Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 70D eller 7D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Skillnad

Menar du att en jpg skulle se bättre ut i avseende på brus/upplösning i jämförelse med en raw-fil som fått passera DPP (som automatiskt applicerar kamerainställningarna)?
 
Vi får förstås invänta tester mellan 70D och någon 18mp sensor från föregående generationer. Sedan är ju frågan om man kör i råformat eller JPEG. Råfiler är svårare att sia om men i regel brukar modernare kraftigare processorer kunna brusreducera JPEG filerna bättre. Så pratar vi JPEG skulle jag tro att 70D är bättre (men får invänta jämförelse) men råformat är mer ovisst.

Jag pratar RAW, och ser verkligen fram emot fler tester.
 
Ingen har sett någon skillnad på bilder tagna med 7D före och efter uppdateringen till firmware 2.X.X.

Enligt de första tester som kommit är det svårt att se någon skillnad på bilder från RAW-filer från 70D och 7D. Måhända kan 70D behandla bilderna bättre i kameran än 7D. En Digic 5+ anges ju vara 17 gånger snabbare än en Digic 4, så även om 7D har dubbla Digic 4 finns det mer kraft i 7D.

Bilderna från den likaledes Digic 5+ utrustade 1DX blir fina, men den har ju även en större sensor, så det är inte jämförbart.
 
Måste bara flika in en sak här gällande "Dual Digic 4" vs "Digic 5+"
alltså när det kommer till skillnad i processorprestanda mellan 7D och 70D.

efter att ni läst detta kan väl ni som försvarar att Canons 7D är bättre pga dubbla processorer
det är som att jämföra en Pentium II och Core I7 3770.

Saxat från Wikipedia:

DIGIC 5+ is an enhancement to the DIGIC 5 and DIGIC 4. The performance is said to be 17x the performance of the DIGIC 4. [11] [12] The additional processing power allows for higher frame rate in continuous shooting (burst) modes, and greater noise correction through the use of signal processing.
DIGIC 5+ is used in the Canon EOS-1D X, Canon EOS 6D, Canon EOS 5D Mark III and the Canon EOS 70D.[13]
 
Ja, det är väl ganska självklart att 70D bara har en bildbehandlingsprocessor för att den inte behöver fler. Med marginellt högre upplösning och marginellt lägre bildfrekvens vid sekvenstagningar, alltså ungefär samma arbetsbörda, ska en processor som har sex-sju gånger så hög kapacitet som två samarbetande Digic 4 klara sig själv, och dessutom hinna fixa till kromatisk abberation i bilderna också. Förmodligen lite annan finputs också.
 
Digic 5+ processorn ska även medföra betydligt bättre brushantering än gamla 4:an
samt så bör 70D vara kapabel till att hålla sin burstrate betydligt stabilare pga snabbare bearbetning av bilddata. (7D:s burst rate sjunker tydligen under ogynnsamma förhållanden vilket 70D inte bör göra)

Jag har förövrigt beställt en 70D ihop med ett lass objektiv så jag kan förhoppningsvis återkoppla om prestanda senare. (min bror skjuter med en 7D så det kommer att bli en del jämförelser)
 
Digic 5+ processorn ska även medföra betydligt bättre brushantering än gamla 4:an
samt så bör 70D vara kapabel till att hålla sin burstrate betydligt stabilare pga snabbare bearbetning av bilddata. (7D:s burst rate sjunker tydligen under ogynnsamma förhållanden vilket 70D inte bör göra)

Jag har förövrigt beställt en 70D ihop med ett lass objektiv så jag kan förhoppningsvis återkoppla om prestanda senare. (min bror skjuter med en 7D så det kommer att bli en del jämförelser)

Tack för detta! Intressantast är ju egentligen råfiler behandlade lika och där borde i o f s processorn ha minst inverkan men eftersom råfiler inte är råa så att säga kan även processorn möjligen inverka f u sensorn i sig.
 
Processorn bör ju i varje fall compilera datan som kommer från sensorn till en fil som i detta fall är i formatet RAW.

samt att en viss bildbehandlig görs av processorn ändå. (tex en viss mängd brusreducering vid höga ISO)
 
Samt så bör 70D vara kapabel till att hålla sin burstrate betydligt stabilare pga snabbare bearbetning av bilddata. (7D:s burst rate sjunker tydligen under ogynnsamma förhållanden vilket 70D inte bör göra)
Det är förstås egentligen bara Canons tekniker som vet, men såvitt man kan se från utsidan sjunker inte hastigheten på sekvenstagningarna hos 7D på grund av att de två Digic 4 processorerna inte hinner med.

Det som sänker hastigheten på en 7D kan vara två olika saker. Dels kan det vara Servo AF som inte hinner med som man önskar, på grund av att motivet har dålig kontrast av någon anledning. Om då kameran är ställd i fokusprioritet, kommer den att göra flera mätningar efter varandra, innan den ger upp och tar bilden ändå. För att hålla högsta fart finns det bara tid till en mätning. Detta kan man dock lätt fixa genom att ställa kameran i sekvenstagningsprioritet.

Det andra förhållandet som kan sänka farten är exponeringsmätningen, som den görs med iFCL. Det mätsystemet vill ha in AF-data från samtliga AF-punkter, oavsett vilka som verkligen används för autofokus. Detta för att kunna göra bättre antaganden om var det finns något i bilden som är viktigt för användaren. Men är ljusförhållandena dåliga tar det längre tid för AF-sensorn att få fram mätvärden, eftersom även AF-sensorn måste öka exponeringstiden då. Därför sjunker farten till ungefär hälften i dåliga ljusförhållanden. Men i praktiken är det sällan det har någon inverkan, för i så dåliga ljusförhållanden har man ofta fått ta till längre slutartid ändå, och så snart den blir längre än 1/500 s sekund börjar den knapra på serietagningshastigheten också.
Själv har jag aldrig råkat ut för att detta är ett problem, trots många skott med hög fart med olika 7D. Däremot kan jag provocera fram problemet i en mörk hörna i köket, så det finns där.
Trycker man på exponeringslås försvinner problemet, för då uppdaterar kameran inte exponeringen mellan tagningarna. Missen i programvaran är då snarare att valet av läge M inte tar bort fenomenet. Där finns inget exponeringslås, men kameran vill kunna uppdatera exponeringsmätare mellan varje bild.

Men visst är det så att Canon utnyttjar andra finesser i Digic 5+ för att mickla med bilderna ytterligare, på deras väg från sensorn till minneskortet. Någon nytta ska de ju rimligen göra. De tycker ju exempelvis att de kan släppa upp max ISO ett steg högre i 70D än i 7D.
 
Senast ändrad:
en bra förklaring tycker jag.
även fast man inte kan se stora skillnader mellan gamla Digic 4 och nya 5+ så finns i varjefall förutsättningarna för bättre bearbetning av bilderna pga dess överlägsna hastighet.

men som sagt hur stor skillnad det gör i verkligheten är något annat.
som sagt jag har en på beställning och min bror skjuter 7D så en jämförelse här imellan kommer bli intressant.
 
Det är förstås egentligen bara Canons tekniker som vet, men såvitt man kan se från utsidan sjunker inte hastigheten på sekvenstagningarna hos 7D på grund av att de två Digic 4 processorerna inte hinner med.
..

Att FPS sjunker på 7D pga processorprestanda är inget annat än en dålig/inkvalificerad gissning.
Glöm inte att 1D mkIV även den är utrustad med "Dual Digic4".
Den klarar 10 FPS.
 
Det som sänker hastigheten på en 7D kan vara två olika saker.
[...]
Det andra förhållandet som kan sänka farten är exponeringsmätningen, som den görs med iFCL.

EOS 70D har väl också iFCL?

Själv har jag aldrig råkat ut för att detta är ett problem, trots många skott med hög fart med olika 7D. Däremot kan jag provocera fram problemet i en mörk hörna i köket, så det finns där.
Kan du provocera fram det även med den senaste programvaran installerad?
 
Vet inte, det har jag inte försökt. Ska försöka komma ihåg det när jag kommer hem. Har ingen 7D här.
Vore lite märkligt om Canon inte skulle ha skrutit med att de fixat det problemet i uppdateringen. Trots att det i praktiken nästan alltid är oväsentligt är det ju en jädra massa människor som hängt upp sig på det beteendet. Se bara i den här tråden. Originalfenomenet finns ju beskrivet i instruktionsboken, och jag tror att passusen om att frekvensen sjunker i vissa förhållanden står kvar i den nya boken. Måste kolla för att vara säker, dock.

70D har också iFCL såvitt jag har förstått, men det hindrar ju inte att Canon kan ha programmerat systemet på ett annorlunda sätt.
 
Jag tycker man kanske skall dela upp fps i två delar:
1. Fps (bps) med låst AF och ev exp - 7D vs 70D
2. Fps i verkligt bruk i sportsammanhang - antalet skarpa bilder per sekund - det är ju detta som efentligen är mest relevant för de flesta

Vad jag förstått finns ingen anledning att tro att 7D inte klarar angivna bps enl 1 ovan som gör den snabbare än 70D.

Sedan kommer vi till 2. Vilken av dessa har högst antal skarpa bps med följande AF med samma snabbfokuserande objektiv (kameran sätter gränsen)? Det har tidigare visats att 1D serien (III & IV) slår 7D i denna senare kategori (fotboll i varje fall). Så frågan blir - om man väljer en hyffsat AF krävande sport med oregelbundet och delvis oförutsägbart rörliga motiv (t ex fotboll) - vilken kamera får flest skarpa bps, 7D eller 70D? Denna test blir spännande då båda har samma AF sensor. Mot tidigare 40D, 50D och 60D vann 7D i denna gren nu får man se vad 70D går för.
 
...
2. Fps i verkligt bruk i sportsammanhang - antalet skarpa bilder per sekund - det är ju detta som efentligen är mest relevant för de flesta
...
Så frågan blir - om man väljer en hyffsat AF krävande sport med oregelbundet och delvis oförutsägbart rörliga motiv (t ex fotboll) - vilken kamera får flest skarpa bps, 7D eller 70D? Denna test blir spännande då båda har samma AF sensor. Mot tidigare 40D, 50D och 60D vann 7D i denna gren nu får man se vad 70D går för.

Som yrkesverksam sportfotograf så vill jag påpeka en sak här.
Det är inte bara vilket hus som du har som gör skillnad.
Utan även vilket objektiv du använder.
Dessutom så beror det till viss del på vilka inställningar du gör i kameran.

Annorlunda uttryckt.
Det är inte det enklaste att göra en sådan jämförelse helt rättvist.
För att få en rimlig uppfattning så krävs det en hel del testande.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.