Annons

Carl Zeiss Planar 50/1.4 ZF

Produkter
(logga in för att koppla)
Skrev följande i ett annat forum. Ska helt klart vara här. Totalt hjärnsläpp händer ibland :).

"Hi folks

Jag fick tidigare i tråden frågan om vad jag plåtar som behöver en 1.4 glugg och att sedan använda den fullt öppen.

Ett exempel: Jag var och plåtade på ett museum under gårdagen. Jag arbetade både inomhus och utomhus. Dom har abetat rätt mycket med ljuset i vissa av installationerna och jag ville behålla stämningen och valde då att använda Zeissen inomhus. Arbetade som vanligt med den fullkomligt lysande AutoISO funktionen. Satte kameran på manuell. slutartiden satte jag till 1/30 vilket är den längsta tid jag kan arbeta någorlunda säkert med med en 50:a på en DSLR. Bländaren justerade jag mellan 1.4 och 2.8 beroende på tillgänligt ljus. ISO låg mer eller mindre konstant på 640-800. (Jag går inte gärna över 800 med min D2X.) Av ca 400 bilder tagna med Zeissen blev ca 10 oanvändbara pga missad fokus (barnen är snabba och det var djä.... mörkt),10-15 är ok men inte mer, dock användbara. Resten är knivskarpa!

Jag har sagt det förut. Zeissen är jättelätt att fokusera med, kanske inte alltid skarpare än vad mitt Nikkor är men ALLTID mer lättfokuserad.

Mankan
 
ANNONS