Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 2007 rykten

Produkter
(logga in för att koppla)
SixBySix skrev:
Sedan har vi det där med xD segmentet. Jubileumsår= uppgraderingar på både 1D och 1Ds serien i år. Minst en av uppgrderingarna tidigt på året, jan-mars. 12Mpix på 1DMkIII väldigt troligt. Inte för att det är nödvändigt, utan bara för att det går (och för att 40D kommer att ha 10Mipx). Anledningen till att det går att göra en ökning till 12Mip är förbättrad bildbehandling i nytt chip samt förbättrade microlinser, samt större buffertminne. 30D var ju fullt jämförbar med 1DMkII i brus (även om inte exakt lika bra.
Genom ökning av pixelantalet blir 1D också intressant för en större målgrupp. Fotografer som traditionellt lovordat 1D (sport, tidning, reportage, wildlife) kommer kanske att kuna utökas i vidare till att omfatta mer av reklam och landskapsfotografer mfl. Tror fortfarande det finns ett antal fotografer som inte ansett sig ha råd med 1Ds serien.
För 1Ds serien tror jag målet de senaste 5 åren har varit att konkurrera med mellanformatet. Eftersom det är en småbild kommer den aldrig ha riktikt samma egenskaper, men det finns ju inte bara nackdelar med ett mindre chip. Därför är jag övertygad att det kommer en 22Mpix variant under första halvåret. Hur skulle det se utt att stå kvar på 16,7 när varje ny MFdigital har minst 21Mpix? Gluggarna kommer så småningom. 1Ds ersätter inte MF men fortsätter att ta stora andelar av marknaden av fotografer med stora plånböcker.

Detta tror jag stämmer ganska väl. Om nu gamla 1D MkII blir 12mp innebär det att nuvarande 5D kanske får vara kvar. Den är ju ännu så länge ganska ohotad inom FF-sektorn. Vestmans resonemang får mig att revidera min spådom om en ekonomivariant av 5D och nuvarande 5D uppfraderead till 16,7 mp i MkII-version.

Sedan kan jag ifrågasätta det verkliga värdet att tränga in 22mp i 1DsMk II, rent bildkvalitetsmässigt. För att det ska bli någon verklig skillnad bör den upp i 26-30mp och då kommer dynamikproblem, ökat brus som ett brev på posten om inte Canon har någon genial lösning. Och slutligen: Vilka gluggar ska fixa upplösningen på ett sådant monster? Många L-optiker slog i taket redan med gamla 1Ds och sina 11 mp.

Tror inte folk, inte ens yrkesfolk förutom väldigt välbeställda yrkesfotografer( hur många sådana finns det egentligen i hela värlsden. Jag vet svaret: Väldigt få!) har någon större lust att byta ut sina ganska nya L-optiker av ekonomiska skäl.

men ska bli kul att se vad som händer. Tror dock på Vestmans tankar om uppgraderad 1DMkII till 12 mp som den "stora grejen" i vår. Ev 1DsMkII-uppgradering tror jag dröjer hela 2007.
 
SixBySix skrev:
Liten kul parentes bara. Med tanke på alla 20D till försäljning på fotosidan, verkar det som om fler än jag räknar med en snar uppgradering till 40D som synnerligen trolig :)

Synd bara att när den pressreleasas så tar det 6 månader innan du har den i handen.
 
Jo, Stisse, om Canon fortsätter som tidigare lär du ju få rätt. Men, undrens tid är inte förbi. Men med tanke på att det just nu inte tycks finnas någon väntetid på Canonkameror och med tanke på att 2006 var lite fattigt på nya modeller, så kan det ju tänkas att de har lärt sig av misstagen och just nu medan vi sitter här och spekulerar, faktiskt har börjat fylla sina lager med mumsiga 1DMkIII och 40D ;-) Jag är obotlig optimist.. :-D
 
Om jag förstått rätt pratar ni om en uppgraderad 1DMark II N med 1,3crop?? Har isåfall inget med 5D att göra såvida inte FF.
Jo,det vore smaskens...men glöm ej besvikelserna från höstas..kanske återkommer de även under våren??
Och sedan väntar man på nyheter från PhotoKina igen??
MVh Thomas
 
solvargen skrev:
Om jag förstått rätt pratar ni om en uppgraderad 1DMark II N med 1,3crop?? Har isåfall inget med 5D att göra såvida inte FF.
Jo,det vore smaskens...men glöm ej besvikelserna från höstas..kanske återkommer de även under våren??
Och sedan väntar man på nyheter från PhotoKina igen??
MVh Thomas

Ligger mycket i det. Thomas. Men jag är säker på att åtminstone aviseringar om ny 1DMkII kommer på PMA, sedan väntan minst 4 mån. I fallet 1Ds får vi vänta minst året ut (vissa rykten säger november visserligen), även om avsieringen kommer under PMA .
Så Photokina blir nog sanningens verkliga ögonblick
 
Lennart.
Hhum,ja....då blir det till att byta kamera igen efter knappt 3mån. med 5D!!!! Tur man köpt 5D billigt....vad skulle denna nya kamera tänkas liggas i pris...40000:-...Njae....då behåller jag nog min 5D eller..??? Någon mera som är kluven???
Mvh Thomas
 
Photocon skrev:
Och slutligen: Vilka gluggar ska fixa upplösningen på ett sådant monster? Många L-optiker slog i taket redan med gamla 1Ds och sina 11 mp.
Nu är jag i och för sig ingen klippa på Canons objektiv, men menar du verkligen att vissa L-gluggar inte skulle förmå upplösning nog för 11MP FF (=pixeldensiteten hos 5MP, APS)? Det har jag svårt att tro, särskilt med tanke på att Nikons bättre objektiv inte har några större problem med upplösningen för 12MP APS-sensorn (=pixeldensiteten 27MP, FF) i D2X.

Det ligger då nog närmare till hands att dessa L-gluggar slog i taket för att deras "kantegenskaper" inte förmådde leverera vad FF-sensorn kräver (alternativt att FF-sensorn i sig skapar dessa problem). Notera dock att det inte handlar om ett "allmänt kantproblem", för Nikons DX-gluggar har ju inga/små problem med 12MP-sensorn i D2X.
 
Jag tror nog många objektiv håller hyfsat bra (utom kanterna men de kanske fixar snedställda mikrolinser som Leica) för 24 MP eller t om 30 för det är ju inte så stor skillnad mot t ex 400Ds pixeltäthet.

La märke till att cyberphoto.se skickar med en WFT-E1 (12' utan batteri..) så för de som behöver en sån oxå reas 1DsII ut. Kanske kan man dra den slutsatsen att det kommer en ny 1Ds snart och kanske har den inbyggd WLAN eller åtminstone så passar den gamla inte.

På samma sätt skickar man med en 580 EX med 1DIIN
så den kommer att ha inbyggd blixt och ett minneskort till den prissänkta 5D så den nya kommer att ha inbyggt minne (16 MB för de gånger man vill printknappa direkt i affären och glömt minnet hemma :). Inga andra produkter har "gratis" tillbehör så de andra tillverkarna kommer inte med nåt nytt. Jo förresten, 24-70 kommer med motljusskydd så det kommer nog inbyggt på nya versionen.

mvh/Kalle (inte helt seriös..)
 
Nu är jag lite osäker, men är det verkligen en Photokina mässa i år? Hade för mig att de bara hölls vartannat år, d v s ingen 2007. Det borde ju i så fall tala för att de flesta nyheter kommer att lanseras på PMA, även om det skulle dröja några månader innan de finns ute i handeln.
 
5D har visst kommit bort lite i diskussionen. Förmodligen den kamera som flest fotosidanmedlemmar har på sin realistiska önskelista.
Jag har väl ungefär samma förhoppning som Lennart, d v s att den gamla 12Mpix behålls (ev uppiffad med antidust eller något annat. Och att en ny variant med 16Mpix släpps. Lite åt det håll som min tolkning av första inlägget i tråden skylle tyda på.
Men är det rimligt med sådana förhoppningar? D v s att Canon först skapar ett helt nytt segment där man är ensamma, och sedan till synes omotiverat lägger 2 kameramodeller i detta segment? Låter ju lite otroligt.
Njae, egentligen tycker jag inte det. Snarare att det vore ruskigt smart och lönsamt. Gamla modeller säljs ju ofta paralellt med nyare. 350D samtidigt som 400D (i brist på 4000D). Man har redan betalt utvecklingskostnaderna för den modellen och kan därmed lätt pressa priset (om man vill och om marknaden kräver det). Det som är intressant ur ett segment-perspektiv, är att en billigare 5D (ev oförändrad) i prisläget runt 16000 ink moms skulle vara konkurrent med 30D(40D) D80, D200, K10D. En så tydlig klassledare som många förväntar sig av Canon. Jag tycker inte man kan hävda att skilnaden i sensorstorlek automatiskt placerar kamerorna i olika segment.
Med ett preliminärt pris på ca 28000kr ink moms skulle 5D MkII (16Mpix) eller vilket namn den nu skulle få (3D, 5Dn... skit samma), ersätta 5D för alla i prosumersegmentet(eller vad nu det segmentet heter som hittills varit kunder för gamla 5D). De skulle alltså inte konkurrera nämnvärt.
 
Om man ser lite realistiskt på utsikterna för uppgraderingar 2007. Vad står på er önskelista/inköpslista?
Själv lurar jag på att köpa 5D (12Mpix) eller 5D MkII 16Mpix, för att i kombination med min Zörk panorama-adapter och mina Mamiya 35,55,80 och 150mm (645 objektiv) kunna göra bilder med konstfotoinriktning och få 24-30 eller 32-40 Mpix bilder för att dra upp i meterförstoringar med bibehållen skärpa.
 
jorgene skrev:
Nu är jag i och för sig ingen klippa på Canons objektiv, men menar du verkligen att vissa L-gluggar inte skulle förmå upplösning nog för 11MP FF (=pixeldensiteten hos 5MP, APS)? Det har jag svårt att tro, särskilt med tanke på att Nikons bättre objektiv inte har några större problem med upplösningen för 12MP APS-sensorn (=pixeldensiteten 27MP, FF) i D2X.

Det ligger då nog närmare till hands att dessa L-gluggar slog i taket för att deras "kantegenskaper" inte förmådde leverera vad FF-sensorn kräver (alternativt att FF-sensorn i sig skapar dessa problem). Notera dock att det inte handlar om ett "allmänt kantproblem", för Nikons DX-gluggar har ju inga/små problem med 12MP-sensorn i D2X.

Jo, du tänker på rätt sätt. Formulerade mig lite klumpigt. Det är kantskärpan jag tänker på. Och det fenomenet uppstår inte på en APS-sensor crop 1.5x eftersom ljusstrålen slipper "böja" sig i kanterna. Och Nikon har ju 1.5x cropsensor.

Vissa L-zoomar isynnerhet ger dålig kanstskärpa på FF-kameror. 1Ds och det märks ännu mer på 5D o 1DsMkII.

Det konstiga är att jag har en Kodak 14 mp FF-slr som klarar "böjen" bättre med Canonoptiker. Så jag börjar undra om det inte är en kombination.

Men faktum är att jag på andra forum läst mycket om att "småbildsoptikens" linjeupplösning inte motsvarar vad kameror med 8-10mp egentligen kan återge. Kolla själv och sök. Och svara gärna om du hittar något som talar emot vad jag skriver. Jag är mycket intresserad av ämnet. Ha det bra/Lennart
 
solvargen skrev:
Lennart.
Hhum,ja....då blir det till att byta kamera igen efter knappt 3mån. med 5D!!!! Tur man köpt 5D billigt....vad skulle denna nya kamera tänkas liggas i pris...40000:-...Njae....då behåller jag nog min 5D eller..??? Någon mera som är kluven???
Mvh Thomas

Kort skrivet och varm menat: Behåll din 5D, utan kluvenhet såvida du inte absolut måste ha en helt genomtätad kamera som är supersnabb. Jag anser att den i förhållande till sitt pris är världens bästa kamera i nuläget i bildkvalitet. Och den lär vara jättebra många år framöver. Gör en 70x50 förstoring och bli glad!
 
Det enda som är nästan säkert med 40D (eller vad den nu kommer att heta) är att den kommer att ha det enskilt största tekniksprånget uppåt i x0D serien. Skillnaderna mellan en 10D och 30D är ju ganska små. Större LCD, fler pixlar, slamrigare slutare, snabbare elektronik etc. är ju inte helt revolutionerande.

Med tanke på att Nikon, Pentax mfl. har riktigt fina modeller nu är mina förväntningar stora.
Större sökarbild, anti-dust, CF+SD kortplatser, WIFI, Blåtand,IS och dämpad slutare skulle vara stort.

Dessutom tror jag inte Canon ser sensorstorleken som helig ens på en 40D. Den kan mycket väl få en 1.3x sensor.
1.2x sensor på 1DMk3? Varför inte? Det sitter nog EF-s gluggar på vääldigt få av de kamerorna och produktionsapparaten har nog inga problem att hantera en något större sensor.
 
Photocon skrev:
Jo, du tänker på rätt sätt. Formulerade mig lite klumpigt. Det är kantskärpan jag tänker på.
..
Men faktum är att jag på andra forum läst mycket om att "småbildsoptikens" linjeupplösning inte motsvarar vad kameror med 8-10mp egentligen kan återge. Kolla själv och sök. Och svara gärna om du hittar något som talar emot vad jag skriver. Jag är mycket intresserad av ämnet. Ha det bra/Lennart
Lennart,
på dpreview kollar de ju kamerornas linjeupplösning på höjden:

Kamera Pixlar Lines/height Kvot Sensor
400D 2592 2300 0.88 14.8 mm
5D 2912 2500 0.86 24 mm
1DsII 3328 3100 0.93 24 mm

Om nu 400D klarar 2300 linjer på 14.8 mm så borde optiken klara åtminstone
2300 * 24 / 14.8 = 3730 linjer på FF.

Och med 0.93 i "effektivitet": 3730 / 0.93 = 4010 pixels. 2:3 blir då 4010 x 6015 = 24 MP. Men då tillkommer degraderande kanteffekter men å andra sidan vet vi inte om 400D utnyttjar optiken fullt ut (det tror jag inte den gör, kompaktkamerorna har ju t ex ännu högre pixeltäthet).

Vet inte om jag tänkt/räknat fel men det är ett försök ;-). mvh/Kalle
 
nutte skrev:
Lennart,
på dpreview kollar de ju kamerornas linjeupplösning på höjden:

Kamera Pixlar Lines/height Kvot Sensor
400D 2592 2300 0.88 14.8 mm
5D 2912 2500 0.86 24 mm
1DsII 3328 3100 0.93 24 mm

Om nu 400D klarar 2300 linjer på 14.8 mm så borde optiken klara åtminstone
2300 * 24 / 14.8 = 3730 linjer på FF.

Och med 0.93 i "effektivitet": 3730 / 0.93 = 4010 pixels. 2:3 blir då 4010 x 6015 = 24 MP. Men då tillkommer degraderande kanteffekter men å andra sidan vet vi inte om 400D utnyttjar optiken fullt ut (det tror jag inte den gör, kompaktkamerorna har ju t ex ännu högre pixeltäthet).

Vet inte om jag tänkt/räknat fel men det är ett försök ;-). mvh/Kalle

Hej Kalle!

Teori o praktik går ibland hand i hand, ibland inte. Logiskt har du ju helrätt. Det säger mig i alla fall mitt påvra förnuft om nu hårddisken jag har mellan öronen inte sabbat bootsektorn.

Här måste det till en expert för att knäcka följande resonemang om teori och praktik går ihop heller inte.

Antag att vi tar den här lilla sensorn från ex en Canon G7 kompakt på 10mp och låter dess area höjas upp, med bibehållen pixeltäthet, till en FF-sensor (alltså många hundra procent större) och stoppade den i en 5D, satte en hyfsad L-glugg på. Varför inte en 24-70/2.8 L usm?.
Teoretiskt sett borde ju det fungera, men något säger mig att det inte gör det i praktiken.

För kompaktkameran har ju sin lilla optik med mycket snävare bildvinkel (jämfört med en "normal" slr-optik) o träffar sensorn med en skärpekon som är många f-stops högre, vilket skapar djupskärpa nästan överallt redan på 2.8.
Men vi låter den STORA optiken vara nedbländad till 11.

Hur skulle bildresultatet bli? Någon som kan mer än jag som kan spekulera o förklara. Personligen tror jag nämligen att det inte skulle fungera bra.

Tror i alla fall att det skulle bli brusigare, mindre dynamiskt och inte nämnvärt detaljrikare än originalsensorn i en 5D återger med samma optik.
Personligen tror jag att redan en 400D utnyttjar optikens sweet spot ganska fullt ut. Det är därför det är så himla svårt att se direkt skillnad på 8 resp 10mp för det mänskliga ögat.

Bästa Hälsningar till dig, Kalle!

God Fortsättning på 2007/Lennart
 
Linmajon skrev:
Dessutom tror jag inte Canon ser sensorstorleken som helig ens på en 40D. Den kan mycket väl få en 1.3x sensor.
Mycket osannolikt enligt min mening. Såvitt jag vet har Canon varit mycket tydliga med att 1.3x-sensorn är en interimslösning, och på lång sikt kommer man att ha enbart 1.0x-sensorer i 1D-serien och 1.6x-sensorer i konsumentkamerorna.
1.2x sensor på 1DMk3? Varför inte? Det sitter nog EF-s gluggar på vääldigt få av de kamerorna och produktionsapparaten har nog inga problem att hantera en något större sensor.
Ja, med tanke på att EF-S inte går att montera på 1D-serien så har du nog alldeles rätt. :)
 
PMD skrev:
Mycket osannolikt enligt min mening. Såvitt jag vet har Canon varit mycket tydliga med att 1.3x-sensorn är en interimslösning, och på lång sikt kommer man att ha enbart 1.0x-sensorer i 1D-serien och 1.6x-sensorer i konsumentkamerorna.
Ja, med tanke på att EF-S inte går att montera på 1D-serien så har du nog alldeles rätt. :)

Jag tror det där bygger på en missuppfatting i samband med en intervju av Takaya Iwasaki. Canon har mig veterligen inte några omedelbara ambitioner att slopa 1.3x-sensorn och jag har aldrig sett något sådant påstående direkt från Canon.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.