Tja.. de där Pentaxobjektiven är intressanta. Däremot tror jag vi få se färre och färre fasta brännvidder i normalzoom området (tyvärr). På macro och telesidan kommer fasta säkert finnas kvar under lång tid. Zoomarna har på något sätt redan vunnit "slaget".
Om man sedan ändå bygger fasta objektiv tror jag det till stor del är för att få bättre ljusstyrka, se canons senaste 24 och 35/1,4 samt Sigma 20,24,28/1,8. Men visst pancakeobjektiven 21/3,2, 40/2,8 och 70/3,5 charmar grymt. 40/2,8 är väl iofs en märklig brännvidd (motsv 60mm) och därmed en rejäl felträff eftersom det inte är ett tele men lite för långt för ett normal. Däremot är 21 och 70mm klockrena. Verkar inte troligt att de säljer några större upplagor. Undrar om det inte mer är en viktig imageserie för Pentax som hoppas på rejäla marknadsföringspoäng och därmed merförsäljning av kamerahus och i andra led annan optik. Den viktigaste fasta optiken som Pentax släppt och man hört mist av tycker jag är 14/2,8 DA. Mig veterligen enda fasta och även enda ljusstarka vidvinkeloptiken som någon tillverkare överhuvudtaget släppt till croppade formatet. Sedan kan man tycka att 6900kr är aningen mycket men det är ljusstarkt, väger bara 420gr, är relativt litet och kan använda vanliga 77mm filter. Dessutom kostar det 3000kr mindre än Sigmas 14/2,8 för fullformat. Klockrent för någon som klarar sig med motsvarande 21mm vidvinkel och hellre vill ha 2,8 än zoom. Normalen börjar förmodligen på ca 17-18mm så glappet är precis en "brännviddskategori".