Bengf
Aktiv medlem
En liten beaktning bara, det är A7RV som fick en helt annan skärmlösning än vad A7IV har, nya A9III har också den nya rörliga skärmen som alltså kan vridas år flera håll, många testare önskar den skärmlösningen på flera andra kamera modeller. A9III fick också ett nytt om bearbetat grepp mera rundat utan skarpa kanter och lite större, upplevs då mycket trevligare att hålla i. Nu hoppas många att kommande Sony kameror skall få det nya greppet och skärmlösningen från A7RV.Jag kommenterar både Nathanel och dig här på samma gång om det går bra.
Det kanske är en lite orättvis betraktelse att jämföra R5 med betydligt nyare Sony-kameror. Jag har alltid varit imponerad över R5 och hur de förbättrade fokusegenskaperna i mörker för den och den förbättrade bildstabiliseringen inte att glömma. 8X var väl R5 först med eller ?
Jag förstod aldrig det grandiosa självmål Canon gjorde när man så fullständigt huvudlöst helt fokuserade på 8K video som sedan åtminstone initialt visade sig vara helt oanvändbar för många då den överhettede på nolltid. Still bildsegenskaperna fick aldrig en chans till att börja med - även om det väl till sist landat trots den motvinden.
Tord tycker den vridbara skärmen är bättre än den på R5 men för mig var den ytterst nära att bli en show stopper. Det är det enda jag verkligen avskyr med min A7 IV. Lyckligtvis använder jag dock min camera så att jag helt har slutat använda skärmen - annat än vid video. Skälet är att jag aldrig chimpar då jag ju redan sett bilden i EVF:en. Jag VET dessutom att bilden sitter där för A7 IV är inte sämre än A1 som vid tester legat över 95% när det gällt att sätta fokus. Av det skälet använder jag nästan aldrig seriebild (senast var väl på en gymnastiktävling) och tar sällan eller aldrig fler än 2 bilder av samma motiv för jag VET att det sitter och jag avskyr att sitta och välja mellan massor av identiska bilder.
(Till skillnad från A1 fick A7 IV som ju kom senare även Bird Eye AF.)
Nathanael, jag tycker det låter lite konstigt med de fokusproblem du upplevt men jag undrar ändå om du kan ha konfigurerat suboptimalt. Jag använder i princip alltid Tracking och AF-C (Continous) samt Flexible spot eller Wide som jag tror Tord också gör och det är de lägen Sony rekommendrat i olika sammanhang. Det finns annars 7 olika fokusområden (Focus Area) utan Tracking och 7 med att välja mellan men jag använder egentligen bara tre - samtliga med Tracking. Det händer vid sällsynta fall att jag också använder Spot Small. För mig är resten historiska avlagringar precis som joysticken och statiska fokuspunkter och vill man så kan man faktiskt slå av de fokusområden man inte vill ha i konfigurationen så slipper man se dem i gränssnittet. Precis som Tord skrivit så ger ju Tracking i princip dynamiska fokuspunkter och det är mycket mycket snabbare.
För att dessutom aldrig missa en bild i princip och aldrig missa timingen som jag ofta gjorde förr, så kör jag dessutom alltid som grundläge Auto ISO Minimum Shutter Speed - särskilt när det just är mörkt och man inte hhar tid att skruva på kameror. När jag använder det kan jag sluta att bry mig om slutarhastigheten. Egentligen är bländaren den enda parameter jag egentligen skulle bry mig om om jag skulle vara i kyrkan bakom dig. Då har man gjort sig en supersmart Kodak Click som ger bra mycket bättre förutsättningar för att sätta timingen så att man slipper missa dom där pussarna i kyrkan.
Något av det första jag noterade med min A7 IV är det är klart mycket bättre än mitt äldre A7 III-hus när det gäller att sätta fokus i dåligt ljus och det trots att just A7 III ju fortfarande är den Sony som har den bästa sensorn för dåligt ljus. Något har man gjort med algoritmerna för nu kan jag få min kamera att sätta fokus ända ner till F22, vilket man kan glömma med den äldre modellen. Vid den inställningen står egentligen objektivet med F16 även vid F22 först innan den bländar ned vid tagningen. Men för de flesta är det väl trots allt mer naturligt i kyrkan att använda betydligt större bländare än så eller hur?
Ska man vara ärlig, så är det heller inte särskilt svårt att få en A7 IV att överhetta vid 4K video. Det är bara att låta bli att vika ut skärmen. Baksidan på kamerahuset är alltså en viktig värmesänka som man inte bör blockera med en infälld skärm.
Senast ändrad: