Annons

D2X uppesittarkväll!

Produkter
(logga in för att koppla)
Slowfinger skrev:
Jag har fattat det som så att D2x-testen avslutas med en shootout mellan 1DMkII och D2x där både testredaktören Göran Segeholm (Nikonägare) och Magnus Frödeberg (Canonägare) deltar.
Lär inte kunna bli mer rättvisande. Båda är ju proffs och väldigt seriösa.

Uj, uj. Nu är vi tröttta efter en hel dags släpande i Stockholm där jag och Calle Slättergren har testat hur 1Ds mk II och D2X klarar sig när det gäller brys, dynamik, vinjettering och detaljåtergivning.

Men tröttast är nog praktikanten Mattias L från Viebäcks fotolinje som fick släpa mitt 9 kilos stativ... Vi ville ju ha riktigt, riktigt skarpa bilder.

Vi har inte analyserat resultatet än men det ska bli spännande att se skillnaderna.
 
müsli skrev:
Har inte Magnus Fröderberg en kommentar?

Eller är du fortfarande för bunden av en massa villkor för att få uttala dig runt detta?
(Vi vet att du fyllt ett gäng minneskort med en D2X, ju ;)

Jag har inte varit bunden av några avtal med Nikon och hade kunnat släppa hur mycket testbilder som helst direkt, rent formellt.

Jag har tag massvis med bilden men har inte hunnit analysera dem och tycker att det är meningslöst att komma med förhastade slutsatser och släppa bilder som jag inte helt har analyserat. Just med D2X är det särskilt dumt att släppa testbilder eftersom man måste veta hur brusreduceringen är inställd för att kunna jämföra. Dessutom vet man inte heller hur kurvorna är inställda.

Dessutom är det inte så smart att avslöja för mycket av slutsatserna som kommer i tidningen.

Men det är i alla fall en kul kamera att testa...:)
 
froderberg skrev:Men tröttast är nog praktikanten Mattias L från Viebäcks fotolinje som fick släpa mitt 9 kilos stativ...
Ja, den stackarn. När jag träffar honom igen ska han få en öl, hälsa det.

Vi har inte analyserat resultatet än men det ska bli spännande att se skillnaderna.
Har kollat lite på ett av CF-korten jag fick med mig....men vill jämföra med D2X.
 
Calle S skrev:
Ja, den stackarn. När jag träffar honom igen ska han få en öl, hälsa det.

Det ska jag hälsa. Och nog har han gjort sig förtjänt av några öl. Men praktikanterna ska ju få slita.

Ett testresultat kan jag avslöja: Calle är en kul kille, trots allt...
 
Jag snackade ju med Göran tidigare i kväll run 19 snåret och tänkte att nu stör jag säkert i middagen eller nåt, men tji fick jag om det inte var Allt om Digitalfoto som tog tiden. En av de få gångerna det har kännts ok att snacka jobb efter 19 en fredagkväll.

Jag väntar med spänning på resultatet av er test. Men nu är det dags att packa för en vecka i Österrike.
 
mipert skrev:
Om ni nu gör en ”shoot out”, borde inte kamerorna vara riktade mot samma motiv?
Äsch, idag har jag varit ute och plågat 1Ds mkII, och den riktades lite här och där:) Var mest rädd för att halka på de osandade gatorna i industriområdena här.
 
Hm..det ser ju förj*****t ut, redan på ISO 100..

D70 på ISO 400 var inte vackert heller..
 
Kollade precis Björn Rörslett eller vad han heter, för det var väl hans release vi väntade på. Efter att faktiskt ha jobbat hela natten kan jag bara konstatera att det var mycket teknisk text på engelska och massor med sidor.
Att jag önskar mig en sådan kamera visste jag redan efter bl.a. Davids utmärkta artikel här på sidan.
 
Japp! Davids artikel var lysande... En stor bidragande faktor till att jag handlade min (även om min är en brusmaskin). Vill dock tona ner denna skräck att "det går så lååååångsamt att öppna NEFfarna när de är 20 meg stora!". Jag har 2 gig ram vilket inte borde vara särskilt ovanligt om man ändå tänker jobba med bilderna, och jag öppnar mina D2X-neffar på 3-4 sekunder.

Zoomandet går likaså det hur smärtfritt som helst.

Så. Nu är det sagt.
 
Så här bra var min D2X

Jag tror inte att D70 brusreducering funkar vid snabbare tider än en sekund.
Den är bara till för långtidsexponeringar.
 

En sak att tänka på vid långa exponeringar är att mörkerströmmen dubblas för varje 5-6 grader. Björn R. tog sina bilder vid -5 till +2 grader C. Om du hade använt din kamera flitigt innan så kan chippet vara varmare än rumstemperatur. Trots detta verkar skillnaden mellan dina mörkerströmsbilder och Björns test för stora.

/jarek
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.