Annons

Canon Powershot 9G!

Produkter
(logga in för att koppla)
Du ställer bara in kameran enligt det du vill spara, t.ex. fotograferingsmetod "AV". Gå sedan in i menyn, gå till "kameramenyn" och välj "Spara inställningar". Välj om du vill spara nuvarande inställningar på plats C1 eller C2. Bekräfta med "Func set".
sidan 109-110 i manualen

Ps, jag förutsätter att det är G9 vi pratar om.
 
Senast ändrad:
Hur är slutarhastigheterna på G9an?
Funkar BULB osv? :)

Om jag kollar i manuella läget så har den 15 SEK - 1/2000.
Bulb finns inte vad jag vet och du kan inte heller koppla till en trådutlösare eller liknande.
PÅ dSLR brukar man ju kunna låsa remote kontrollen om man kör bulb för riktigt långa tider.
Ser inte heller att den har brusreducering för långa exponeringar.
Canon G9 är en kompetent kompaktkamera för bra ljusförhållande. Skuvar man upp ISO till 400 eller mer så brusar det ordentligt.
Jag provade lite för några dagar sedan.
Bra komplement till en systemkamera men bildkvalitetsmässigt är den inte ens på samma spelplan.
Bilden är tagen på ISO 200 i RAW och framkallad efter min bästa förmåga i LR2. Beskuren på höjden men inte bredden.
 

Bilagor

  • IMG_0349.jpg
    IMG_0349.jpg
    30.1 KB · Visningar: 161
Senast ändrad:
Om det kommer en G10 som ser likadan ut som G9 men har APS-C sensor beställer jag en på mindre än en sekund.
Det vore gött om den hade större (mät)sökare med...
 
Om Canon såg dessa kompaktkameror som ett komplement för seriösa fotografer så skulle nog specen se annorlunda ur.
En hackad Ixus ger ungefär lika bra bilder som en G9 men är omständligare att jobba med eftersom man måste ta omvägen om att först skapa en dng fil.
Varför skall vi ha så många pixlar på en sensor med detta pytte format?
Jag hade varit nöjd med 6-8 Mpix om de bara hade god kvalitet.
Sedan hade ju inte en vettig sökare varit illa. Att hålla en kamera på raka armar gör ju inte att man skakar mindre.
Nej G10 verkar bara vara mer av samma sak och visar att man inte förstått kundens perspektiv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.