Annons

Canon vs Sony

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej man få anta att han menade jämförelse som avspeglar verkligheten annars kan man också lika gärna anta att han kollar bilderna på en CRT-skärm från tidigt 90tal

Jonas man slås fortfarande av till och från hur djäkliga färgerna ser ut i en del pressbilder, säg i Aftonbladet. Jag tror acceptansen för usla färger som man inte sällan har i porträtt - ofta med acrentuerat rödstick - är rätt stor. Fixar inte automatiken sådant, så gör ingen annan det heller.

Jonas man slås fortfarande av till och från hur djäkliga färgerna ser ut i en del pressbilder, säg i Aftonbladet. Jag tror acceptansen för usla färger som man inte sällan har i porträtt - ofta med acrentuerat rödstick - är rätt stor. Fixar inte automatiken sådant, så gör ingen annan det heller.

Är sRGB dött ännu? Alla mina devices är inställda på P3, samt alla exporter jag gör för publicering på nätet.
Finns det fortfarande sRGB-devices i cirkulation?

Är sRGB dött ännu? Alla mina devices är inställda på P3, samt alla exporter jag gör för publicering på nätet.

Vad P3? Förutom en radiokanal.

aha googlade det. Äpplegrej. Tror med 100% säkerhet att sRGB är klart mer använt än den färgrymden.

Senast ändrad:
Nog fler än jag som gör, fotar flera system, men jag är gammal Canonfotograf sedan 40d. Innan dess manuellt sedan Canon AE-1. Sedan det mesta men nu 5d iv, 1 dx, 7d ii, RP, M5 m fl. Parallellt kört Sony a7, a7r, a7r ii. Gillar Sonykamerorna och kör många gamla vintageobjektiv på och typ alla Loxiaobjektiv m m. men när jag ser filerna känner och ser jag att Canonbilderna alltid är bäst, färger, känsla, återgivning. Har jag rätt?

Gör som du, fotar med Canon och Sony. Efter tiden med film och Canon blev det dock Nikon D70s med CCD-sensor. När jag i dag ser tillbaka på dessa bilder så tycker jag nog att just färgerna ser lite extra tilltalande ut. Efter en D2X ( mörkrets furste) blev det Canon igen med en 5D3 och så har det fortsatt. Beträffande färgerna från Canon tycker jag de är bra. Inget som sticker ut, alltså bra ;)

/Stephan

Om någon beställer att en bild ska vara levererad samtidigt som matchen är klar, då är man inte främst intresserad av kvalite utan bara det ser ok så är det bra.

Om du jämför med att fota reklambilder för Volvo det är inte så att det ska ha bilderna när du packar ihop.
En fotbollsbilds kvalitet ligger främst i hur matchens action har fångats. Inte i några grader av brus eller färgskiftning.

Vad P3? Förutom en radiokanal.

aha googlade det. Äpplegrej. Tror med 100% säkerhet att sRGB är klart mer använt än den färgrymden.

Jag är tveksam

Alla nyare "devices" använder sig av DCI-P3 sedan flera år tillbaka.
Det är alltså "nuvarande" versionen av det som sRGB var för 10 år sedan när "alla" satt på Windows-datorer, men Microsoft lär följa efter.

Lite mer info om framtiden och var vi är på väg överlag.

sRGB är väl fortfarande "industrustandard" på Internet, eller hur? Även om Apple-säkert vuxit över tid så har Apple aldrig varit industrins val och det finns enorna mängder datorapplikationer som aldrig portats till Mac-världen. Långa långa tider hade de några få procent av marknaden för datorer. Sedan kom det mobila och ändrade en del på detta men även mobilerna måste ju synka med datorernas förgrymder för det är ju ur dessa mängder ned bilder fortfarande slutbehandlas och de som inte gör det kommer ur kamerorna direkt med sRGB.

s:et står ju för standard och är nog fortfarande regel än undantag för alla de som konsumerar bilder antar jag - "home and office". Vad kan du välja att få direkt ur en kamera annat än JPEG i sRGB eller Adobe RGB? Det är väl inga proffs som exporterar Adobe RGB för direkt publicering på nätet. De bilderna brukar oftast inte se sörskilt kul ut i sina hudtoner som ofta blir väl gula och röda. Om man jämför sRGB, Adobe RGB och P3 så är både Adobe RGB och P3 vidare än sRGB men på olika sätt. P3 är bara än mer gult och rött än Adobe RGB. På sRGB-devices som fortfarande måste domininera stort på datorerna så kommer sådana bilder nog få än mer vridning åt väl mycket gult och rött om det inte korrigeras.

Däremot är det möjligen ingen fråga överhuvudtaget eftersom ett mottagande DAM kan städa bort profiler man inte vill ha för att slippa de variationerna. Så frågan är vad ett vidare spektrum skulle tillföra i praktiken för de vars minsta gemensamma nämnare ändå är sRGB. Det kommer nog bara ge liknande oroblem som Adobe RGB ger fel använt.

Senast ändrad:
sRGB är väl fortfarande "industrustandard" på Internet, eller hur? Även om Apple-säkert vuxit över tid så har Apple aldrig varit industrins val och det finns enorna mängder datorapplikationer som aldrig portats till Mac-världen. Långa långa tider hade de några få procent av marknaden för datorer. Sedan kom det mobila och ändrade en del på detta men även mobilerna måste ju synka med datorernas förgrymder för det är ju ur dessa mängder ned bilder fortfarande slutbehandlas och de som inte gör det kommer ur kamerorna direkt med sRGB.

s:et står ju för standard och är nog fortfarande regel än undantag för alla de som konsumerar bilder antar jag - "home and office". Vad kan du välja att få direkt ur en kamera annat än JPEG i sRGB eller Adobe RGB? Det är väl inga proffs som exporterar Adobe RGB för direkt publicering på nätet. De bilderna brukar oftast inte se sörskilt kul ut i sina hudtoner som ofta blir väl gula och röda. Om man jämför sRGB, Adobe RGB och P3 så är både Adobe RGB och P3 vidare än sRGB men på olika sätt. P3 är bara än mer gult och rött än Adobe RGB. På sRGB-devices som fortfarande måste domininera stort på datorerna så kommer sådana bilder nog få än mer vridning åt väl mycket gult och rött om det inte korrigeras.

Däremot är det möjligen ingen fråga överhuvudtaget eftersom ett mottagande DAM kan städa bort profiler man inte vill ha för att slippa de variationerna. Så frågan är vad ett vidare spektrum skulle tillföra i praktiken för de vars minsta gemensamma nämnare ändå är sRGB. Det kommer nog bara ge liknande oroblem som Adobe RGB ger fel använt.

DCI-P3 är fortfarande inte en Apple-grej bara för att Apple valt att använda det.Som sagt innan är det standard i de flesta nyare grejer som t.ex mobiler, tv-apparater m.m

DCI-P3 är fortfarande inte en Apple-grej bara för att Apple valt att använda det.Som sagt innan är det standard i de flesta nyare grejer som t.ex mobiler, tv-apparater m.m

Ja, och frågan är om inte DCI-P3 redan "ersatt" sRGB. Apple var tidiga på tåget dock.
Sten-Åke har dock en poäng. Kameran jag har, ingen proffskamera på något sätt, men väl ganska ny (Canon EOS R5) har inte någon inställning för DCI-P3 bara sRGB och Adobe (1998) av någon anledning.

När jag läst om detta på nätet så är summa sumarum att färgrymden är större med DCI-P3 än sRGB (ca 50% DCI-P3 vs ca 33% sRGB av färgrymden våra ögon kan se)
Då jag tror att över hälften, kanske 75% som sysslar med bild/grafik/film använder sig av Apple och alla större mobil/surfplatte-tillverkare kör DCI-P3 så känns det för mig konstigt att jobba i sRGB.

Är det inte bara skrota sRGB helt? Hur det skall gå till vet jag inte, men känns som stödet för sRGB börjar bli överflödigt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar