Annons

Canon EOS 70D eller 7D?

Produkter
(logga in för att koppla)
7/D är snabb och ger oftast bra bilder, priset har gått ner så väljer du den så blir du nog inte besviken. 70D är iofs säkert en bra kamera den också, men har ingen egen erfarenhet av den. Sedan kan man ju vänta på nästa modell, som säkert kommer att vara bättre, för det kan man vara säker på, det kommer alltid något bättre bara man väntar.., fast vill man ha en bra kamera under tiden så är 7D suverän..
 
Man får ju en beggad 7D med batterigrepp & 2 batterier för runt 6000:- i dag & mer kamera för pengarna är nog svårt att hitta, i alla fall om man vill ha en snabb kamera med bra AF...

Man kan ju knappast förlora några större summor om man köper en beggad till 7D mkII dyker upp!!

Så 7D säger jag!!
 
Man får ju en beggad 7D med batterigrepp & 2 batterier för runt 6000:- i dag & mer kamera för pengarna är nog svårt att hitta, i alla fall om man vill ha en snabb kamera med bra AF...

Man kan ju knappast förlora några större summor om man köper en beggad till 7D mkII dyker upp!!

Så 7D säger jag!!

Oh, svårt, en del säger 70D andra 7D! Men jag kan nog tänka mig vänta ett tag, hur länge kommer det ta innan 7d mk II kommer ut mån tro?
 
Oh, svårt, en del säger 70D andra 7D! Men jag kan nog tänka mig vänta ett tag, hur länge kommer det ta innan 7d mk II kommer ut mån tro?

Canon är rätt duktiga på att täcka läckor så mycket lite kommer ut. Tänk bara på att priset kan mycket väl hamna i nivå med 6D då 7D då den var ny kostade runt detta. Sedan gör de rykten som finns gällande att den kan ärva AF modulen från 5DIII som är tagen från 1DX (minus färgkänsligheten). Så, om den kommer kan den mycket väl vara en rejäl uppgradering, fast annat efter så många år vore ju konstigt. Däremot gör den beskedliga sensorförbättringen avseende brus vid höga ISO och ännu mer den ringa DR förbättringen i 70D mig lite orolig för att sensorn kanske inte blir en så stor förbättring - men vi får se.
 
Många olika rykten florerar men jag tror det dröjer en bit in på 2014 innan den finns i butikerna, så min gissning är 6 månader eller mer...

Fast jag har fel förut... =D
 
7D har aningen högre fps på papper, men 70D har snabbare processor och saktar inte ned.
Nej, tvärtom. 7D har större buffert, så när man tar många bilder på kort tid är det 70D som kroknar först. 7D har dessutom dubbla processorer, så jag har svårt att tro att lillebror skulle vara snabbare i något sammanhang.
 
Vad är de största skillnaderna egentligen och vad är det 70D:n saknar som 7D:n har? Många verkar föredra 7D:n, varför?

7D:n känns lockande, men är rädd att den skall hinna försvinna ur sortimentet innan jag skaffar mig ett nytt kamerahus, kan dröja ett tag, ifall 7D mk II blir rätt dyr (för mig) vet jag inte om jag vill lägga ut så mycket pengar.
 
Vad är de största skillnaderna egentligen och vad är det 70D:n saknar som 7D:n har? Många verkar föredra 7D:n, varför?
7D saknar kortplats för SD-kort, och det gjorde att jag köpte 60D när det begav sig nyligen. Av samma anledning skulle jag direkt välja 70D idag. (Jo, varken datorerna hemma eller tv-apparaterna har kortplats för CF-kort med de har alla kortplats för SD-kort).
 
7D saknar kortplats för SD-kort, och det gjorde att jag köpte 60D när det begav sig nyligen. Av samma anledning skulle jag direkt välja 70D idag. (Jo, varken datorerna hemma eller tv-apparaterna har kortplats för CF-kort med de har alla kortplats för SD-kort).

Aha, men det gör nog inte så mycket, det viktigaste är att det skall vara en snabb kamera som passar bra till sport och motiv i rörelse.
 
Referensen till att 7D saktar ner i serietagning gäller nog om man använder den i svagt ljus. På grund av dess ljusmätningssystem, iFCL, vill den alltid utvärdera fokus på alla punkter vid varje bild, oavsett vilka fokuspunkter man använder. Detta gör att serietagningshastigheten sjunker vid svagt ljus. Ofta har det ingen betydelse, för i de lägena är det ändå ofta så att man vill ha en längre slutartid också, och då kan man inte hålla igång serietagningshastigheten av den anledningen.
Detta har alltså inte med Digic 4 kontra Digic 5+ att göra, då det är den dedikerade AF-processorn i 7D som behöver mer tid på sig, eller egentligen AF-modulen som behöver längre exponeringstid.

Annars är det rätt att 7D har en rätt rejäl buffert, och bra kapacitet när det gäller att tugga i sig bilderna som kommer. Då maxfarten på 7D är 8 bilder/sekund är det inte ovanligt att den håller ut längre tid än vad 1DX gör, men då tar förstås 1DX 50% fler bilder på samma tid.
 
starkt också

Det gäller också i bra ljus. Det räcker att man följer en fågel mot skiftande bakgrund. Likadant även ifall man kör M under samma förhållanden.
 
Väntar själv på en D7MkII men den lär dröja till Canon får till sensorprestandan. Man kan inte ta 20.000:- för en `proffskamera´ med APS-C sensor och samtidigt avrättas på DXO Mark.

Skulle tro att 70D är bästa kameran men 7D är bästa köp;)

/Stephan
 
Väntar själv på en D7MkII men den lär dröja till Canon får till sensorprestandan. Man kan inte ta 20.000:- för en `proffskamera´ med APS-C sensor och samtidigt avrättas på DXO Mark.

Skulle tro att 70D är bästa kameran men 7D är bästa köp;)

/Stephan


7DMkII skall det naturligtvis vara;)
 
Väntar själv på en D7MkII men den lär dröja till Canon får till sensorprestandan. Man kan inte ta 20.000:- för en `proffskamera´ med APS-C sensor och samtidigt avrättas på DXO Mark.

Skulle tro att 70D är bästa kameran men 7D är bästa köp;)

/Stephan

Instämmer inte. Ser inget i kameraprestanda som skulle peka på att 70D är en bättre kamera för stillbilder. D u har den sämre grepp, mindre buffert, färre bps och är klenare byggd. Sensorn förefaller inte bättre för stillbilder. Skall man använda live view AF eller ha AF vid filmning är det en annan sak - där har 70D fördelar.
 
Jag tror att EOS 70D är 7D Mk2, eller kanske snarare 7D Mk1.5 (eller t.o.m. 7D Mk0.9 :).

Precis som nikonisterna som väntar på en D400 får hålla till godo med Nikon D7100 under överskådlig tid.

Om det kommer en EOS 7D Mk2 så lär det dröja ett bra tag. Som Anders påpekade så skulle inte Canon ha gjort en så omfattande uppgradering av 7D att det behövdes en ny upplaga av intstruktionsboken om man hade en 7D Mk2 på gång den närmaste tiden.

Det tycks mig som om både Nikon och Canon har bytt spår lite grann när det gäller "high end" entusiastkameror. I det segmentet verkar man hellre satsa på "billiga" småbildskameror.

För att svara på ursprungsfrågan så skulle jag nog välja EOS 70D för att den är mer mångsidig, och nästan lika bra på det som 7D är bättre på.
 
Jag tror att EOS 70D är 7D Mk2, eller kanske snarare 7D Mk1.5 (eller t.o.m. 7D Mk0.9 :).

Precis som nikonisterna som väntar på en D400 får hålla till godo med Nikon D7100 under överskådlig tid.

Om det kommer en EOS 7D Mk2 så lär det dröja ett bra tag. Som Anders påpekade så skulle inte Canon ha gjort en så omfattande uppgradering av 7D att det behövdes en ny upplaga av intstruktionsboken om man hade en 7D Mk2 på gång den närmaste tiden.

Det tycks mig som om både Nikon och Canon har bytt spår lite grann när det gäller "high end" entusiastkameror. I det segmentet verkar man hellre satsa på "billiga" småbildskameror.

För att svara på ursprungsfrågan så skulle jag nog välja EOS 70D för att den är mer mångsidig, och nästan lika bra på det som 7D är bättre på.

Jag kan inte riktigt hålla med att 70D ersätter 7D på samma sätt som gäller för Nikon helt enkelt p g a att Canon försett 70D med ett hus i plast. Hos Nikon är steget mellan D7100 och D300s mindre. Båda har metallhus f u andra egenskaper de delar. Sedan är sensorn för stillbilder hos D7100 bättre på flera sätt än den i D300s medan sensorn i 70D inte är samma uppgradering för Canonanvändare som kör stillbilder enl de tester med bilder eller siffror som finns.
 
Ser bättre ut

Även om olika tester som lagts upp visar lite olika resultat så tycker jag det verkar som om 70D (sett utifrån jpg:s som brukar spegla kapaciteten ganska bra) är klart överlägsen den gamla serien 60D/700D/7D när det gäller bildkvalitet. Kanske är det en villfarelse grundat på partiska test. Vi får se när det finns en uppgradering till DPP (finns ännu inte att ladda ner utan tillgång till serienummer) och man kan ladda ner lite RAW-bilder. (Tycker aldrig Camera-Raw varit särskilt bra på att ta fram det bästa ur Canons cropsensorer).

Här är en jämförelse på ISO som är relevant för mig som fågelfotograf (400-1600 iso 99% av alla bilder). Först 700D och sedan 70D. Lägg märke till detaljupplösning kontra brusbild och prova även att lyfta lågdagrar eller exponering ett steg. 100% utsnitt - 1600 iso.
 

Bilagor

  • 700D_1600_utsnitt.jpg
    700D_1600_utsnitt.jpg
    72 KB · Visningar: 1,214
  • 70D_1600_utsnitt.jpg
    70D_1600_utsnitt.jpg
    74.8 KB · Visningar: 1,216
Även om olika tester som lagts upp visar lite olika resultat så tycker jag det verkar som om 70D (sett utifrån jpg:s som brukar spegla kapaciteten ganska bra) är klart överlägsen den gamla serien 60D/700D/7D när det gäller bildkvalitet. Kanske är det en villfarelse grundat på partiska test. Vi får se när det finns en uppgradering till DPP (finns ännu inte att ladda ner utan tillgång till serienummer) och man kan ladda ner lite RAW-bilder. (Tycker aldrig Camera-Raw varit särskilt bra på att ta fram det bästa ur Canons cropsensorer).

Här är en jämförelse på ISO som är relevant för mig som fågelfotograf (400-1600 iso 99% av alla bilder). Först 700D och sedan 70D. Lägg märke till detaljupplösning kontra brusbild och prova även att lyfta lågdagrar eller exponering ett steg. 100% utsnitt - 1600 iso.

Tack för bilderna. I dessa har 70D ett övertag. Tyvärr är det svårt att tolka JPEG bilder då standardinställningen för JPEG kan skilja mellan kameror och behandling i kameran är en sak som möjliggörs mer av nyare processorer. Råformat säger mycket mer om vad sensorn går för. Däremot, för JPEG fotografen med dessa inställningar återspeglar det fördelen med 70D. Frågan är förstås vad landskapsläget i 700D eller en ökad kontrast och skärpning i 700D skulle gjort.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.