ANNONS
Annons

Canon 2007 rykten

Produkter
(logga in för att koppla)
Enicar skrev:
Inte för att det spelar så stor roll men att döpa en s.k.FF-kamera till nåt tvåsiffrigt som 50D verkar väl röra till begreppen i Canons olika serier, 1,6 resp. FF.

Det är väl ingen naturlag som hindrar Canon från att stoppa in FF i alla sina kameror. Fast det är mycket sannolikt att 1,6 behålls i det billigare segmentet.

Men som du säger: vad vi tror och Canon gör...

Ja, det är det mest sanna påståendet i denna tråd - hittills.
 
Jag utgår från att det kommer något som är bättre än de som finns idag.

Det ultimata för mig skulle vara en PRO kamera som många spekulerat om. FF sensor på 18-20Mpx och som har ett HS läge med 1,3x crop och 10fps. Då skulle man kunna välja SW eller fps när de olika behoven finns och de brukar inte vara samtidigt. Stor och tydlig sökare skulle det också bli!

Håller verklige tummarna för att det kommer en ersättare till 1Dmk2N så snart som i Januari. Just nu är det fruns 400D som får hålla ställningarna. (Kanske dags att damma av 1n-HS huset.)

Drömmen lever vidare...
 
Sinnesro

Köpte nyligen en beg 20D (hade en 350D innan)och plötsligt släppte alla tankar som t. ex
- Ska jag köpa en 30D eller ska jag vänta bara lite så kommer den nya snart kanske...?

Jo jag hoppas också att det kommer nåt nytt snart. I mitt fall så är det alltså en efterföljare till 30D jag är intresserad av.
Men kommer den snart så kan jag lugnt låta några ivriga testa den och dröjer det så är jag nöjd med steget till den beggade 20D jag fick till ett bra pris. ( det var därför jag sålde min 350D billigt på Fotosidan)
 
ulricahdesign skrev:
- Canon ef 24-70 F/2.8 L USM IS - 1000Eur

Om denna glugg blir verklighet så står jag först i kö.. precis vad jag drömmer om!!!

Jag vill stå bredvid dig:) jag skulle oxå köpa en oavkortat även om den kostar 20000! Bara den kommer!
 
Jag vill se 24/2.8L, 28/1.8L(28/2.8L) och 35/2L från Canon. Prestanda och en prislapp som skulle döda marknaden för manuella Zeissobjektiv med EOS-adapter. Drömma går ju.
 
Niclas Vestman (SixBySix) skrev:
Objektiv:
- Canon ef 200mm F/2.8 L USM IS -1000Eur
- Canon ef 400mm F/4 L USM IS -1400 Eur
- canon ef 10-24 F/2.8 L USM - 1200Eur
- Canon ef 24-70 F/2.8 L USM IS - 1000Eur
- Canon ef 100-400 F/4 L USM IS(3) -1200Eur

Svar: verkar väldigt billigt. Undrar om man tagit hänsyn till rådande momssatser. Men ff överraskande priser.

10-24 måste väl ändå vara för 1.6 x cropfaktor och heta EF-S,antar jag.

God början på nya året önskar jag FS-medlemmar/LA
 
Photocon skrev:
Niclas Vestman (SixBySix) skrev:
Objektiv:
- Canon ef 200mm F/2.8 L USM IS -1000Eur
- Canon ef 400mm F/4 L USM IS -1400 Eur
- canon ef 10-24 F/2.8 L USM - 1200Eur
- Canon ef 24-70 F/2.8 L USM IS - 1000Eur
- Canon ef 100-400 F/4 L USM IS(3) -1200Eur

Svar: verkar väldigt billigt. Undrar om man tagit hänsyn till rådande momssatser. Men ff överraskande priser.
Ja, de priserna tvivlar jag skarpt på. Minst dubbla priset på några av dem om de överhuvudtaget kommer.
 
Photocon skrev:

God början på nya året önskar jag FS-medlemmar/LA

Tack, detsamma, Lennart!

Har spanat igenom några trådar här på FS om Canons cashback. Funktionen och tanken med dessa rabattcheckar har jag förstått, Men i vilken fas för produkternas livsålder brukar de komma?
 
Bob Atkins
http://www.bobatkins.com/photography/digital/canon_predictions_2007.html
har nog rätt så bra koll på vad som kan tänkas hända på kamerafronten för Canon.

Han har oxå vettiga synpunkter på vad han skulle önska. Mindre brus vid höga ISO och ett bättre dynamiskt omfång.

Det ska bli intressant att se vad Canon kommer med på deras 20- och 70-årsjubileum 2007 eftersom dom är totalt ohotade inom varje segment på digitalkameror... Kanske en ren "jippo"-modell?...
 
Tror inte på en uppgraderad 5D mII, och absolut inte i två modeller.
Jag hoppas på större förändringar..
Det är jubileum,
Proffssegmentes kameror har funnits ett tag.
Tror på en ny era,
Om antidust och antishake ska in i husen, ny processor, helt ny sensor, så är det dax för en helt ny modell serie.
VI PRATAR OM EOS SERIENS EFTERTRÄDARE?!
Vad får jag för odds ;)
 
Stisse skrev:
Tror på en ny era,
Om antidust och antishake ska in i husen, ny processor, helt ny sensor, så är det dax för en helt ny modell serie.
VI PRATAR OM EOS SERIENS EFTERTRÄDARE?!
Vad får jag för odds ;)

Odds som är i paritet med ett stort leende och ett litet hånskratt (ta det inte personligt).

Därför att om Canon vill introducera en ny serie efter EOS så måste de uppfinna hjulet på nytt med all marknadsföring som krävs för att gnugga in det nya namnet i var kameraköpares grå cell. Sån't tar ett tag, vågar jag påstå. Speciellt om det ska ske globalt.

Canon har ett kanonstarkt varumärke med EOS. Varför kasta bort det? Förändra kamerorna kan man göra ändå.
 
Kijana skrev:
Tack, detsamma, Lennart!

Har spanat igenom några trådar här på FS om Canons cashback. Funktionen och tanken med dessa rabattcheckar har jag förstått, Men i vilken fas för produkternas livsålder brukar de komma?

Sorry, har inte kunnat svara pga att 35 sekundmeter slet ned alla ledningar och gjorde mig strömmlös i 30 tim.

Svårt att svara på. På 20D kom cashbacken i form av rabatthäften redan när jag köpte min i april 2005, på 5D låg ett likadant häfte i kartongen i dec 2005. Verkar komma väldigt snabbt med just rabatter om man köper specifika canontillbehör.
Men att ÅF gör avdrag för cashback direkt vid köpet har jag aldrig haft någon koll på.
 
Kijana skrev:
Odds som är i paritet med ett stort leende och ett litet hånskratt (ta det inte personligt).

Därför att om Canon vill introducera en ny serie efter EOS så måste de uppfinna hjulet på nytt med all marknadsföring som krävs för att gnugga in det nya namnet i var kameraköpares grå cell. Sån't tar ett tag, vågar jag påstå. Speciellt om det ska ske globalt.

Canon har ett kanonstarkt varumärke med EOS. Varför kasta bort det? Förändra kamerorna kan man göra ändå.

:) jag vet. Ville bara se om jag fick några reaktioner..
 
Stisse skrev:
:) jag vet. Ville bara se om jag fick några reaktioner..

Ärligt... kändes det som om den "forumfunktionen" behövde provas? Du gillar utmaningar, eller hur? ;)
Som forumskribent här är det ju snarast en fördel om man är lite "verbal sadomachoist"...

Men jag gillar alla tankar och rykten jag läser om. Ingen rök utan eld heter det ju.
 
Senast ändrad:
Lite småintressnt att läsa Bob Atkins (undrar om han är släkt med bantarkungen som är far till deiten utan kolhdrater, också Atkins ;-). Men jag tycker han har lite fel utgångspunkt i sitt resonemang. Han tittar bara på marknadsfaktorer. Dessa företag är dock så teknikintensiva att de även drivs av sina utvecklingsavdelningar. Skulle Canon komma med en inovation, sitter de ju inte bara ock håller på den bara för att de skulle vara ohotade i ett segment (så att säga sitter och väntar in konkurrenterna). Jag tycker Canon har visat flera gånger att man faktiskt väldigt gärna springer ifrån konkurrensen fullständigt. Dessutom är det inte mycket till spekulationer. Nästan inga faktiskt.
Däremot är det lite kul att ranka spekulationerna efter sannolikhet.
40D 1,6crop 10Mpix antidust under första kvartalet. Extremt hög sannolikhet. Enligt min åsikt kommer Canon så småningom släppa 1,6x i det segmentet, men det dröjer minst 3 år.
400D ingen förändring 2007, extremt hög sannolikhet. Fortsatt försäljning av 350D som instegsmodell. (350D blir så att säga en oförändrad version som lika gärna skulle kunnat kallas 4000D), sannolikt minst fram till sommaren 2007.
 
Sedan har vi det där med xD segmentet. Jubileumsår= uppgraderingar på både 1D och 1Ds serien i år. Minst en av uppgrderingarna tidigt på året, jan-mars. 12Mpix på 1DMkIII väldigt troligt. Inte för att det är nödvändigt, utan bara för att det går (och för att 40D kommer att ha 10Mipx). Anledningen till att det går att göra en ökning till 12Mip är förbättrad bildbehandling i nytt chip samt förbättrade microlinser, samt större buffertminne. 30D var ju fullt jämförbar med 1DMkII i brus (även om inte exakt lika bra.
Genom ökning av pixelantalet blir 1D också intressant för en större målgrupp. Fotografer som traditionellt lovordat 1D (sport, tidning, reportage, wildlife) kommer kanske att kuna utökas i vidare till att omfatta mer av reklam och landskapsfotografer mfl. Tror fortfarande det finns ett antal fotografer som inte ansett sig ha råd med 1Ds serien.
För 1Ds serien tror jag målet de senaste 5 åren har varit att konkurrera med mellanformatet. Eftersom det är en småbild kommer den aldrig ha riktikt samma egenskaper, men det finns ju inte bara nackdelar med ett mindre chip. Därför är jag övertygad att det kommer en 22Mpix variant under första halvåret. Hur skulle det se utt att stå kvar på 16,7 när varje ny MFdigital har minst 21Mpix? Gluggarna kommer så småningom. 1Ds ersätter inte MF men fortsätter att ta stora andelar av marknaden av fotografer med stora plånböcker.
 
Den stora frågan är dock egentligen vad som blir den stora nyheten på tekniksidan. Kommer det en ny revolutionerande teknik, kanske ny sensorteknologi? Tyvärr inte särskilt troligt. Förmodligen är det just dessa våta drömmar som utgör majoriteten av önsketänkandet. Mycket snack kring höjt dynamiskt omfång och superlågt brus på ISO 6400. Tyvärr inte särskilt troligt utan ny sensorteknologi. Däremot är det högst troligt att många små förbättringar ger sammantaget ett märkbart resultat. Bättre microlinser, nytt digic chip, fer bitar i AD-omvandlingen, mm. Den största incrementella förbättringen skulle förmodligen vara om den effektiva delen av varje pixel skulle kunna göras större. Är det möjligt? Tja, det är min önskedröm för Canon 2007. Tillsammans med övriga förbättringar kanske man kan vinna ett steg i brusprestanda vid oförändrat antal pixlar, och kanske lite bättre DR. Ett till synes litet steg, men klar förbättring och framför allt sannoligt, i motsatts till andra våta drömmar.
Klart slut.
 
Liten kul parentes bara. Med tanke på alla 20D till försäljning på fotosidan, verkar det som om fler än jag räknar med en snar uppgradering till 40D som synnerligen trolig :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.