Annons

CD Bränning...

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har gett upp easy cd creator, får väl sälja licensen till nån behövande ;)

Jesper: vad var det med signalerna? Du snackade om att cd:n och hd:n kunde ligga på samma signal...

Mvh // Martin

Samma kanal menar han:

Du har 2 s.k. IDE kanaler i din dator; varje kanal kan ha 2 enheter (dvs 2 HD, eller 2 CD, eller 1+1 osv).
Dock så kan bara en enhet använda kanalen på samma gång, så därför bör man inte bränna ifrån en hårddisk till en CD-brännare som ligger på samma kanal.

Lättast kollar du om den breda flatkabeln som går in i CD spelaren går direkt till moderkortet eller via hårddisken. Om båda sitter på samma kabel, och du har en kanal ledig på moderkortet (båda kontakterna ligger bredvid varandra) så köp en ny IDE-kabel och koppla runt.

Eller vänta, innan du kopplar runt så behöver du hålla koll på master/slave osv - kommer du så långt så posta vidare här i tråden.

Hej

Var får man tag i de bättre CD-R skivorna såsom Verbatim Long-Life och de andra som klarat sig bra i test för långvarig arkivering?

/Dennis

Märken som inte funkar

Någon mer än jag som har problemet att brännaren "spottar" ut vissa skivor utan medddelande? Alltså att den vägrar ta emot skivorna? Min brännare gillar uppenbart inte Memorexskivor (dvd-r) och inte Kodak (CD-r). Alla andra märken verkar gå bra. Någon som vet vad felet kan vara. Jag sitter ju med en bunt memorexskivor som jag gärna skulle använda om det gick..

Re: Märken som inte funkar

lotelo skrev:
Någon mer än jag som har problemet att brännaren "spottar" ut vissa skivor utan medddelande? Alltså att den vägrar ta emot skivorna? Min brännare gillar uppenbart inte Memorexskivor (dvd-r) och inte Kodak (CD-r). Alla andra märken verkar gå bra. Någon som vet vad felet kan vara. Jag sitter ju med en bunt memorexskivor som jag gärna skulle använda om det gick..

Trist..då har jag nog haft tur med mina brännare..de har inte vägrat några skivor och jag har brännt rätt många olika märken (bl.a Memorex och kodakskivor) , brännarna har varit av märkena HP och Sony.

Jag har också klarat mig undan brännare som inte klarar av vissa fabrikat. Jag vet inte riktigt vad man kan göra åt det. Möjligtvis uppdatera firmware i brännaren om det finns någon tillgänglig.

Jag har alltid kört HP och Plextor och dom brukar fungera. Var lite strul för ett par år sedan med Verbatim skivorna men nu funkar det klockrent.

Jag har inte läst hela slingan men har även jag dålig erfarenhet av denna programvara. Däremot så använder jag Nero Express sedan ett år tillbaka, aldrig ett fel. Prova detta.

Lionheart skrev:
Möjligtvis uppdatera firmware i brännaren om det finns någon tillgänglig.
Det funkar tyvärr inte för mig. Kör mac med inbyggd brännare som förmodligen inte går att göra så mycket åt. Kanske bara återstår att hålla sig till andra skivmärken i framtiden..

Hej igen!

Jag kollade med kablarna, brännaren har en kabel direkt in i moderkortet och hårddisken en! Brännaren är en HL Data Storage (Hitatchi LG)
Vart hittar jag de senaste drivrutinerna till denna hemska manick?
Modellen heter GCE-8481B om det nu säger något, abrah-kadabrah för mig...

Vänligen // Martin

Sök på nätet

Anderzon skrev:
Hej igen!

Jag kollade med kablarna, brännaren har en kabel direkt in i moderkortet och hårddisken en! Brännaren är en HL Data Storage (Hitatchi LG)
Vart hittar jag de senaste drivrutinerna till denna hemska manick?
Modellen heter GCE-8481B om det nu säger något, abrah-kadabrah för mig...

Vänligen // Martin

Om du söker på Google efter din brännare hittar du följande adress: http://www.lgeservice.com/CDRW.htm

:)
Håkan

Re: Märken som inte funkar

lotelo skrev:
Min brännare gillar uppenbart inte Memorexskivor (dvd-r) och inte Kodak (CD-r).
Det är verkligen mysko, eftersom Kodaks skivor enligt många är bland de absolut bästa.
Vilket brännarprogram kör du, Toast?

Re: Re: Märken som inte funkar

Calle S skrev:
Det är verkligen mysko, eftersom Kodaks skivor enligt många är bland de absolut bästa.
Vilket brännarprogram kör du, Toast?
Jag har testat öppna direkt i finder, i toast (och i skivavbildning också) men jag ser aldrig ens skivan förrrän datorn spottar ut den igen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar