Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon-Photokina spekulationer, nya 1DsIII,3D,5Dn,40D,400D

Produkter
(logga in för att koppla)
Mycket intressant.... Sony kommer nog bli Canons tuffaste konkurrent, speciellt med tanke på de stora utvecklingsresurser som Sony förfogar över och deras fina sensorteknologi
 
En liten tanken... om Canons nästa kamera förbättrar brusprestandan ytterligare, så att nya ISO 1600 skulle motsvara ISO 800 eller ISO 640 på dagens kameror, tja då är man inte lika pressade till att införa IS i husen.
Fuji har ju lyckats grymt bra med brusreduceringen, vilket borde innebära att det finns mer att hämta på det området även för Canon.
 
SixBySix skrev:
En liten tanken... om Canons nästa kamera förbättrar brusprestandan ytterligare, så att nya ISO 1600 skulle motsvara ISO 800 eller ISO 640 på dagens kameror, tja då är man inte lika pressade till att införa IS i husen.
Fuji har ju lyckats grymt bra med brusreduceringen, vilket borde innebära att det finns mer att hämta på det området även för Canon.

Bildstabilisering är ger nästan alltid skarpare bilder. Det ska väldigt snabba tider till för att helt ta bort skakningsoskärpa. Dessutom underlättar IS panorering, man kanske vill plåta med längre tid.

Lägre brus ger större dynamiskt omfång. Det är toppen. Men IS vore ändå toppen att ha inbyggt.
 
Ingen 40D iaf...det är nå fult med "4" i Japan.

Men varför inte en kamera med IS i huset med 2-3 stegs längre tid tillsammans med IS i objektivet...ytterligare 2-3 steg... Släng stativen!!!
 
elbe skrev:
Men varför inte en kamera med IS i huset med 2-3 stegs längre tid tillsammans med IS i objektivet...ytterligare 2-3 steg... Släng stativen!!!
Bygg in en gyro också, så blir det ännu mera stabilt!

/Pontus
 
Omar skrev:
IS är ju gyro
Jo, det är ju sant! Jag tänkte inte på det! ;-)
Men jag tänkte mera på den större typen av gyro som man ibland hänger under filmkameror, som stabiliserar hela paketet med kamera och objektiv. Att ha IS både i kamera och objektiv kan ju knappast fungera väl. Men om man stabiliserar hela kamerans rörelser med ett stort gyro och därefter eliminerar småvibrationer ytterligare med IS, det borde väl kunna funka? Klumpigt, men kanske? Och sedan en sån där tyngdlöshetssele för filmkameror (som jag glömt namnet på) för att köra 600mm f/4 utan stativ en halv dag!

/Pontus
 
Kan någon med alldeles för mycket pengar eller bra kontakter inom filmindustrin testa kombinationen 600mm f/4, gyro stabilizer och en steadicam? Gärna springande för att ta några bilder valfritt djur eller kändis? ;-)

/Pontus
 
Canon Utveckla ngt att hålla sensorn ren!

Nånting dom borde göra något åt är hur man förhindrar damm på sensorn det är inte kul när man bor på stranden vissa delar av året.Jag har allt i från butterfly borste till penslar från visible dust,pec pad o vätska från eclipse,blåsborste,sensor clean från visible dust speciella tops,tops från yfo.
Ska man få sensorn ren så är det 1 timmes jobb minst det måste gå att lösa på annat sätt typ som olympus sensorrengöring.
Så en lösning på att få sensorn ren önskar jag samt tycker att Canon borde ordna det,men dom kanske gillar att folk är tvungna att lämna in kameror för att få sensorn rerngjord.
Jag lyckades få sensorn 100% ren efter typ 2,5 timme för det är inte kul att åka på jobb o komma hem o behöva klona himmlen på upp till 1000 bilder eller mer.
 
Hej


Man kan ju hoppas att bildstabiliseringen blir ännu bättre.


Canons supertele är ju två stegs, en del av Nikons nya är 4 stegs VR.

Canons supertele är ju från 1999, så efterföljarna lär nog ha mer effektiv IS.


MVH

Omar
 
Vad tror ni... kommer efterföljaren till 350D att prissänkas för att direkt konkurrera med Nikons och Pentax billigaste DSLR eller kommer det kanske en billigare och enklare 3000D från Canon?
 
henrikf skrev:
Vad tror ni... kommer efterföljaren till 350D att prissänkas för att direkt konkurrera med Nikons och Pentax billigaste DSLR eller kommer det kanske en billigare och enklare 3000D från Canon?

Jag tror inte Canon släpper en modell under 350-nivån förrän marknaden kräver det. Det kan iofs bli under det närmsta året.

En spännande variant vore med EVF (elektronisk sökare). Det skulle bli en enklare konstruktion med färre mekaniska delar.
 
froderberg skrev:
En spännande variant vore med EVF (elektronisk sökare). Det skulle bli en enklare konstruktion med färre mekaniska delar.
Detta har jag funderat mycket över, men inte specifikt för nån billig Canonmodell då, utan överlag. När en elektronisk sökare börjar komma i närheten av en optisk så vore det väl strålande att börja bygga kameror utan spegel, med grunda hus (som hos en mätsökarkamera). Detta borde väl öka möjligheterna att göra vettiga ljusstarka objektiv med bra kantskärpa för mindre pengar? En ny bajonett skulle då behövas, men det borde ju gå att sätta på en mellanring motsvarande spegelhusets djup, så att även gamla objektiv kan användas.
Kan det vara nåt? :p
 
En ny bajonett tror jag inte på. Det aktar man sig för att byta.

Dessa hus skulle främst vara för de billigaste modellerna. De som köper de dyrare modellerna är nog mer kräsna och konservativa när det gäller sökaren.
 
Jag tycker Magnus resenomang med EVF verkar troligt, speciellt för en billigare modell. Det underlättar nog också övergången lite för många från kompaktmarknaden. Hur många gånger har inte frågan dykt upp på fotosidan "Jag kan inte se bilden på baksidan av min 350D är den trasig eller har jag inte hittat knappen?" ;-)
Dessutom är det ju en enorm fördel i mörka miljöer där displaybilden oftast är många gånger ljusare on den optiska sökaren.
 
Angående 3xxx modell tror jag inte den får plats under 350D idag. Däremot när 350D och 30D byts ut och lyfter i prestanda, då kan det mycket väl bli så att gamla 350D blir lite reviderad (huvudsakligen kosmetiskt) och får namnet 3000D samt en liten prissänkning.
 
froderberg skrev:
En ny bajonett tror jag inte på. Det aktar man sig för att byta.

Dessa hus skulle främst vara för de billigaste modellerna. De som köper de dyrare modellerna är nog mer kräsna och konservativa när det gäller sökaren.
Nej nej, det tror inte jag heller på i nuläget. Men visst vore det en intressant lösning, som troligen skulle kunna funka mycket bra:)

Fel tråd att ta upp ämnet kanske, jag bara spann på din tanke där;-)
 
Så alla pratar om ny kameror, vad sägs om nya objektiv?

Någon nämnde att det förmodligen kommer uppdateringar till de nya superteleobjektiven, men har någon hört något om t.ex. uppföljaren till 24 - 70 2.8 L ? Jag har hört något om att den kommer få IS?

Det vore riktigt trevligt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.