Annons

Bäst kamera - Iphone 16 Pro Max v/s Samsung Galaxy S24 Ultra

Produkter
(logga in för att koppla)
Bägge har möjligheten att fotografera i RAW, men Samsungs inbyggda RAW-format kan i stort sett bara Adobe läsa vilket är ett stort minus. Där är filerna på bägge mindre bearbetade. Kan dock hålla med om att Samsung pressar sina JPG-filer lite väl mycket.
I grund och botten tror jag mer man skall välja det OS som man är mest bekväm med. För det är ett helsike att byta från det ena till det andra. Jag får allergiska utslag av iOS, det fullkomligt saknar logik för mig. Samma sak brukar ske för folk som lärt sig fel och byter till Android.

Bägge har möjligheten att fotografera i RAW, men Samsungs inbyggda RAW-format kan i stort sett bara Adobe läsa vilket är ett stort minus. Där är filerna på bägge mindre bearbetade. Kan dock hålla med om att Samsung pressar sina JPG-filer lite väl mycket.
I grund och botten tror jag mer man skall välja det OS som man är mest bekväm med. För det är ett helsike att byta från det ena till det andra. Jag får allergiska utslag av iOS, det fullkomligt saknar logik för mig. Samma sak brukar ske för folk som lärt sig fel och byter till Android.
Det är så mycket appar i Samsung, bläddrar man ett steg så kommer samma appar där också, Bixby och alla möjliga hjälp medel som man inte riktigt blir klok på hur nödvändiga dom kan vara, Nu är man van efter en tid och bryr sig inte lika mycket längre, utan kör med det som fungerar för en själv. ( så jäkla många appar av alla möjliga sorter som man samtidigt inte törs ta bort, för dom verkar också spela in i själva systemet. )

Om inte Samsung är ett krav så är även Google Pixel något som borde vara på din lista. Jag kör själv en Samsung S24 (utan plus och ultra) är faktiskt lite missnöjd för RAW-filerna från den klarar nästan inget program att öppna. Så jag kommer hålla ögonen öppna för en Google Pixel 8 eller 9 Pro i slutet på månaden.

Google Pixel 8 och 9 verkar vara i princip lika bra som Apples. Samsung verkar faktiskt ha tappat lite, dom är fortfarande ok men inte bäst längre. Till och med Apple verkar ha sprungit om dom nu.

Huawei, Honor och Oppo har också bra kameror, men det tar mot på flera plan att skaffa en sådan för mig.
Hej !
Köpte en P8 i somras och är än så länge nöjd med den.
Hade från början P8pro som mål, men den var lite opraktiskt för stor i formatet. Hade målet varit enbart kamera så hade det blivit den, men nu ska den med i fickan i princip alltid.

Fotomässigt tycker jag den är bra, har då inte jämfört med något annat än mina övriga systemkameror mm.
Är positivt överraskad av skärpa och färger.
Tycker även att resultatet blir bra i sämre ljus, men har inte använt tillräckligt för nått säkert svar.

Den ger inga rawfiler utan jpg med eller utan dng, som då inte är en råfil utan processad på nått vis. Kanske bra val, troligtvis går det att redigera dng längre i tiden och med fler program än en telefonRaw.

Tycker fönstret öer objektien är för oskyddat, hade önskat
nån form av lucka över detta.

Har även gjort några leksaksvideor och är nöjd med dem.
Hur ljudet blir vet jag inte ( var inget ljud av värde i dessa)

Saknar en microfoningång, vet någon om någon
3.5mm micingång -> Bt ?

//MW

Hej !
Köpte en P8 i somras och är än så länge nöjd med den.
Hade från början P8pro som mål, men den var lite opraktiskt för stor i formatet. Hade målet varit enbart kamera så hade det blivit den, men nu ska den med i fickan i princip alltid.

Fotomässigt tycker jag den är bra, har då inte jämfört med något annat än mina övriga systemkameror mm.
Är positivt överraskad av skärpa och färger.
Tycker även att resultatet blir bra i sämre ljus, men har inte använt tillräckligt för nått säkert svar.

Den ger inga rawfiler utan jpg med eller utan dng, som då inte är en råfil utan processad på nått vis. Kanske bra val, troligtvis går det att redigera dng längre i tiden och med fler program än en telefonRaw.

Tycker fönstret öer objektien är för oskyddat, hade önskat
nån form av lucka över detta.

Har även gjort några leksaksvideor och är nöjd med dem.
Hur ljudet blir vet jag inte ( var inget ljud av värde i dessa)

Saknar en microfoningång, vet någon om någon
3.5mm micingång -> Bt ?

//MW
JPG-bilder är sjukt överskärpta när man tar upp de på en stor skärm.

DNG-filerna är väl det närmaste raw man kommer på en mobil, samma från alla mobil-tillverkare att de är processade på något sätt.

Det går bra att ta in DNG-filerna i Lightroom, och det går att få till rätt bra resultat där även om profilen som appliceras som default ser jättekonstig ut. Fortfarande stor skillnad mot system-kameran, speciellt när det gäller hur långt det går att dra i reglagen, men den bästa kameran är ju den som följer med så...

• Gilla
Reaktioner: Smw
Det är samma för mig i Affinity, bilderna har fel vitbalans när man öppnar dom första gången. Det går dock snabbt att fixa till.
Folk verkar vilja ha överkörda JPG-bilder från mobiler. Däremot känns det efter att jag dragit lite i bilder från P8Pro som att RAW-filerna är användbara.

Jättestor skillnad vet jag inte riktigt om jag håller med om, men ja systemkameran är fortfarande bättre. Nerskalat till 8MP så tycker jag faktiskt att det kan vara svårt att se skillnad många gånger. Det är mer skärpedjupet man får titta efter för att se vilken som är vilken. Jag kan ta en bild imorgon med P8Pro och en Nikon Z6 skala ner bilden till 8MP och lägga upp här, så får vi se hur många som fixar att se vilken som kommer från vilken. Jag tittade på en youtube där en jämförde Galaxy S23 Ultra med någon av Sonys värstingar. Det vara bara på skärpedjupet jag kunde särskilja dom. Bägge var då behandlade RAW-filer där han lagt på lika mycket skärpa och fixat skuggor och högdagrar etc lika.

Senast ändrad:
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar