matnyttige
Aktiv medlem
Objektiven är upmätta på Hasselblad med deras dyra och högt respekterade utrustning. Själv rankar jag dessa (och tidningen Foto's) tester som de mest tillförlitliga.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Men nog är det märkligt att 28/2 brukar anses som en riktigt bra glugg medan 24/2 däremot anses rätt usel? Det stämmer ju inte för fem öre med mätningarna. Det kanske är som vanligt; folk använder inte sina egna ögon utan tycker bara vad de hört av andra. Vi vet ju hur recensionerna på FS brukar se ut. "Jag köpte objektivet för en kvart sen och det är så jäkla bra! 5/5" Jojo...matnyttige skrev:
Objektiven är upmätta på Hasselblad med deras dyra och högt respekterade utrustning. Själv rankar jag dessa (och tidningen Foto's) tester som de mest tillförlitliga.
Danlo skrev:
Ok, har testat det lite mer och skärpan på största bländare är den bästa jag någonsin sett, slår lätt mitt Planar 80/2,8 på 2,8.
Knappt någon vinjettering alls på största bländare heller, helt sjukt! Detta är det absolut bästa objektivet jag någonsin använt!
Ja det fanns under "Data för icke-CPU-objektiv" och där finns nu de två objektiven inmatade.jonasy skrev:
Du måste också mata in brännvidd + största bländare i kameran. Görs i någon meny, kommer inte ihåg vilken.
jonasy skrev:
Du måste också mata in brännvidd + största bländare i kameran. Görs i någon meny, kommer inte ihåg vilken.
Det beror ju på vad man avser, men 1,8:an är skarpare när den är som skarpast. Inget särskilt konstigt tycker jag.keckax skrev:
AF 50/1,8 får bättre betyg än 1,4-modellen!!??
Makten skrev:
Det beror ju på vad man avser, men 1,8:an är skarpare när den är som skarpast. Inget särskilt konstigt tycker jag.
http://www.photozone.de/Reviews/46-...-nikkor-af-50mm-f14-d-review--lab-test-report
http://www.photozone.de/Reviews/46-nikon--nikkor-aps-c/217-nikkor-af-50mm-f18-d-review--test-report
Man måste tolka resultaten rätt. Glöm betygen. På filmtiden var höga MTF vid låga frekvenser viktigt (ger t ex briljanta dia vid projektion). Med högupplösta digitalkameror ska man i princip endast titta på kurvorna på 40 lp/mm (nedersta kurvan). När det gäller vidvinklar och full öppning måste man ta hänsyn till bildfältskrökningen. De flesta vidvinklar har krökt bildplan på full öppning och får då låga MTF ut i kanterna. Titta därför främst på mittvärdet (vid 0).Makten skrev:
Mycket märkliga resultat. Den ofta misskrediterade 24/2 ger ju likartade MTF-värden som exempelvis 28/2,8 som hyllas här ovan (om man betänker att det skiljer ett steg vid full ljusstyrka). Även 35/2 ser ut att vara komplett genomuselt vid full bländare om man tittar på siffrorna, vilket inte alls stämmer med hur det ser ut i verkligheten.
Antingen kan man lita på dessa mätningar, och då verkar 24/2 och 28/2 riktigt bra, eller så stämmer de inte alls och ger ingen vettig bild av objektivens prestanda.
Det där testet tror jag inte mycket på. Så extremt uselt är definivt inte 50/1,8 på full öppning. Att det dessutom ser ut att ha bättre skärpa vid f/11 än vid f/4,5 gör att jag tror att det är felfokuserat.keckax skrev:
Den här testen påminner om mina erfarenheter. Jag har haft båda.
http://www.smartpict.com/lenstest/Nikon_50_18_VS_50_14/US_test_Nikon_50mm_14_VS_18.php
Det verkar smartare att kolla på alla kurvorna. Tittar man bara på 40-kurvan så missar man ju kontrasten. För min del har jag hellre ett objektiv med skaplig kontrast och dålig detaljskärpa än tvärtom. Tyvärr är det ganska ovanligt, men exempelvis moderna billiga objektiv brukar förhålla sig på det sättet jämfört med gamla ljusstarka objektiv.objernulf skrev:
Man måste tolka resultaten rätt. Glöm betygen. På filmtiden var höga MTF vid låga frekvenser viktigt (ger t ex briljanta dia vid projektion). Med högupplösta digitalkameror ska man i princip endast titta på kurvorna på 40 lp/mm (nedersta kurvan).
Det spelar ju ingen roll att skärpeplanet är välvt om det orsakar kantoskärpa. Det gör det ju i bilden också, så det är högst relevant. 35/1,4 är halvt omöjligt att få skarpa hörn med även på DX, på grund av detta.När det gäller vidvinklar och full öppning måste man ta hänsyn till bildfältskrökningen. De flesta vidvinklar har krökt bildplan på full öppning och får då låga MTF ut i kanterna. Titta därför främst på mittvärdet (vid 0).
Jag ser inte den stora skillnaden i kurvorna måste jag säga. Särskilt inte i mitten.Jämför vi på detta sätt 24/2, 28/2 och 28/2.8 är det stor skillnad. Det framgår tydligt hur mycket bättre 28/2.8 är vilket också syns i praktiken.
Tittar vi 40 lp/mm i mitten får vi:Makten skrev:
Jag ser inte den stora skillnaden i kurvorna måste jag säga. Särskilt inte i mitten.
Du kan ju inte jämföra f/2 med f/2,8! ;-) Kolla på "weighted MTF" istället i så fall:objernulf skrev:
Tittar vi 40 lp/mm i mitten får vi:
24/2,0: 0,4
28/2,0: 0,45
28/2,8: 0,70
Även om man mäter vid flera frekvenser så tycker jag inte att MTF alltid ger en bra bild. Ett objektiv kan ge extremt hög detaljskärpa, men väldigt låg kontrast. Detta syns inte i en MTF-mätning eftersom kontrasten på detaljnivå fortfarande är minst lika låg som totalkontrasten (antagligen mycket lägre). Men det hindrar inte att man kan öka kontrasten i efterbehandlingen och bibehålla hög upplösning i bilden. Minuset är förstås dåligt DR och mer brus. Ett bra exempel på det är mitt 55/1,2 som har helt sjukt hög upplösning, men väldigt låg kontrast. Motsatsen är kitgluggen 18-55, som har bra kontrast men ganska usel detaljupplösning. 55:an skulle troligen få fullständigt usel MTF-kurva vid 40 lp/mm, trots att detaljerna inte är det minsta utsmetade, men att de håller låg kontrast.Stor skillnad tycker jag. Självklart är MTF vid låga frekvenser också intressant men i princip alla objektiv (t ex alla som är testade på Photodo) som har höga MTF på 40 lp/mm har även höga MTF på 20 och 10. Skillanden syns bäst vid 40 eftersom den är större där.
Jag är ingen expert på MTF-kurvor men detta är tvärtemot det jag har lärt mig om MTF-kurvor. Trodde det var så att om ett objektiv har höga kurvor på 40 lp/mm så är upplösningen (detaljrikedomen) hög och om ett objektiv har höga MTF-kurvor vid 10 lp/mm så var kontrasten hög.Makten skrev:
.....Ett bra exempel på det är mitt 55/1,2 som har helt sjukt hög upplösning, men väldigt låg kontrast. Motsatsen är kitgluggen 18-55, som har bra kontrast men ganska usel detaljupplösning. 55:an skulle troligen få fullständigt usel MTF-kurva vid 40 lp/mm, trots att detaljerna inte är det minsta utsmetade, men att de håller låg kontrast.