nikitin
Aktiv medlem
Förhoppningsvis så passar samma sökare som jag har till Eos M3 och då är det ju väldigt trevligt att slippa köpa en till sökare.
Den har samma sökare (EVF-DC1) som M3 (och G1 X mk II).
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Förhoppningsvis så passar samma sökare som jag har till Eos M3 och då är det ju väldigt trevligt att slippa köpa en till sökare.
Jag har en 65 tum 4k-tv. Det är mycket stor skillnad på 1080p och 4k. Och som jag skrev så handlar det ju inte om bara idag. Filmar jag mina barn så blir det ju än viktigare med hög upplösning och kvalitet för att bevara för framtiden, om 20, 40, 60 år, så är ju tanken att materialet finns kvar och sprider glädje och är användbart. Det är det absolut viktigaste.
Detsamma gäller ju foton, hur stor upplösning behöver du? Det beror ju på när, var och hur.... Du vet inte vad som ska göras med bilderna i framtiden. Precis som jag idag använder gamla filmer och foton, då märker man hur viktigt det är med kvalitet, och hur jäkla glad jag är över att farsan hade rejäla grejor. Det handlar om kompatibilitet och användbarhet under lång tid. Förutom det faktum att man skulle känna sig lite blåst att betala dyra pengar för en kamera som filmar på halva upplösningen mot vad alla kameror har som standar inom ett år. Om man nu inte köper ny kamera årligen, finns ju som gör det också. Men som amatör ligger det inte inom de ekonomiska ramarna.
Men nu ska jag inom snar framtid byta ut både kompakt och dslr, då är 4k ett krav.
Du tjatar om 4K i alla möjliga kommentarer. Vad ska du ha det till? Har du något exempel på något du filmat som måste göras i 4K för att bli bra?
Vad ska man med 4k till? Tar bara stor plats. HD duger gottSynd att man släpper en så kompetent kamera utan 4k.... en stor miss.
Vad ska man med 4k till? Tar bara stor plats. HD duger gott
För att kunna se skillnad mellan HD (1080 pix vertikalt) och UHD (2160 pix vertikalt) behöver man en skärm på minst 55-60". Är bildskärmen mindre flyter pixlarna ihop och den bättre upplösningen går förlorad.
Det skulle i stället vara mycket bättre om tillverkarna höjde bildfrekvensen till runt 100 -120 frame/s. Filmade rörelser blir i så fall betydligt skarpare och hela filmupplevelsen betydligt bättre. Det är för övrigt något som kommer framöver om några år.