Annons

Canon EOS 70D eller 7D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Som yrkesverksam sportfotograf så vill jag påpeka en sak här.
Det är inte bara vilket hus som du har som gör skillnad.
Utan även vilket objektiv du använder.
Dessutom så beror det till viss del på vilka inställningar du gör i kameran.

Annorlunda uttryckt.
Det är inte det enklaste att göra en sådan jämförelse helt rättvist.
För att få en rimlig uppfattning så krävs det en hel del testande.

Helt sant. Man får välja en inte ovanlig situation med ett objektiv som är sannolikt använt av den här gruppen köpare. Lämpligen sida vid sida på en fotbollsmatch med lämpligen någon av Canons 70-200/4 gluggar. Sedan blir det ändå en del subjektivitet - men det är ändå realistiskt att tänka på vad som KÄNNS snabbast då detta är det som fotografen upplever. Man kan sedan räkna skarpa bilder i serien. Detta ger ändå en uppfattning om vad som förväntas i mer utmanande situationer med bra objektiv.
 
...
Sedan blir det ändå en del subjektivitet - men det är ändå realistiskt att tänka på vad som KÄNNS snabbast då detta är det som fotografen upplever. Man kan sedan räkna skarpa bilder i serien. Detta ger ändå en uppfattning om vad som förväntas i mer utmanande situationer med bra objektiv.

Att räkna skarpa bilder i en serie tycker jag är ett högst tveksamt sätt att jämföra på.
Inte minst med tanke på att 7D har större buffert.

Nu har jag inte något mer att tillföra diskussionen då jag inte (ännu) testat 70D.
Så jag lämnar diskussionen där hän.
 
Att räkna skarpa bilder i en serie tycker jag är ett högst tveksamt sätt att jämföra på.
Inte minst med tanke på att 7D har större buffert.

Nu har jag inte något mer att tillföra diskussionen då jag inte (ännu) testat 70D.
Så jag lämnar diskussionen där hän.

Det är säkert sant. Men utan något mått kan man ju lika gärna bara titta på bps och det blir ju helt fel (titta på Sony A77 8000:- 12bps mot 1DX 50.000:- men 1DX är ju avsevärt vassare i AF). Om man inte skall enbart vara subjektiv behövs ju något objejtivt mått bortom bps.
 
Antalet skarpa bilder i en serie dividerat med hur lång tid serien tog.

Dvs skarpa bilder per sekund.

Det finns väldigt mycket att säga om det här.
Vad det gäller sportfoto och AutoFokus.

En hel del har redan sagt, av både mig och andra.
I diverse andra trådar här på FS.

Så jag föreslår att den som är intresserad av att sätta sig in i vad jag menar använder sig av sökfunktionen.
Så slipper jag återupprepa det som sagt flera gånger om tidigare ;)
 
Kan du provocera fram det även med den senaste programvaran installerad?
Så, testade nu en 7D med firmware 2.0.3. Den bär sig precis likadant åt som den gjorde tidigare. Är det tillräckligt mörkt sjunker sekvenstagningen till ungefär hälften, alltså ca 4 bilder/s.

Men då ska man ha i åtanke att när jag gjorde testet körde jag på 1/500 s, för att slutartiden inte skulle utgöra någon begränsning. Bilderna blev helt svarta på grund av underexponering. Rätt exponering vid den ljusnivå där insaktningen var tydlig var ISO 100, f/2,8 och en slutartid på 8 sekunder. Åtta sekunder, alltså.

Varför någon överhuvudtaget får för sig att använda problemet att 7D inte kan ta åtta bilder i sekunden när den behöver exponera varje bild i åtta sekunder som ett argument för att inte köpa kameran kan inte jag begripa. Inte ens om jag ställer in kameran på ISO H (12800) och använder ett objektiv med max öppning på f/1,4 får jag kortare slutartid än 1/60 s, och det är fortfarande alldeles för långt för att kameran ska kunna köra i full fart.

Så oavsett vilken version av firmware man har så finns fenomenet med nedsaktningen, men problemet med nedsaktningen har aldrig funnits. Det är en skrivbordskonstruktion.
 
Ingen skillnad man märker mellan de två. Blackout (tiden sökaren är mörk) skiljer ännu mindre.
Man får gå till en 1DX eller nåt sånt för att få något som är märkbart bättre. Blackout är exempelvis bara ca 60% av vad 7D och 70D har.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.