Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Carl Zeiss Planar 50/1.4 ZF

Produkter
(logga in för att koppla)
objernulf skrev:
Problemet är inte relaterat till digitalt utan till de nya mattskivorna som är optimerade för ljusstryka och inte manuell fokusering. Med äldre mattskivor är det som du säger.


Ok, jag förstår.

Jag har bara min "äldre" Nikon F3 som egen SLR-referens vad gäller fokusera manuellt! :)

Och med 1,4/50 mm på:
Smack!
Där sitter skärpan! ;)
 
Av bilderna att döma är det väldigt bra närgräns på Nikon-Planaren? Min Contax-Planar har 0.6m men jag tror inte jag kommer så nära med den som bilderna visar, eller är det bara utsnitt (kanske för att "försköna" oskärpebokhen lite)?
 
.Z. skrev:
Jo det har jag märkt också men jag uppfattar ditt tidigare inlägg som att du menar att det skulle vara svårare med ljusstarka gluggar, har en känsla att det är det Bengt uppfattar också?

Missuppfattar vi?

AF SLR, både analoga & digitala har som jag uppfattar det lägre kontrast på mattskivorna för att prioritera ljushet, detta gör skärpeinställningen krångligare än på de äldre kontrastrikare men mörkare skivorna.

//Larsa
Moderna sökarsystem/mattskivor gör som Martin skrev tidigare att skärpedjupet i sökaren är större än vad vad ett 1,4-objektiv ger på bilden. Det försvårar givetvis.

Vad gäller mattskivor var de bäst på 80-talet. Tidigare var de alldeles för mörka och sedan 90-talet är de ljusa men optimerade för ljushet på bekostnad av skärpeinställningsmöjlighet.

Det finns några undantag som Minoltas specialskivor till Dynax 9 och skivan i Canon EOS-1V.
 
objernulf skrev:
Moderna sökarsystem/mattskivor gör som Martin skrev tidigare att skärpedjupet i sökaren är större än vad vad ett 1,4-objektiv ger på bilden. Det försvårar givetvis.

Vad gäller mattskivor var de bäst på 80-talet. Tidigare var de alldeles för mörka och sedan 90-talet är de ljusa men optimerade för ljushet på bekostnad av skärpeinställningsmöjlighet.

Det finns några undantag som Minoltas specialskivor till Dynax 9 och skivan i Canon EOS-1V.
Ok, då är jag med.

//Larsa
 
Jag tycker inte om snittbild & microprisma. På mina 70 & 80-talskameror så bytte jag skivor till rena skivor för att slippa skräpet i mitten:) Även på bladaren...

Om mattskivan har hög kontrast & är byggd för MF, som skivorna var förrut, så går det alldeles utmärkt att ställa skärpan manuellt.

Jag eftersöker då hellre en sådan mattskiva än en med hjälpmedel.

Sorry om jag drar helt offtopic...

//Larsa
 
Hi folks

Var ute på stan idag och provade min Zeissglugg, Det är konstigt men det är hur enkelt som helst att vrida in fokus korrekt med Zeissen. Provade även att fota åkande bilar och fick till fokusen på de flesta av bilderna,

På något sätt blir sökarbilden plötsligt bara klar och motivet är i fokus, Har ingen aning om orsaken till det mer än att det bara fungerar, En av orsakerna är förmodligen att fokusringen har en mycket längre vridning, medan Nikkorn är gjord för AF och har en kort vridning. Det förklarar inte varför sökarbilden helt plötsligt blir kristallklar på Zeissen medan det inte sker så tydligt med Nikkorn hur noga jag än är,

Mankan
 
Hej

Magnus en fråga, nog dum sådan?, hade du något filter på ditt Nikon 50mm när du testade?

MVH


Omar
 
en till dum fråga: varför använde du inte AF på nikonobjektivet? då borde väl fokus hamna rätt...
 
Gluggen verkar ju kalasbra! blir nog nästa optik köp

hoppas det kommer en 35 1,4 senare i höst åxå.
 
ghost102 skrev:
Gluggen verkar ju kalasbra! blir nog nästa optik köp

hoppas det kommer en 35 1,4 senare i höst åxå.

Jag håller med, det vore guld! Jag tycker 50mm kan kännas som en lite halvtråkig brännvidd på digitala kameror med APS-C sensor (eller vad det nu heter)
 
Mankan G skrev:
Hi folks

Var ute på stan idag och provade min Zeissglugg, Det är konstigt men det är hur enkelt som helst att vrida in fokus korrekt med Zeissen. Provade även att fota åkande bilar och fick till fokusen på de flesta av bilderna,

På något sätt blir sökarbilden plötsligt bara klar och motivet är i fokus, Har ingen aning om orsaken till det mer än att det bara fungerar, En av orsakerna är förmodligen att fokusringen har en mycket längre vridning, medan Nikkorn är gjord för AF och har en kort vridning. Det förklarar inte varför sökarbilden helt plötsligt blir kristallklar på Zeissen medan det inte sker så tydligt med Nikkorn hur noga jag än är,

Mankan
Vi som hållit på med Zeissoptik väldigt länge säger: "Jaha......? Och.......?"
Sen flinar vi litet och går iväg muttrande: " Det var ju det vi sa´hela tiden, avståndsautomatik......tocken skit......"
Nå, skämt åsido men tänk dig då att din mattskiva vore cirka 4 ggr större, mellanformat alltså och av en väldigt hög kvalité. Hur svårt är det då att fokusera manuellt på en skala från 1-10? Inte mer än 0,3 eller så......
Us
Ps Grattis till nya gluggen förresten.
 
Åh gud vilket habegär denna tråd skapar =)

På jobbet har vi en gammal FM2:a i mycket bra skick. Den och ett D200 hus att leka med tillsammans med några zeissgluggar. Jojjo!

Snygga är dom ju OCKSÅ!

/cf
 
ghost102 skrev:
vad betyder "T"?

T är beteckningen på Zeiss patenterade antireflexbehandling som man utvecklade strax före eller under andra världskriget. Denna gjorde tyskarnas kanonsikten, periskop, kikare mm överlägsna de allierades. Endast en liten sändning optik med T-behandling exporterades före krigsslutet och det till Sverige. Vid krigsslutet blev patentet fritt och därmed kunde även ryssarna, japanerna (Nikon, Canon m.fl) tillverka mera avancerad optik utan att kontrast, internreflektioner etc satte hinder i vägen för bildresultatets kvalitét. I början av 1970-talet vidareutvecklade Zeiss sin T-behandling och den blev nu T*. Den anses som oöverträffad och ger kontrast och renhet/klara färger som givetvis underlättar vid focusering via mattskivor.
 
Senast ändrad:
Hi folks.

Tre bilder som visar bokehn med Zeissen. Den första är tagen på bländare 1,4
 

Bilagor

  • _d2x6415.jpg
    _d2x6415.jpg
    44.5 KB · Visningar: 547
Senast ändrad:
Och slutligen bländar 4. Bilen står på ca 3-4 meters avstånd. Det blå som syns i bakgrunden är en klarblå container.

Mankan
 

Bilagor

  • _d2x6416.jpg
    _d2x6416.jpg
    50.1 KB · Visningar: 544
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.