Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
CD Bränning...
- Trådstartare Anderzon
- Start datum
bjornt
Aktiv medlem
Samma kanal menar han:
Du har 2 s.k. IDE kanaler i din dator; varje kanal kan ha 2 enheter (dvs 2 HD, eller 2 CD, eller 1+1 osv).
Dock så kan bara en enhet använda kanalen på samma gång, så därför bör man inte bränna ifrån en hårddisk till en CD-brännare som ligger på samma kanal.
Lättast kollar du om den breda flatkabeln som går in i CD spelaren går direkt till moderkortet eller via hårddisken. Om båda sitter på samma kabel, och du har en kanal ledig på moderkortet (båda kontakterna ligger bredvid varandra) så köp en ny IDE-kabel och koppla runt.
Eller vänta, innan du kopplar runt så behöver du hålla koll på master/slave osv - kommer du så långt så posta vidare här i tråden.
Du har 2 s.k. IDE kanaler i din dator; varje kanal kan ha 2 enheter (dvs 2 HD, eller 2 CD, eller 1+1 osv).
Dock så kan bara en enhet använda kanalen på samma gång, så därför bör man inte bränna ifrån en hårddisk till en CD-brännare som ligger på samma kanal.
Lättast kollar du om den breda flatkabeln som går in i CD spelaren går direkt till moderkortet eller via hårddisken. Om båda sitter på samma kabel, och du har en kanal ledig på moderkortet (båda kontakterna ligger bredvid varandra) så köp en ny IDE-kabel och koppla runt.
Eller vänta, innan du kopplar runt så behöver du hålla koll på master/slave osv - kommer du så långt så posta vidare här i tråden.
sagan
Avslutat medlemskap
http://www.komplett.se säljer Verbatim, de skivorna ska hålla i 100år enligt uppgift.
Lionheart
Aktiv medlem
sagan skrev:
http://www.komplett.se säljer Verbatim, de skivorna ska hålla i 100år enligt uppgift.
Vad heter dom? Hittar inga speciella skivor där inte.
Jag hade för mig att dom hette Verbatim Long-Life men jag kan ha fel.
sagan
Avslutat medlemskap
http://www.komplett.se/k/ki.asp?action=info&AvdID=1&CatID=3&p=29016&view=detailed
De kanske finns andra som heter "long-life" men dessa ska iaf hålla i 100 år står det.
De kanske finns andra som heter "long-life" men dessa ska iaf hålla i 100 år står det.
lotelo
Aktiv medlem
Märken som inte funkar
Någon mer än jag som har problemet att brännaren "spottar" ut vissa skivor utan medddelande? Alltså att den vägrar ta emot skivorna? Min brännare gillar uppenbart inte Memorexskivor (dvd-r) och inte Kodak (CD-r). Alla andra märken verkar gå bra. Någon som vet vad felet kan vara. Jag sitter ju med en bunt memorexskivor som jag gärna skulle använda om det gick..
Någon mer än jag som har problemet att brännaren "spottar" ut vissa skivor utan medddelande? Alltså att den vägrar ta emot skivorna? Min brännare gillar uppenbart inte Memorexskivor (dvd-r) och inte Kodak (CD-r). Alla andra märken verkar gå bra. Någon som vet vad felet kan vara. Jag sitter ju med en bunt memorexskivor som jag gärna skulle använda om det gick..
Lionheart
Aktiv medlem
sagan skrev:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?action=info&AvdID=1&CatID=3&p=29016&view=detailed
Det verkar ju helskumt. Komplett.se verkar ta över 120 kr i frakt för en bunt med verbatim skivor. Finns det inte fler som säljer dessa skivor?
sagan
Avslutat medlemskap
Re: Märken som inte funkar
Trist..då har jag nog haft tur med mina brännare..de har inte vägrat några skivor och jag har brännt rätt många olika märken (bl.a Memorex och kodakskivor) , brännarna har varit av märkena HP och Sony.
lotelo skrev:
Trist..då har jag nog haft tur med mina brännare..de har inte vägrat några skivor och jag har brännt rätt många olika märken (bl.a Memorex och kodakskivor) , brännarna har varit av märkena HP och Sony.
Lionheart
Aktiv medlem
Jag har också klarat mig undan brännare som inte klarar av vissa fabrikat. Jag vet inte riktigt vad man kan göra åt det. Möjligtvis uppdatera firmware i brännaren om det finns någon tillgänglig.
Jag har alltid kört HP och Plextor och dom brukar fungera. Var lite strul för ett par år sedan med Verbatim skivorna men nu funkar det klockrent.
Jag har alltid kört HP och Plextor och dom brukar fungera. Var lite strul för ett par år sedan med Verbatim skivorna men nu funkar det klockrent.
lotelo
Aktiv medlem
Det funkar tyvärr inte för mig. Kör mac med inbyggd brännare som förmodligen inte går att göra så mycket åt. Kanske bara återstår att hålla sig till andra skivmärken i framtiden..Lionheart skrev:
Möjligtvis uppdatera firmware i brännaren om det finns någon tillgänglig.
Anderzon
Aktiv medlem
Hej igen!
Jag kollade med kablarna, brännaren har en kabel direkt in i moderkortet och hårddisken en! Brännaren är en HL Data Storage (Hitatchi LG)
Vart hittar jag de senaste drivrutinerna till denna hemska manick?
Modellen heter GCE-8481B om det nu säger något, abrah-kadabrah för mig...
Vänligen // Martin
Jag kollade med kablarna, brännaren har en kabel direkt in i moderkortet och hårddisken en! Brännaren är en HL Data Storage (Hitatchi LG)
Vänligen // Martin
hakanv
Aktiv medlem
Sök på nätet
Om du söker på Google efter din brännare hittar du följande adress: http://www.lgeservice.com/CDRW.htm
Håkan
Anderzon skrev:
Hej igen!
Vänligen // Martin
Om du söker på Google efter din brännare hittar du följande adress: http://www.lgeservice.com/CDRW.htm
Håkan
bjornt
Aktiv medlem
Re: Märken som inte funkar
Vilket brännarprogram kör du, Toast?
Det är verkligen mysko, eftersom Kodaks skivor enligt många är bland de absolut bästa.lotelo skrev:
Min brännare gillar uppenbart inte Memorexskivor (dvd-r) och inte Kodak (CD-r).
lotelo
Aktiv medlem
Re: Re: Märken som inte funkar
Jag har testat öppna direkt i finder, i toast (och i skivavbildning också) men jag ser aldrig ens skivan förrrän datorn spottar ut den igen.Calle S skrev:
Det är verkligen mysko, eftersom Kodaks skivor enligt många är bland de absolut bästa.