Annons

D2X uppesittarkväll!

Produkter
(logga in för att koppla)
En av de store fordelene med å være 100% uavhengig er at jeg kan gjøre som jeg vil og ikke trenger å tenke så besynderlig som noen åpenbart ønsker jeg skulle ha gjort. Dersom jeg liker et bilde kommer det med. Det er der fordi jeg vil ha det med, ikke fordi det skal vise noe som helst om støy og andre pussigheter.

Det er meget mulig at det angjeldende åpningsbildet er tatt med ett av de tidligere D2X-ene jeg har anvendt og at firmware ikke er oppdatert mhp støyreduksjon, men det bryr ikke meg i sjenerende grad. Å snakke om støymønster i en pytteliten jpg nedskalert til webvisning er jo også en underlig sak.

En annen ting folk snart må forstå er at støy er ikke uavhengig av spektralfordelingen av lyset som registreres av kameraet. Bare rent hvitt lys (flat spektralfordeling) kan egentlig fortelle hvordan kameraet håndterer støy. Fotograferer man i gult eller grønt innelys (hvor blått lys er nærmest fraværende), har skrudd opp ISO, og etterpå vil ha det fargede lyset til å bli hvitt, ja da får man støy. Uansett kamera. Noen kameraer har så omfattende støyfiltrering at de nok klarer å "fjerne" støy, men da på bekostning av detaljer. Jeg har sett på min egen D2X (bilder tatt siste døgn) at for optimal skarphet bør NR skrus av helt. Da blir 400-800 ISO virkelig topp, men klart det blir mer støy. Sålenge støyen er tilstrekkelig tilfeldig (random) i natur synes jeg det gjør fint lite, minner bare om film egentlig. Hovedsak er at detaljene bevares.

Jeg har både her og på utenlandske nettsteder sett de merkeligste utsagn i samband med mitt review. På norsk har vi diverse passende uttrykk jeg kunne tenke meg å anvende her, men jeg tror ikke broderfolket forstår norske idiomer godt nok til at jeg vil prøve.
 
mipert skrev:
Nu skall jag fylla på blodsockret med lite Sushi från Musashi.
Sedan skall jag kolla testbilder på nätet en stund innan jag svänger förbi YFO.


Var på YFO för en liten stund sedan. I lokalen var det skrämmande tomt.
Frågade:
- Borde inte här krylla av folk?
- Varför då?, fick jag till svar.
- Tja, Nikons nya kamera!?
- Den kommer inte förrän på måndag. I stort sett alla hade skickats till Göteborg bland annat.
- Då blir det en lugn fredag?
- Japp, skönt...
 
Zepofan skrev:
Var på YFO för en liten stund sedan. I lokalen var det skrämmande tomt.
Frågade:
- Borde inte här krylla av folk?
- Varför då?, fick jag till svar.
- Tja, Nikons nya kamera!?
- Den kommer inte förrän på måndag. I stort sett alla hade skickats till Göteborg bland annat.
- Då blir det en lugn fredag?
- Japp, skönt...

Konstigt, Mattssons hade fått 12 exemplar om jag förstod det rätt, och dom gick åt som smör i solsken...
 
nfoto skrev:
Jeg har både her og på utenlandske nettsteder sett de merkeligste utsagn i samband med mitt review. På norsk har vi diverse passende uttrykk jeg kunne tenke meg å anvende her, men jeg tror ikke broderfolket forstår norske idiomer godt nok til at jeg vil prøve.

Björn,

tyvärr är det så att på diverse forum, även detta, finns dom som ständigt vill låta sig höras och skrika ut att jag är störst och bäst. Det spelar tyvärr ingen roll vilka argument som ges. Man får väl snarare glädjas åt att dom som verkligen kan använda och använder kamerorna på ett nyttigt vis ser igenom detta.

Du har gjort en bra test, och för min egen del, så hoppas jag att Nikon nu låter kameror i segmentet över/under D70 få "ärva" lite i dom kommande modellerna.


/Tor
 
salt skrev:
Konstigt, Mattssons hade fått 12 exemplar om jag förstod det rätt, och dom gick åt som smör i solsken...

Helt rätt. Mattsons hade fått. I övrigt var det tydligen mest uppåt landet man hade skickat. Han kanske menade YFO i Göteborg...
 
Bjørn Rørslett skrev:
På norsk har vi diverse passende uttrykk jeg kunne tenke meg å anvende her, men jeg tror ikke broderfolket forstår norske idiomer godt nok til at jeg vil prøve.
Som broderfolket säger: Har man sagt A får man säga B ;-)
 
Bara en försynt undran. Vad är det med en digital kamera (oavsett fabrikat) som gör folk fnoskiga?
Själv skulle jag aldrig vänta in någon kamera, digital eller analog med något som ens en gång liknar ett sådant här intresse, inte något annat heller i prylväg vad det än månde vara.
Jag är väl lika bildintresserad som många andra....men detta snappar jag inte riktigt.
Sover gott trots att jag inte sett F6, bryr mig inte i vare sig den eller D2X.......
Bara undrar lite.....?
Us (också Nikon-ägare - men tydligen på ett coolare plan).....;-))
 
Dajo skrev:
Vad är det för mysko gluggar du har?????

Alla gluggar för fullframe funkar ju naturligtvis till mindre sensorer också. Det är till och med en fördel att ha det så då vinjettering och kantoskärpa inte existerar med den kombinationen.

Ehum..

Inga mysko gluggar alls, det är bara det att frimärksstorlekens och den cropfaktor som blir ställer till en del med gluggarnas brännvidder. Det är liksom lite fånigt att 24:an blir en 35:a och 35:an en normal samt att som Fogelberg tidigare poängterat att porträtt 105:an blir ett 150mm.
 
Själv Canon ägare, men jag tyckte att det var en både rolig och intressant tråd att följa...f-n vad trist livet vore utan att få vara lite "barnslig" ibland...:)

Edit:
Varför lägga ner tid att läsa denna tråden om man tycker att det är löjligt?
 
mipert skrev:
Får man inte ha lite sådär småbarnsligt kul?

Utan att vara effektiv, samhällsnyttig eller förnuftig?
Man får vara obegränsat barnslig, det är inte det, jag bara undrar om det är något speciellt med just digitalkameror eftersom alla märkesfanatiker beter sig ungefär likadant.
Är nog själv i fotohänseende mindre samhällsnyttig eftersom jag inte bidrar till BNP
med täta kamerabyten........
Us
 
Zepofan skrev:
Smakade sushin bra, Mipert?
För 85 spänn så...

Musashi är bland de bättre.

Det skall bli kul nu de kommande dagarna att följa utvärderingarna av D2x. Någon skall bevisa att en annan kamera är bättre.

Jag tror jag ändå kommer köpa en D2x till hösten.
Nu har jag inte råd så jag hoppas YFO börjar hyra ut Nikon igen.
Kunderna börjar ställa krav på digitala bilder, det är som när destopp-eran började.
”Alla” kunde layouta och göra trycksaker tack vare datorn. Nu inser många att det krävs kunskaper också, därför har jag hållit en del kurser i layout, färghantering och annat.

Digital fotografi börjat komma dit också.
Jag har börjat ha utbildningar i digital fotografi och ser att många är trötta på dåliga digitalbilder.
Förståelsen för vad som är möjligt ökar, tyvärr också insikten att det kan bli ännu bättre än vad en 300D - D100 kan prestera. Tyvärr för mig som fotograf, en del kunder kräver digitala bakstycken från deras fotografer.
Därför är det skönt att D2x troligen räcker till för att leverera stora filer av god kvalitet.
 
Sonnaren skrev:
Man får vara obegränsat barnslig, det är inte det, jag bara undrar om det är något speciellt med just digitalkameror eftersom alla märkesfanatiker beter sig ungefär likadant.
Är nog själv i fotohänseende mindre samhällsnyttig eftersom jag inte bidrar till BNP
med täta kamerabyten........
Us

Det speciella med digitalkameror - och i detta fall Nikons proffssegment - är nog att utvecklingen har rasat på något hiskeligt på de år som gått sen D1:eek:rna kom.
Då blir iallafall jag sådär okontrollerat barnsligt tekniknördig - hur bildintresserad jag än är ;)
 
Tro mig, det är inte bara i kamerabranschen som liknande "hysteri" och diverse vs-matcher pågår.

Jag är själv med i en mailinglista för BMW-fanatiker (är förvisso BMW-ägare, men långt ifrån fanatiker...) och man upphör aldrig att förvånas över hur dom diskussionerna går när det är nya grejor/modeller på gång!! Folk verkar vara gjorda av stålar samt sakna värdsliga problem...

Så, jag tro helt enkelt att det hör till spelets gång, inte mer än de. Sedan får ju var och en ta till sig det som passar och scrolla förbi det som inte passar.

Som D2H-ägare (mycket nöjd sådan!) blir man ohälsosamt sugen på D2X, men tiden och prisutvecklingen talar för att ha is i magen. (D2H:an kostade knappt 40 hösten-03, jag köpte den i butik i Sverige för dryga 20 okt-04...). Åtminstonde för hobby-trixaren som inte behöver livnära sig på sina bilder.

Fridens
Oscar
 
I kamerabranschen betyder ju åtminstone nya modeller att egenskaperna och resultatet blir bättre. Vad som då snarare förvånar mig är hysterin kring mobiltelefoner - det finns ju för fasiken till och med tidningar dedikerade till dem. Och inte tusan pratar man bättre i en sprillans Sony Ericsson Playstation-nalle än i en gammal Motorola 5200 från början av GSM-eran. Men man får väl vänja sig vid konsumtionshysterin och acceptera att man tillhör dinosaurierna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.