. Men det finns många "fabrikat" att välja bland.

För violinister med pengar som gillar Italienare är det en smaksak vilken de väljer.

Känns principen igen? ;)
 
hansen2 skrev:
Bra fråga, jag är alldeles för ny i gamet för att svara på upplösningsfrågor i sådana här sammanhang ;)

Gnider du fiol?

Edit: Men bruset är nog snyggare i en Strad :)

/Johan

Jo, jag gnider, men gnidandet har fått ge efter för ett annat stort intresse ;) Men jag jobbar på att komma igång igen.

Jag har en analog Arleklint hemma i skåpet också, men den brusar rätt mycket redan på låga volymer ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.