Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon-Photokina spekulationer, nya 1DsIII,3D,5Dn,40D,400D

Produkter
(logga in för att koppla)
På proffssidan skriks det mest efter bättre fasta vidvinklar. Gärna också en bättre vidvinkelzoom.

En 70-200/4L IS vore en resedröm.

200-400/4 IS saknas också.

På amatörsidan borde det komma en vettig standardzoom som kan säljas i paket eller för ca 2000-2500 kr som Nikon 18-70. Säg 17-85 eller 17-70 utan IS.

froderberg skrev:
På amatörsidan borde det komma en vettig standardzoom som kan säljas i paket eller för ca 2000-2500 kr som Nikon 18-70. Säg 17-85 eller 17-70 utan IS.
Ja, det känns ju lite märkligt att Canon inte säljer t ex 30D med ett kitobjektiv värdigt kameran. Egentligen helt obegripligt faktiskt. Det känns som en nödlösning som ingen riktigt gillar ändå.

eller hvad med bara en ny, mer kompakt normaloptik typ 50mm/1,4 DX.. är det bara Pentax som tänker åt det hållet med sina små kompakta objektiv; 21mm och 40mm/2,8?

Tja.. de där Pentaxobjektiven är intressanta. Däremot tror jag vi få se färre och färre fasta brännvidder i normalzoom området (tyvärr). På macro och telesidan kommer fasta säkert finnas kvar under lång tid. Zoomarna har på något sätt redan vunnit "slaget".
Om man sedan ändå bygger fasta objektiv tror jag det till stor del är för att få bättre ljusstyrka, se canons senaste 24 och 35/1,4 samt Sigma 20,24,28/1,8. Men visst pancakeobjektiven 21/3,2, 40/2,8 och 70/3,5 charmar grymt. 40/2,8 är väl iofs en märklig brännvidd (motsv 60mm) och därmed en rejäl felträff eftersom det inte är ett tele men lite för långt för ett normal. Däremot är 21 och 70mm klockrena. Verkar inte troligt att de säljer några större upplagor. Undrar om det inte mer är en viktig imageserie för Pentax som hoppas på rejäla marknadsföringspoäng och därmed merförsäljning av kamerahus och i andra led annan optik. Den viktigaste fasta optiken som Pentax släppt och man hört mist av tycker jag är 14/2,8 DA. Mig veterligen enda fasta och även enda ljusstarka vidvinkeloptiken som någon tillverkare överhuvudtaget släppt till croppade formatet. Sedan kan man tycka att 6900kr är aningen mycket men det är ljusstarkt, väger bara 420gr, är relativt litet och kan använda vanliga 77mm filter. Dessutom kostar det 3000kr mindre än Sigmas 14/2,8 för fullformat. Klockrent för någon som klarar sig med motsvarande 21mm vidvinkel och hellre vill ha 2,8 än zoom. Normalen börjar förmodligen på ca 17-18mm så glappet är precis en "brännviddskategori".

Objektimässigt tror jag vi får se en Canon 30/1,8 snart. Prisvärd, rellativt välbyggd. Relativt enkelt att konstruera, tillverka och absolut med en marknad eftersom gamla ränder sitter i och det fasta normalobjektivet fortfarande har många "fans".

Vad tror ni om utvecklingen av sensortekniken?

Att det dynamiska omfånget kommer att förbättras 2007 har ju någon canonchef redan yttrat (tydligen på presskonferens eller mässa, kommer inte ihåg var jag har läst detta). Kommer de att kunna minska pixelpitchen samtidigt eller kommer det först i nästa steg 2008-2009?

Kommer man försöka sig på något i stil med Foveon X3? Tveklöst hade ju Foveon stora fördelar såsom ingen moiré, bättre färgåtergivning och en 3Mpix (som man senare kallade 9Mpix p g a 3 färgavläsningar i varja pixel) gav ungefär sama användbara upplösning som en 4,5Mpix (eller tom lite mer) sensor med Bayerfilter. Det skulle ju ge motsvarande 12Mpix med dagens 8Mpix kamerors pixelpitch på 1,6x crop. Onekligen lockande :)

Efterföljaren till 30D tror jag kommer heta Eos 3D, och den kommer vara lika trevligt byggd som Nikons D200, dvs en proffskamera för 1.6 crop.

Sen längtar väl väldigt många Canon ägare vidvinkelobjektiv som håller måttet i fullformat.

kent.

Pancake-gluggar är en Pentax-gimick som är viktig för deras varumärke. Efterfrågan är nog inte så stor att andra tar efter i någon större utsträckning.

Jag ser hellre att Canon släpper fler moderna vidvinklar med ljusstyrka 2 som ett lättare och ljusstarkare komplement till 2,8-zoomarna utan att det blir tokdyrt.

Jag undrar fortfarande när en större sökare kommer till en vettig penning. Billigast är 5D med en prislapp på strax över 20kkr, där borde Canon öppna ögonen, eller ?

JSL skrev:
Jag undrar fortfarande när en större sökare kommer till en vettig penning. Billigast är 5D med en prislapp på strax över 20kkr, där borde Canon öppna ögonen, eller ?

Eos 30D har en klart större sökare än Nikon D70 och flera andra konkurrenter. Men till Nikon D200 är det en bit. Kanske i nästa generation?

Jag tror det där med större sökare är en ganska svårknäckt nöt och aningen dyrare i tillverkningen (konstruktionsbettingat pga cropfaktor). Hittils verkar det som om det också varit favoritegenskapen hos tillverkarna för att differentiera billigare modeller från dyrare. Som jag ser det är det t ex den största och viktigaste skillnaden mellan 350D och 30D.

Min gissning. Canon 5D kommer att sjunka lite till i pris (enkel gissning;-) och under närmaste 2 åren vara billigaste kameran med riktigt bra sökare i canons sortiment. Nikon D200 kommer ett tag till vara ensam om en bra sökare. 30D+ ev efterföljare och pentax kommer att ha ok sökare. Sony och billiga canon pentax och nikon kommer fortsatt had dåliga sökare. Olympus sitter fast i sin konstruktion och kommer ha klrt sämst sökare. (Allt med avseende på förstoringsgrad förstås). Ca 7% storlek i sökarbild skiljer mellan cropfactor 1,5 och 1,6, därav Canons svårigheter jämfört men Nikon och Pentax. Sony har helt enkelt en del att lära vad gäller prioritering av egenskaper i kamerahusbygge. (Antar tidigare Minoltaingenjörer konstruerar, men att marknadsfolk på Sony har sista ordet).

Jag tror att det är lite mer komplext. Det går givetvis att fixa (se D200). Men få kunder efterfrågar faktiskt större sökare. Det är mest bara en liten klick nördar (som brukar återfinnas på vissa forum).

Enligt Gunnar Wahlbeck på Canon har det varit stor efterfrågan på större skärm hos vanligt folk, men i stort sett ingen som gnällt på sökaren.

Men när en kamera har en funktion, så är det lätt att resten måste ha det också. Därför tror jag att sökaren i efterträdaren till 30D kommer att bli ett snäpp större. Vädertätning är kanske inte heller omöjligt, men då stiger priset antagligen. Det kräver i sin tur en mellanmodell för 10-12 papp.

Efterträdaren till Nikon D70s har antagligen stor sökare som D200 och då blir det svårt för Canon att inte hänga på framöver. Men det tar tid att vända en färja. När Nikon D200 kom var Canon 30D helt färdigkonsturerad.

Olymus E-1 har en stor sökare. Att E-330 har en mindre sökare än E-500 är heller inte så konstigt. Allt handlar om målgrupper och prioriteringar.

SixBySix skrev:
Objektimässigt tror jag vi får se en Canon 30/1,8 snart. Prisvärd, rellativt välbyggd. Relativt enkelt att konstruera, tillverka och absolut med en marknad eftersom gamla ränder sitter i och det fasta normalobjektivet fortfarande har många "fans".
Jag skulle nog hellre vilja att Canon gjorde ett fast 28mm 1.4. Visserligen finnes redan 24mm 1,4 och 35mm 1,4 men en 28mm 1,4 skulle bli mera optimalt på en 1D M II N med ett "utsnitt" på 36mm. (hoppas Fröderberg läser detta)
Mvh Thomas

solvargen skrev:
Jag skulle nog hellre vilja att Canon gjorde ett fast 28mm 1.4. Visserligen finnes redan 24mm 1,4 och 35mm 1,4 men en 28mm 1,4 skulle bli mera optimalt på en 1D M II N med ett "utsnitt" på 36mm. (hoppas Fröderberg läser detta)
Mvh Thomas

Jag hoppas mer på en 28/2L som är skarp på full glugg. 1,4-gluggarna är onödigt tunga och dyra och 28/1,8 är rätt soft på full glugg.

En serie med fasta lätta 2,0-gluggar i L-klass vore ett fint alternativ till de klumpiga 2,8-zoomarna.

Det kunde vara något ochså naturligtvis men jag undrar om man kan få skarpt med en så låg bländare som 2,0 på direkten. Förvisso är 17-40mm 4,0 skarp med full öppning men bl. 2,0 är såpass låg bländare. Dessutom skulle den konkurera ut 24mm+35mm 1,4. och det är nog Canon på det medvetna om.
Mvh Thomas

solvargen skrev:
Det kunde vara något ochså naturligtvis men jag undrar om man kan få skarpt med en så låg bländare som 2,0 på direkten. Förvisso är 17-40mm 4,0 skarp med full öppning men bl. 2,0 är såpass låg bländare. Dessutom skulle den konkurera ut 24mm+35mm 1,4. och det är nog Canon på det medvetna om.
Mvh Thomas

Man kan väl få hoppas... :) Förr hade de ju upp till fyra olika varianter av samma brännvidd...

Dessutom är inte 1,4:eek:rna vädertätade.

Det behövs inte 1,4 för att få bländare 2 skarp. Det bevisar leica med sina asph-gluggar.

elbe skrev:

Men varför inte en kamera med IS i huset med 2-3 stegs längre tid tillsammans med IS i objektivet...ytterligare 2-3 steg... Släng stativen!!!

Lär dom snarare inte motverka varandra?

Både husets och objektivets gyro registrerar ju samma rörelse som den vill motverka, men om objektivet redan kompenserat för detta så blir väl husets kompensation åt skogen, eller?

Rent teoretiskt skulle det väl gå att bygga två system som kompletterar varandra. Sedan om någon har ork tid och lust att lägga de enorma resurserna på att utvecka dessa system är väl en annan sak. Dessutom finns det nog inget som säger att det skulle bli 2,5+2,5 steg. Skulle lika gärna kunna bli 2,5+0, bara att systemet klarar att justera större rörelser med t ex teleobjektiv. Det beror på utformningen av samverkan.

Jag e så dum att jag inte tror att fotovärlden blir så mycket bättre, ens med efterföljaren till 350D. Man måste nog sikta, kolla tid+bländare+skärpa samt motivet med ljus/konposition innan man trycker av även i fortsättningen...
Min 350D är himla bra, men jag plåtar ändå helst med min 3 år gamla 10D....

Det skulle ju vara toppen om man med en enkel knapptryckning kunde välja ifall man ville använda den optiska sökaren eller skärmen som en elektronisk sökare. Det är ju bara att fälla upp spegeln och öppna slutaren, samt låta sensorn läsa av fortlöpande. Vissa fotosituationer skulle få en helt annan dimension, som att fota över ett folkhav med en vridbar skärm. Eller vid makrofoto.

Förresten, är det inte det då gjort på EOS 20Da? Där kan man väl se bilden på skärmen innan bilden tas, eller är jag helt ute och cyklar?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar