ANNONS
Annons

...canon vs. nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

madelenrisberg

Aktiv medlem
... finns säkert tusen trådar om detta tidigare men jag har inte hittat "svaret" på mitt problem.

Har varit inne på att köpa en panasonic fz30 men av olika anledningar kommit fram till att det får bli en system istället. Och då uppstår ju frågan, vad ska man välja. För mig är det en djungel... och säkert för alla andra också.

Vill ha:
- kamerahus
- ett kitobjetiv (typ 18-55 eller liknande)
- ett zoomobjektiv upp till 300 (ev sigma för att hålla ner priset)

De kameror jag kollat på är framförallt:
- Canon eos 350D
- Nikon D70
- Canon eos 300D
- Nikon D50

Nu hittade jag även nån konicaminolta 5D...

Detta är "endast" en hobby för mig men jag vill kunna ta bra bilder såklart! Vill komma undan så billigt som möjligt men lägger gärna lite mer pengar om det bidrar till märkbara förbättringar.

Nån som har något råd att komma med?

/Madelen

Jag har en Canon 350D, och kan bara hålla med alla skeptiker som tycker att kitobjektivet är mediokert. Visst, det går att ta fantasktiskt vacka bilder med det, men du gör dig själv (och kameran) en otjänst om du kör med Canons kitobjektiv som enda glugg.

Så om du bestämmer dig för en Canon; tag med pengar i beräkningen för ett annat objektiv än kitobjektivet.

Annars när det gäller att välja mellan olika modeller så kan jag bara komma med standardsvaret:

1) Har du någon befintlig utrustning du skulle kunna använda tillsammans med någon sv kamerorna du funderar på?

2) Käner du någon som har någon av kamerorna, och som du skulle kunna låna utrustning av/till i framtiden?

3) Finns det någon teknisk begränsning hos någon av kamerorna du inte kan leva utan (tex möjlighet till batterigrepp, snabbaste blixtsynctid etc)?

4) Testa kamerorna hos din lokala handlade och känn efter hur du tycker dom känns. Moderna DSLR:er är oftast 'tillräckligt bra' och det är mycket tycke och smak som avgör vilken du själv skulle vara mest nöjd med.

Hitta någon handlare som har dessa olika hemma och kläm på dem ordentligt.

Finns det någon i din bekantskapskrets som har en av dessa modeller så kanske du kan få låna den under en dag och känna efter om den passar dig.

Ang. optiken så skulle jag rekommendera ett par bra skor istället för en billig Sigma zoom upp till 300 :)

Själv gjorde jag ett byte från Nikon Analogt till Canons digitala system med 20D som bas och en väska med alldeles för dyra objektiv.

Köp den som du tycker är trevligast att hantera, skillnaderna är hårfina mellan modellerna, alla tar bra bilder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar