Annons

Canon 2007 rykten

Produkter
(logga in för att koppla)
När är mässan som ev. nyheterna ska presenteras på?
Jag står i valet o kvalet om jag ska köpa en 30d nu när det är det är cachback.
Eller vänta....
 
Oscar.m. skrev:
När är mässan som ev. nyheterna ska presenteras på?
Jag står i valet o kvalet om jag ska köpa en 30d nu när det är det är cachback.
Eller vänta....

Brukar vara slutet feb, början mars om jag inte minns fel. Rätta mig någon om jag har fel (jag tror inte det)!

Fast det innebär ju egentligen bara att produkter presenteras. Innan de nått konsumenterna har det vandrat iväg ett antal månader ytterligare såvida det inte gäller en en lättare modifierad modell som är i serieproduktion innan mässan.

Efter vad jag hörde på Hegethorns skulle ev nya modeller som presenteras tidigast nå Sverige 4 månader efter mässan. Gäller det det dyrare skiktet 1D-serien som uppdateras gällde november 2007.

Kom ihåg att 20D på sin tid presenterades hösten 2004. Den var svår att få tag inom Sverige långt in på våren 2005. Samma sak med 1DMkII som presnterades i feb 2004. Var väntetid till oktober 2004 innan den gick att köpa snabbt. 1Ds MkII var ännu värre. Presenterades i nov 2004. Jag stod på kö till en och gav upp efter ett halvår o skaffade en beg 1Ds istället i maj 2005. Under juli 2005 började vissa leverantörer ha den, men egentligen tog det nästan ett år efter intron innan den gick att köpa utan ganska lång väntetid.
5D presenterades vårvintern 2005, stört omöjlig för gemene man att få tag på, undantaget ett fåtal, tills efter årskiftet , dvs jan 2006.

30D gick snabbare då det bara var en enklare modifiering av 20D, liksom 1DMkIIn.

Ska man vänta på kommande modeller som EVENTUELLT har något av verklig förbättring i sig hinner det ofta under väntetiden dyka upp nya rykten om modellerna som eventuellt ska komma efter modellen som knappt finns att köpa. En slags evighetsmaskin m a o.

Så i dina kläder skulle jag nog skaffa en 30D nu om du inte anser att den saknar något som du inte tror dig kunna vara utan. Jag menar, man vill ju plåta oxå. Räcker kameran för ens behov är det ju fan så mycket roligare än att ängsligt tänka på vad som EVENTUELLT finns bak nästa hörn.

Bästa Hälsningar/Lennart
 
Då får man nog handla nu.
Har någon några synpunkter om Schönherrs foto?
Dom var ruskigt billiga iaf.

ooops, lite offtopic nu....


mvh Oscar
 
Oscar.m. skrev:
Då får man nog handla nu.
Har någon några synpunkter om Schönherrs foto?
Dom var ruskigt billiga iaf.

ooops, lite offtopic nu....


mvh Oscar
Schöners vet jag inget om, men Cyberphoto tar 11695 för en 30D, sen finns ju cashback 1400 kr att inkassera.
 
Photocon skrev:
........................
Så i dina kläder skulle jag nog skaffa en 30D nu om du inte anser att den saknar något som du inte tror dig kunna vara utan. Jag menar, man vill ju plåta oxå. Räcker kameran för ens behov är det ju fan så mycket roligare än att ängsligt tänka på vad som EVENTUELLT finns bak nästa hörn.

Bästa Hälsningar/Lennart
Mycket diplomatisk, Lennart....men vem vet; i dessa dagar vad man saknar :)
4 år gamla D-SLR, har egenskaper som 95% (banalt antagande) av porrsidans läsare kann utnytta!
Nej, rådet måsste vara: Köp inget nu; vänta ett år eller tre.....Det är aldrig för sent att gä upp!
Jag vil ha en kamera som tar fenomenala bilder; automatisk! En kamera som gär melding när det är goda ljusforhållamde; när det rätta ögonblicket är i sökaren....
Jag väntar....gärna.....
Tills vidare; jobbar jag med att hitta nåt som andra kann glädjas över.....med min gamla 20D.
Men, dynamik; det är nåt det!
Natt Erik
 
Oscar.m. skrev:
Då får man nog handla nu.
Har någon några synpunkter om Schönherrs foto?
Dom var ruskigt billiga iaf.

ooops, lite offtopic nu....


mvh Oscar

Schönherrs har historiskt sett varit mycket serösa att ha att göra med. Förr sysslade man mest med samlarexemplar av Leica, Hasselblad m fl och var suveräna på att dagsvärdera kameror.
Hur man blivit i digitalåldern vet jag inget om, men jag tror inte de slänger bort ett gammalt aktat namn i fotokretsar genom att vara mindre seriösa nu
 
fujicanon skrev:
Mycket diplomatisk, Lennart....men vem vet; i dessa dagar vad man saknar :)
4 år gamla D-SLR, har egenskaper som 95% (banalt antagande) av porrsidans läsare kann utnytta!
Nej, rådet måsste vara: Köp inget nu; vänta ett år eller tre.....Det är aldrig för sent att gä upp!
Jag vil ha en kamera som tar fenomenala bilder; automatisk! En kamera som gär melding när det är goda ljusforhållamde; när det rätta ögonblicket är i sökaren....
Jag väntar....gärna.....
Tills vidare; jobbar jag med att hitta nåt som andra kann glädjas över.....med min gamla 20D.
Men, dynamik; det är nåt det!
Natt Erik

Kul svar! Det är som man brukar säga: "Allting går...om inte annat åt helvete!". Diplomati eller inte verkar du o jag vara överens!

Ha det bra/Lennart
 
Photocon skrev:
Brukar vara slutet feb, början mars om jag inte minns fel. Rätta mig någon om jag har fel (jag tror inte det)!

Fast det innebär ju egentligen bara att produkter presenteras. Innan de nått konsumenterna har det vandrat iväg ett antal månader ytterligare såvida det inte gäller en en lättare modifierad modell som är i serieproduktion innan mässan.

- - -

Kom ihåg att 20D på sin tid presenterades hösten 2004. Den var svår att få tag inom Sverige långt in på våren 2005. Samma sak med 1DMkII som presnterades i feb 2004. Var väntetid till oktober 2004 innan den gick att köpa snabbt. 1Ds MkII var ännu värre. Presenterades i nov 2004. Jag stod på kö till en och gav upp efter ett halvår o skaffade en beg 1Ds istället i maj 2005. Under juli 2005 började vissa leverantörer ha den, men egentligen tog det nästan ett år efter intron innan den gick att köpa utan ganska lång väntetid.
5D presenterades vårvintern 2005, stört omöjlig för gemene man att få tag på, undantaget ett fåtal, tills efter årskiftet , dvs jan 2006.

30D gick snabbare då det bara var en enklare modifiering av 20D, liksom 1DMkIIn.

- - -

Bästa Hälsningar/Lennart
20D var svår att få tag, men inte så farligt. De första trillade ju in redan i Augusti, och det var egentligen bara under augusti och september de var svåra att få tag på. Övrig tid fanns de att få tag på, bara inte i de allra billigaste butikerna där såklart alla ville handla.

1D mk2 däremot har du helt rätt i. Den var länge en het potatis. Dock inte lika het som stackars Nikon med D200 och sitt 18-200 VR. När jag snackade med några handlare så bara himlade de med ögonen så fort man nämde det. Nikon tog det med godan ro, sverige-avdelningen kunde ju inte direkt göra så mycket kontra resten av organisationen, och trots allt, den enorma bristen var ju också en avart för efterfrågan, som trots all, blev en enorm succe.

Canon brukar ha sina pressevenemang för kameror i första hand i februari, men även aug-sep till vad gäller hösten.
 
[/SIZE]Bildstabilisering i 1D mark3 och 1Ds MArk3 ska man inte ens tänka på....

Citat "Problemet med att ha
bildstabilisering i huset är att bildcirklen som objektiven ger inte täcker en stabilisering i sidled, om man har en sensor i fullstor småbildsstorlek. Sensorn kan i extrema fall röra sig någon mm, vilket leder till att sensorns hörn hamnar utanför bildcirklen. Att stoppa in bildstabilisering i konsumenthusen är inte heller aktuellt, eftersom utvecklingskostnaderna då skulle drabba enstaka modeller och medföra en mycket högre kostnad som konsumenterna inte hade varit beredda på att betala. Gunnar fortsätter med: - Det kommer säkert att komma fler billiga objektiv med stabilisator, för att möta efterfrågan. Frågan om framtiden för 1D-serien gick inte att få svar på eftersom Canon inte kommenterar framtida modeller. Men Gunnar gjorde en personlig reflektion så som han ser på det: - Så länge det finns behov och köpare för antingen en snabbare kamera med lägre upplösning (1D MkII) och en kamera med högre upplösning (1Ds MkII) så kommer Canon att producera modellerna."
Bildstabilisering i 1D mark3 och 1Ds MArk3 ska man inte ens tänka på....
 
Jag tror att jag hellre sparar en bild som är skarp och saknar någon millimeter i hörnen än en suddig bild som har teckning ända ut i hörnen.

Att bildstabilisering i huset skulle vara omöjligt på en kamera med småbildsensor är bara marknadsföringssnack.
 
Robin Gyllander skrev:
[/SIZE]Bildstabilisering i 1D mark3 och 1Ds MArk3 ska man inte ens tänka på....

Citat "Problemet med att ha
bildstabilisering i huset är att bildcirklen som objektiven ger inte täcker en stabilisering i sidled, om man har en sensor i fullstor småbildsstorlek. Sensorn kan i extrema fall röra sig någon mm, vilket leder till att sensorns hörn hamnar utanför bildcirklen. Att stoppa in bildstabilisering i konsumenthusen är inte heller aktuellt, eftersom utvecklingskostnaderna då skulle drabba enstaka modeller och medföra en mycket högre kostnad som konsumenterna inte hade varit beredda på att betala. Gunnar fortsätter med: - Det kommer säkert att komma fler billiga objektiv med stabilisator, för att möta efterfrågan. Frågan om framtiden för 1D-serien gick inte att få svar på eftersom Canon inte kommenterar framtida modeller. Men Gunnar gjorde en personlig reflektion så som han ser på det: - Så länge det finns behov och köpare för antingen en snabbare kamera med lägre upplösning (1D MkII) och en kamera med högre upplösning (1Ds MkII) så kommer Canon att producera modellerna."
Bildstabilisering i 1D mark3 och 1Ds MArk3 ska man inte ens tänka på....

Förlåt för stora texten länk till ciitatet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.