Annons

Canon Powershot 9G!

Produkter
(logga in för att koppla)
EDIT: Vad tror du om man skriver Bingo Rimer istället för mitt eget namn på fotovästen. Borde bli lite extra poäng hos folket.[/QUOTE]

Hahaha...Hhum...kanske inte skall skratta för mycket..finns säkerligen någon med liknande namn.
Mvh Thomas
 
Aj sjutton, det var inte bra. Tydligen har kompakterna en lång väg att vandra. Jag vill minimum sensorstorleken hos ex Olympus innan det kan bli aktuellt med en digital kompakt.
Det är nog bara sigmas dp 1 som kan matcha kameror med aps-c sensorer då de har en sådan. Tyvärr är kameran mycket långsam men bilderna blir nästan eller är lika bra som hos bilder från aps-c sensorer när de förstoras.
Mvh Thomas
 
Det är nog bara sigmas dp 1 som kan matcha kameror med aps-c sensorer då de har en sådan. Tyvärr är kameran mycket långsam men bilderna blir nästan eller är lika bra som hos bilder från aps-c sensorer när de förstoras.
Mvh Thomas
För länge sedan fanns en kamera vid namn Minolta af tele super. Den hade ingen zoom men däremot två fasta brännviddslägen. En vidvinkel på 35 mm och ett teleläge, tror det var 90 mm. hade pga samarbete med Leica en tvilling i Leica af c1. Mycket bra optiska prestanda, tyvärr avsaknad av blixtsko. Troligtvis kundeman med dåtidens teknik få ner storlek o vikt på kamerahuset genom att gör en kompakt med dubbla brännvidder istället för en kamera med zoom. Kanske man liksom får börja om med liknande ideer nu när allt är digitalt. Jag skulle rent av föredra två fasta brännvidder med god ljusstyrka och troligtvis bättre optiska egenskaper.
 
För länge sedan fanns en kamera vid namn Minolta af tele super. Den hade ingen zoom men däremot två fasta brännviddslägen. En vidvinkel på 35 mm och ett teleläge, tror det var 90 mm. hade pga samarbete med Leica en tvilling i Leica af c1. Mycket bra optiska prestanda, tyvärr avsaknad av blixtsko. Troligtvis kundeman med dåtidens teknik få ner storlek o vikt på kamerahuset genom att gör en kompakt med dubbla brännvidder istället för en kamera med zoom. Kanske man liksom får börja om med liknande ideer nu när allt är digitalt. Jag skulle rent av föredra två fasta brännvidder med god ljusstyrka och troligtvis bättre optiska egenskaper.


Nu är jag inget teknik-freak men det låter ju helt perfekt med dessa två fasta brännviddder på en och samma kamera. Skulle tom tänka mig inhandla en analog sådan om man hittade en. Annars så tror jag mycket på nästa sigma dp om de nu fullföljer att göra kameran optimal för folk som tycker om kompakter. Skulle ha svårt föreställa mig Canon, Nikon eller någon annan större tillverkare att de skulle sätta in en aps-c sensor i en kompakt.
Mvh Thomas
 
Nu är jag inget teknik-freak men det låter ju helt perfekt med dessa två fasta brännviddder på en och samma kamera. Skulle tom tänka mig inhandla en analog sådan om man hittade en. Annars så tror jag mycket på nästa sigma dp om de nu fullföljer att göra kameran optimal för folk som tycker om kompakter. Skulle ha svårt föreställa mig Canon, Nikon eller någon annan större tillverkare att de skulle sätta in en aps-c sensor i en kompakt.
Mvh Thomas
Det kan jag tänka mig att de gör. Dock en designmodell som presterar super men kostar typ 13000 kr. Allt för att den inte skall stjäla andelar från deras DSLR. En kompakt för folk som är märkestrogna och med höga krav på prestanda. Tänk gamla tidens Contax T, T2 eller Nikon 28 0 35 Titan. De var svindyra, mycket dyrare än ex Nikons egna utmärkta 28 mm.
 
Oj vad mycket snack det blev i den här tråden, kul o se :)
Någon som kan skicka en länk om den där LX3an?
Jag letar ju efter en liten kamera.. skulle vara skönt att bara kunna stoppa ner den i innerfickan på jackan och sen gå vidare istället för att krångla med en stor kameraväska :)
 
Det kan jag tänka mig att de gör. Dock en designmodell som presterar super men kostar typ 13000 kr. Allt för att den inte skall stjäla andelar från deras DSLR. En kompakt för folk som är märkestrogna och med höga krav på prestanda. Tänk gamla tidens Contax T, T2 eller Nikon 28 0 35 Titan. De var svindyra, mycket dyrare än ex Nikons egna utmärkta 28 mm.[/QUOTE

Hhum, det kanske du har rätt i vid närmare eftertanke. Kanske skulle Bingo Rimer slå sig in på lite andra banor och bli produkt-utvecklare istället. Skulle vara guld värt för en som reser mycket att få ha en sådan kamera.
Mvh Thomas
 
Oj vad mycket snack det blev i den här tråden, kul o se :)
Någon som kan skicka en länk om den där LX3an?
Jag letar ju efter en liten kamera.. skulle vara skönt att bara kunna stoppa ner den i innerfickan på jackan och sen gå vidare istället för att krångla med en stor kameraväska :)

Förlåt Viktor. Det finns inte alls några fler länkar i början av tråden..glömde bort att jag var i G9-tråd. Här kommer en till och sedan kan du även kolla tråden som handlar om just Panasonic Lx 3.
Mvh Thomas
http://www.letsgodigital.org/en/19463/panasonic-lumix-dmc-lx3/
 
Tack så mycket! Ska läsa igenom.

En fråga till bara; Det finns inget nytt angående Canon PowerShot G10?
Skulle vara kul att se hur den är :)
 
En fråga till bara; Det finns inget nytt angående Canon PowerShot G10?
Skulle vara kul att se hur den är :)

PopPhoto fanns det under en kortare tid denna information om Canon G10:


* True 5x zoom wide angle lens (28-140mm equivalent.)
* Face Detection can recognize profiles.
* 14.7 megapixel capture
* RAW format files editable in Canon Digital Photo Pro (instead of ZoomBrowser/Imagebrowser like the G9)
* ISO up to 1600 with binned pixels lo-rez 3200 scene setting
* ISO dial now wraps around mode dial.
* Exposure Comp has own dial to left of the hotshoe (where the ISO dial was on the G9.)

* "Canon’s newest flagship compact packs 14.7 megapixels, a 28-140mm 5x zoom, a 3 inch 460K pixel LCD and DPP-supported RAW into a familiar, but not identical body as its predecessor.
* Canon has today announced the Canon Powershot G10 (SRP: $499), a 14.7 megapixel luxe-class compact digital camera as the replacement to the popular G9. The G10, along with the other compact cameras announced today, is powered by the Digic 4 processor."


-- Nicke
 
Visst, jag håller med, bra gjort av Panasonic. Med att sensorn (1/1.63") skulle ha en storlek som gränsar till APS-c, där tog du väl ändå i lite :) Den är ju bara marginellt större än G 9:ans 1/1,7". Tyvärr är därför inte LX3 svaret på vår heta önskan om en kreativ kompakt. Kanske en kommande G10 kan bli det?
Sen är det synd att det inte fick plats en sökare, den extra kostar 2.500:- !!

Många verkar tycka att "kreativt" är synonymt med kort skärpedjup som kan fås med större sensor. Varför inte vara kreativ och tänka tvärtom? Hög ljusstyrka och stort skärpedjup ger ju andra möjligheter än vad man kanske är van vid.
 
Många verkar tycka att "kreativt" är synonymt med kort skärpedjup som kan fås med större sensor. Varför inte vara kreativ och tänka tvärtom? Hög ljusstyrka och stort skärpedjup ger ju andra möjligheter än vad man kanske är van vid.
Med kreativa möjligheter menar nog jag möjligheten att välja. Den valmöjligheten tycker jag saknas hos kompakterna. Sedan har jag svårare att se vad hög ljusstyrka och stort skärpedjup skulle tillföra.
 
Den som väntar?

Jag satt och läste ur någon kameratidning om den här pocketkameran.
Den fick ju riktigt bra betyg, "att den är som en systemkamera".. inte riktigt. Men grymt betyg.

Jag har faktiskt funderat på att sälja min stora systemkamera. Jag tycker den är för stor och det är krångligt att ha den med sig hela tiden.
När jag fick syn på den här lilla kameran som tydligen ska vara bra blev jag hur glad som helst.

Men nu till frågan; Någon som vet om det kommer en G10, isf när?
Ska jag vänta tills dess?

/ vic
Den som väntar får aldrig vara med!
Köp kameran och testa den är de OK så sälj din systemkamera.
mvh Göran
 
Lägena C1 och C2

Hej

Jag har ett litet problem som jag hoppas få hjälp med.

I läge C1 är nu M (manuellt läge) inställt och i läge C2 är TV intställt.

Enligt instruktionsboken så ska det gå att ändra detta till tex C1= AV och C2 = TV vilket jag tycker låter mkt mer logiskt.

Dock kan jag inte hitta var jag ändrar detta. Någon som har en bra förklaring eller hänvisning till Manualen ?

Tack på förhand.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.