Annons

VM i ljusstyrka - tråden om manuella Nikkor

Produkter
(logga in för att koppla)
Vi fortsätter crop-kvällen med 55/1,2 @ f/1,2.

Hela bilden (komplett kass, men rätt bra motiv för att hitta något som ligger helt i skärpa):
 

Bilagor

  • _dsc1018_fs.jpg
    _dsc1018_fs.jpg
    90.7 KB · Visningar: 458
100% crop. Rätt skapligt va? Observera att jag dragit upp "clarity" till 50 i Lightroom för att få bort den värsta sunkigheten. I övrigt är det min standardinställning, som är ganska "snäll". Ingen överdriven kontrast, färg eller något. Skärpningen är "75" och 1,0 pixels radie (vad det nu innebär?).
 

Bilagor

  • _dsc1018_fs2.jpg
    _dsc1018_fs2.jpg
    99.2 KB · Visningar: 466
Danlo skrev:
Haha.. men med den extremskärpningen så blir ju min optik också skarp!

Dåligt Martin, dåligt.. ;P
Det är väl inte extremt? Klart man måste skärpa bilderna, annars är ju inga objektiv särskilt skarpa;-)
 
35_skarp.jpg


35/1.4 @ F4. 100% crop, ej skärpt eller något. Man kan nog säga att det inte är något fel på skärpan iaf ;)
 
jonasy skrev:
35_skarp.jpg


35/1.4 @ F4. 100% crop, ej skärpt eller något. Man kan nog säga att det inte är något fel på skärpan iaf ;)
Vad har du räknat upp med för program (eller är det JPG)? Jag ser inte den förfärliga LCA:n som annars brukar sabba bilderna vid full öppning.

Tillägg: Äh, jag läste fel. Vid f/4 är det inget fel på skärpan, nej. Redan vid f/2,8 är den mycket bra, men tyvärr är skärpeplanet förfärligt välvt, så nån vidare kantskärpa är inte lätt att få.
 
Ett tillfälle när 1,2 kommer till använding är vid stämningsfulla porträtt, där det extremt korta skärpedjupet förhöjer stämningen..
Håll till godo:
 

Bilagor

  • heidiporträtt_fotosidan.jpg
    heidiporträtt_fotosidan.jpg
    47.5 KB · Visningar: 299
Här kommer en till på 1,2, mer en testbild på största bländare på mig själv.. :)
Har inte tagit bort någon vinjettering här, så det blir tydligare och tydligare i vilka typer av ljus som 50/1:1,2 presterar bäst på största bländare..
Håll till godo!
 

Bilagor

  • kortskärpaydjupau_foto.jpg
    kortskärpaydjupau_foto.jpg
    39.5 KB · Visningar: 330
Fick mitt 28/2,8 idag.. säljaren sa att det var i "mint" skick, stort sett nytt ur kartongen, knappt använt och det såg fint ut på bilderna.. Det var också det jag betalade för..

Objektivet var precis som beskrivet men är istället glappt i fokuseringen.. :( Det är det värsta jag vet!

Jag blir så ledsen.. :´(

Vad kan det kosta att åtgärda och var kan man åtgärda det?
 
Senast ändrad:
Så är mitt också, eller glapp och glapp vet jag inte, klart lättfokuserad dock :) Fördelen är att det går snabbt att fokusera. Det brukar vara fett som torkar ut så det går nog att justera. Hör med Lasses Kameraservice. Vill gärna se bildexempel från 28an på en D3.
 
Ja, det är "lättfokuserat" men det stör mig inte det minsta, det är glappet när man vrider som stör mig.
Det går inte jobba med ett sånt objektiv!

Tack, jag ska kolla med Lasses..
 
Ok, har testat det lite mer och skärpan på största bländare är den bästa jag någonsin sett, slår lätt mitt Planar 80/2,8 på 2,8.

Knappt någon vinjettering alls på största bländare heller, helt sjukt! Detta är det absolut bästa objektivet jag någonsin använt!
 
Shit :) Aaaah.. det är inte varje dag det ringer ett samtal från Sveriges bästa bildbyrå och berömmer mig och vill ansluta mig som fotograf :) Jag är fan duktig!
 
Danlo skrev:
Knappt någon vinjettering alls på största bländare heller, helt sjukt! Detta är det absolut bästa objektivet jag någonsin använt!

Har själv ett motljusskydd som är anpassat för 35/2 ais vilket funkar ypperligt på D300. Jag håller med om prestandan, visst är den riktigt riktigt bra. För pengarna är det helt fantastiskt, i synnerhet med de närbildsmöjligheter som objektivet ger. På en mindre sensor ger det en rätt trevlig bildvinkel men det vore ju trevligt om det vore ljusstarkare förståss. Men man kan ju inte få allt.

OBS! Rätt trist bild MEN vid närgränsen (f/4).
 

Bilagor

  • 28mm.jpg
    28mm.jpg
    72.7 KB · Visningar: 346
Hmmm, jag är jävligt sugen på en 28/2 AI-S som lite kortare normalobjektiv (på DX). Det ska tydligen vara mycket skarpt och inte ha samma problem med välvt skärpeplan som exempelvis 35/1,4 (som jag har nu). Är det någon som har erfarenhet av detta objektiv? 35:an är suverän när det gäller mittskärpa från f/2,8 och fullt användbar vidöppen, men det suger att man måste blända ner till f/8 för att få skarpa hörn:-/ 28/2,8 kanske vore nåt också? Daniel verkar ju nöjd om inte annat, hehe.
 
matnyttige skrev:
Man kan kolla på massa MTF-kurver på olika objektiv på Gamla Photodo
där verkar 28/2.0 och 28.2.8 var hyffsade objektiv (nästan i Canonklass;-).
Mycket märkliga resultat. Den ofta misskrediterade 24/2 ger ju likartade MTF-värden som exempelvis 28/2,8 som hyllas här ovan (om man betänker att det skiljer ett steg vid full ljusstyrka). Även 35/2 ser ut att vara komplett genomuselt vid full bländare om man tittar på siffrorna, vilket inte alls stämmer med hur det ser ut i verkligheten.
Antingen kan man lita på dessa mätningar, och då verkar 24/2 och 28/2 riktigt bra, eller så stämmer de inte alls och ger ingen vettig bild av objektivens prestanda.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.