Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon-Photokina spekulationer, nya 1DsIII,3D,5Dn,40D,400D

Produkter
(logga in för att koppla)
Eeros skrev:
Det skulle ju vara toppen om man med en enkel knapptryckning kunde välja ifall man ville använda den optiska sökaren eller skärmen som en elektronisk sökare. Det är ju bara att fälla upp spegeln och öppna slutaren, samt låta sensorn läsa av fortlöpande. Vissa fotosituationer skulle få en helt annan dimension, som att fota över ett folkhav med en vridbar skärm. Eller vid makrofoto.

Allt det där har du i Olympus E-330 och syskonet Panasonic L-1. Så det kommer nog att bli vanligare. Men deras lösning är rätt klumpig. Slipper man hela spegelhuset, alltså den optiska sökaren, så spar man mycket plats, vikt och pengar.

Förresten, är det inte det då gjort på EOS 20Da? Där kan man väl se bilden på skärmen innan bilden tas, eller är jag helt ute och cyklar?

20Da var inte alls smidig på det sättet. Men du kunde använda skärmen för att ställa in skärpan i hög förstoring.
 
By the way. Jag tror att vi får se 1Ds mark III och efterträdaren till 350D på Photokina. Men de släpps nog inte samma dag.

1D mark II N tror jag lever kvar till början av 2007. Den står sig bra på marknaden med sin stora skärm.

I september 2007 dyker nog efterträdaren till 30D upp.

Men allt är ju bara gissningar och glada spekulationer.
 
froderberg skrev:
I september 2007 dyker nog efterträdaren till 30D upp.
Yep... hoppas att Canon återtar initiativet igen då i 350D/30D-klasserna genom att vi får se inbyggd bildstabilisering, sensorrengöring, större/bättre sökare och nya sensorer (med förbättrat dynamiskt omfång) samt lite nya smarta funktioner (t ex auto iso) och kanske Digic III också. Synd bara att det är över ett år innan vi kan hoppas på godsaker från Canon i 30D-klassen och 18 mån i 350D-klassen... men men, den som väntar...
 
Eeros skrev:
Det skulle ju vara toppen om man med en enkel knapptryckning kunde välja ifall man ville använda den optiska sökaren eller skärmen som en elektronisk sökare. Det är ju bara att fälla upp spegeln och öppna slutaren, samt låta sensorn läsa av fortlöpande. Vissa fotosituationer skulle få en helt annan dimension, som att fota över ett folkhav med en vridbar skärm. Eller vid makrofoto.

Förresten, är det inte det då gjort på EOS 20Da? Där kan man väl se bilden på skärmen innan bilden tas, eller är jag helt ute och cyklar?


Det är väl inte riktigt så enkelt som att fälla upp spegeln( även om jag tror att tillverkarna kommer att lösa det)

Spegeln reflekterar ju ljuset både ner till AF sensorn, som blir svår att ersätta på ett bra sätt med bildsensorn, se på olympusen där AF är avstängd i läge B ( uppfälld spegel), det blir ju till att gå över till kontrastavkännande AF isf. Samt att man ofta har ljusmätaren uppe vid prismat dit resten av ljuset reflekteras, den funktionen borde dock bildsensorn kunna ta över smidigare.
 
Linmajon skrev:
Jag e så dum att jag inte tror att fotovärlden blir så mycket bättre, ens med efterföljaren till 350D. Man måste nog sikta, kolla tid+bländare+skärpa samt motivet med ljus/konposition innan man trycker av även i fortsättningen...
Min 350D är himla bra, men jag plåtar ändå helst med min 3 år gamla 10D....
Va? Går det? Jag trodde alla kameror automagiskt slutade fungera när en efterföljare kom ut på marknaden! =)

Själv har jag en 20 år gammal Hasselblad och en nästan 30 år gammal Leica. Genom att inte bara slänga iväg bild på bild på bild utan att tänka efter tycker jag att jag blivit betydligt bättre på att fotografera...
 
Angående efterföljaren till mk2:an

- ersättaren är redan färdig (inga problem med ccd osv med andra ord)

- allt arbete med manualer, översättningar, drivrutiner osv är orsaken till att det tar ett tag till. Allt sånt som hör till en produkt med andra ord.

- den kommer inte kallas mk3

- den kommer visas upp tidigt nästa år på pma, i en glasmonter endast (eller liknande ajaj inte röra!!)

- mpixeln e ...hög! Ca 22 som rykter säger stämmer förmodligen.

- priset kommer ligga en del över mk2, ca 10.000 dollares (det e dock inte bekräftat, bara rätt skapliga gissningar)

marinera på det lite ;)
 
Vad gäller spegelreflex eller inte på systemkameran så får man inte glömma fördelen av att slutaren skyddar sensorn större delen av tiden.
Det är smutsigt inne i spegelhuset på en spegelreflex, men sensorn är skyddad nästan hela tiden.
Med elektronisk sökarbild så måste sensorn vara oskyddad hela tiden. Det vill inte jag ha!

Dessutom så skulle batteridrifttiden sjunka när sensorn och bildelektroniken jobbar kontinuerligt.

/Erik
 
MazStudios skrev:
Angående efterföljaren till mk2:an

- ersättaren är redan färdig (inga problem med ccd osv med andra ord)

- allt arbete med manualer, översättningar, drivrutiner osv är orsaken till att det tar ett tag till. Allt sånt som hör till en produkt med andra ord.

- den kommer inte kallas mk3

- den kommer visas upp tidigt nästa år på pma, i en glasmonter endast (eller liknande ajaj inte röra!!)

- mpixeln e ...hög! Ca 22 som rykter säger stämmer förmodligen.

- priset kommer ligga en del över mk2, ca 10.000 dollares (det e dock inte bekräftat, bara rätt skapliga gissningar)

marinera på det lite ;)

pratar vi om efterföljaren till 1Ds mk2 här? kommer den att ha en ccd sensor!?
(förövrigt stämmer det med mina gissningar =) )
 
eon skrev:

Med elektronisk sökarbild så måste sensorn vara oskyddad hela tiden. Det vill inte jag ha!

Men köp inte då. Att det kommer nya alternativ betyder inte att de gamla försvinner. En Eos systemkamera utan spegelsystem skulle antagligen vara i ren konsumentklass.
 
Jonsjoberg skrev:
pratar vi om efterföljaren till 1Ds mk2 här? kommer den att ha en ccd sensor!?
(förövrigt stämmer det med mina gissningar =) )

Någon CCD är det knappast tala om. Numer är det CMOS som gäller. Men många kallar ju en CMOS-sensor för CCD....

Magnus Svensson uppgifter saknar någon form av källhänvidning och är ologisk. Varför skulle en idag hel klar kamera inte ens demostreras på PMA som är om mer än ett halvår? Bara visas bakom glas?
 
Jo, det kan jag hålla med om, och om kameran är klar varför tar det då ett halvår att utveckla drivrutiner och användarhandböcker? Jag menar det är ju inte ett helt nytt kamerakoncept, interface och dylikt borde ju ha rätt stora likheter med de som finns idag, så det borde snarare bli tal om uppdatering av drivare och böcker..
 
Med tanke på effektivisering och kortade produktcykler är det knappast troligt att kameran är klar men inte kommer att visas. Det är ju trots allt 60 dagar kvar till Photokina :) Kanske dax med en nedräkning i stil med Nikons teaser ;-)
 
Det som jag tycker är intressant att tänka på är att med 22Mpix är pixelpitchen samma som på 30D, d v s inte någon förbättring som kan överföras på konsumentklasserna. Hmm... å andra sidan är det ju inte säkert att det blir 22Mpix, det är ju bara ett rykte. Nu är väl sensorerna i canons kompakter av CCD typ, men anta att man skulle ha samma pixelpitch som i IXUS 800IS i en fullformat DSLR. Det skulle bli jämt 108megapixel.. ;-) *skratt* snacka om megapixelrace.... och behov av minneskort. Vid raw foto skulle man få plats med ca 10 bilder på ett 1GB kort.. :-o
 
Om man skulle skriva ut bilder med 72dpi från en sådan bildfil skulle det bli utskrifter i formatet 3x4,5 meter... *skratt*... aningen overkill för de flesta fotografer ;-) Skulle vara kul om prylgalningar som bara brukar skriva ut bilder i 10x15cm skulle köpa en sådan kamera :)
 
SixBySix skrev:
Det som jag tycker är intressant att tänka på är att med 22Mpix är pixelpitchen samma som på 30D, d v s inte någon förbättring som kan överföras på konsumentklasserna. Hmm... å andra sidan är det ju inte säkert att det blir 22Mpix, det är ju bara ett rykte. Nu är väl sensorerna i canons kompakter av CCD typ, men anta att man skulle ha samma pixelpitch som i IXUS 800IS i en fullformat DSLR. Det skulle bli jämt 108megapixel.. ;-) *skratt* snacka om megapixelrace.... och behov av minneskort. Vid raw foto skulle man få plats med ca 10 bilder på ett 1GB kort.. :-o

Eftersom diffraktion skulle ses i de bidstorlekar som 108 Mpixel utgör redan vid bl4 och där ev denna pixelmängd skulle kunna göra nytta så skulle optimala bländare bli 2.8-4 på ett objektiv som klarar att lösa ut detaljupplösningen. Dessa objektiv finns inte

Objektiven är idag flaskhalsen redan vid 12Mpix så jag tror nog att Canon kommer att ta det betydligt lugnare med sitt pixelrace än andra här på Fotosidan.

Att konkurrera med mellanformat utan objektiv som klarar upplösning över hela ytan är tämligen meningslöst.

Mikael
 
Senast ändrad:
Det låter rimligt. Dessutom finns det ju även fler problem, t ex kapacitet för signalbehandling, 0,3 b/s är inte så sexigt ;-) Mest bara en kul liten tankelek.

På tal om mellanformat. De är nog redan ganska hårt ansatta och värre blir det om 1Ds MkIII kommer. Bronica Pentax och Rollei har väl redan lagt ner. Dessutom är Mamiya sålt till en IT-concern. Försäljning av fotoföretag brukar vara illavarslande. Det är väl bara Hasselblad vad jag vet som har klarat denna manöver i modern tid.

Med nya bakstycken på 39Mpix (ungefär samma pixelpitch som 30D, ställ det ju också en del krav på optiken. Skulle vara kul att veta om Mamiyas nya AF objektiv klarar detta. Deras värsting med 22Mpix lär ju bli hårt ansatt av en ny Canon1Ds. Hasselblads Zeissobjektiv skulle man ju kunna tänka sig klara utmaningen. Hmm... vem vet, de kanske snart står ensamma på mellanformatsmarknaden.

Men även här får vi kanske ett par besked på photokina.

Edit ( Rollei är jag lite osäker på... kanske bara var ett ägarbyte där med... kanske mer en gissning från min sida att de inte kommer vara kvar länge till... och Contax glömde jag visst, men de har väl också tackat för sig? )
 
SixBySix skrev:
Det låter rimligt. Dessutom finns det ju även fler problem, t ex kapacitet för signalbehandling, 0,3 b/s är inte så sexigt ;-) Mest bara en kul liten tankelek.

På tal om mellanformat. De är nog redan ganska hårt ansatta och värre blir det om 1Ds MkIII kommer. Bronica Pentax och Rollei har väl redan lagt ner. Dessutom är Mamiya sålt till en IT-concern. Försäljning av fotoföretag brukar vara illavarslande. Det är väl bara Hasselblad vad jag vet som har klarat denna manöver i modern tid.

Med nya bakstycken på 39Mpix (ungefär samma pixelpitch som 30D, ställ det ju också en del krav på optiken. Skulle vara kul att veta om Mamiyas nya AF objektiv klarar detta. Deras värsting med 22Mpix lär ju bli hårt ansatt av en ny Canon1Ds. Hasselblads Zeissobjektiv skulle man ju kunna tänka sig klara utmaningen. Hmm... vem vet, de kanske snart står ensamma på mellanformatsmarknaden.

Men även här får vi kanske ett par besked på photokina.

Edit ( Rollei är jag lite osäker på... kanske bara var ett ägarbyte där med... kanske mer en gissning från min sida att de inte kommer vara kvar länge till... och Contax glömde jag visst, men de har väl också tackat för sig? )

Jag visade i en tråd i våras hur Mamiya 22mpix kamera med ett billigt 35mm upträdde (6500:), dvs bra teckning från mitt till kant, jämförde med bla L gluggen 24mm/1.4 från Canon som inte är motsvarande lika bra på 5d hela sensoryta som den billiga 35 mamiya optiken.Ej heller Canons 16-35, 17-40 eller 24-70 tecknar ytan skarpt.
Sedan är Fujinonoptiken skarpare till Hasselblad 39mpix bakstycken än Hasselblads trotjänare Zeissoptiken är
mikael
 
Senast ändrad:
Det är ganska fånigt att ens diskutera mera pixlar i en canonkamera när resultatet blir så här på en 5d.
Vänstra bilden är utsnitt i mitten, högra från kant
 

Bilagor

  • canon-24mm-skärpa.jpg
    canon-24mm-skärpa.jpg
    29.3 KB · Visningar: 272
Jämfört med mamiya 22mpix och ett 35 mm objektiv som kostar en tredjedel, och presterar så här
 

Bilagor

  • mamyiaskärpa.jpg
    mamyiaskärpa.jpg
    36 KB · Visningar: 268
Det ska bli spännande att se och höra vad som kommer presenteras på Photokina även om jag själv är mest intresserad av Leica M8 (digitala M).
Jag hoppas Canon skippar pixelracet och istället bara finslipar 1Ds Mark II sensorn och placerar den i ett nytt och fräscht hus. Nu när mellanformat kommer börja bli billigare och komma med allt fetare sensorer kommer ändå inte Canon att kunna konkurrera i det långa loppet med mellanformat. Dessutom klarar inte Canons optik av 1Ds Mark II eller 5D för den delen. Det skulle också vara trevlig med 16-bitars A/D a la digitala bakstycken.
Jag har inget emot om Canon behåller sin 1.3x crop sensor i en sport- eller reportagekamera heller även om det mesta pekar på att den försvinner.

För Photokina hoppas jag på ett slut av det löjliga pixelracet. Tyvärr ser det inte ut som det kommer sluta när det kommer många konsument systemkameror med 10 mp och kompakter med förskräcklig bildkvalité med lika många pixlar...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.