Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 70D eller 7D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Själv är jag sugen på 70D. Det man måste känna på också är handhavandet och sökaren. 7D:s sökare är underbar, har ännu ej känt på 70D. SD-kort är en viktig parameter för mig.
 
Jag kan inte riktigt hålla med att 70D ersätter 7D på samma sätt som gäller för Nikon helt enkelt p g a att Canon försett 70D med ett hus i plast.
Plast är inte nödvändigtvis sämre än metall i det här sammanhanget, men jag förstår att en hel del fotografer gillar metallkaross bättre.

Hos Nikon är steget mellan D7100 och D300s mindre. Båda har metallhus f u andra egenskaper de delar. Sedan är sensorn för stillbilder hos D7100 bättre på flera sätt än den i D300s medan sensorn i 70D inte är samma uppgradering för Canonanvändare som kör stillbilder enl de tester med bilder eller siffror som finns.
Jo, Nikon har tillgång till bättre sensorteknik, vilket ger större förbättringar mellan D300 och D7100 än mellan EOS 7D och EOS 70D. Icke desto mindre så tror jag att EOS 70D är vad canonister som vill ha en toppmodell med APS-C-sensor får nöja sig med inom överskådlig framtid. (Såvida de inte fortsätter med 7D förstås).
 
Plast är inte nödvändigtvis sämre än metall i det här sammanhanget, men jag förstår att en hel del fotografer gillar metallkaross bättre.


Jo, Nikon har tillgång till bättre sensorteknik, vilket ger större förbättringar mellan D300 och D7100 än mellan EOS 7D och EOS 70D. Icke desto mindre så tror jag att EOS 70D är vad canonister som vill ha en toppmodell med APS-C-sensor får nöja sig med inom överskådlig framtid. (Såvida de inte fortsätter med 7D förstås).

Precis - det blir nog för stillbildsfotografer att fortsätta med 7D om nu, DXO till trots, inte 70D är ett stort kliv upp i ffa dynamiskt omfång i vilket fall man kanske kan ha överseende med det klenare greppet och plasten. Men är det verkligen en 10.000:- kamera? Jag skulle tro att det blir det vanliga med Canon - vänta 6 mån så har priset fallit med 25%.
 
Hörru prylnissar! "7DmkII" kom ju redan för ett år sen när Canon hottade upp sin 7D och i.o.m. de så slängde ju Nikon in handuken i de segmentet och slutade uppgradera D300-serien. "7DmkII" är alltså redan idag så överkapabel mot sina konkurrenter att det är ingen som törs ta upp kampen. Speciellt inte Nikon som efter 7D började jollra med sina leksmodeller i 7000-serien för att överhuvudtaget kunna sälja nåt. Klart som tusan att Canon då släpper ut 70D för att sänka Nikons 7000-serie oxå!

Köp Canon en 7D idag och strunta i allt annat annat skräp som finns i ladorna. 7D blir aldrig gammal med sin kapacitet för den som vill ha nåt som står upp mot Canons 1DX och Nikons DX-modeller... Jo det finns bara en som gör det och det är 5DMkIII. Nikon D800 t.ex. är ju bara en hottad D7000...
 
Hörru prylnissar! "7DmkII" kom ju redan för ett år sen när Canon hottade upp sin 7D och i.o.m. de så slängde ju Nikon in handuken i de segmentet och slutade uppgradera D300-serien. "7DmkII" är alltså redan idag så överkapabel mot sina konkurrenter att det är ingen som törs ta upp kampen. Speciellt inte Nikon som efter 7D började jollra med sina leksmodeller i 7000-serien för att överhuvudtaget kunna sälja nåt. Klart som tusan att Canon då släpper ut 70D för att sänka Nikons 7000-serie oxå!

Köp Canon en 7D idag och strunta i allt annat annat skräp som finns i ladorna. 7D blir aldrig gammal med sin kapacitet för den som vill ha nåt som står upp mot Canons 1DX och Nikons DX-modeller... Jo det finns bara en som gör det och det är 5DMkIII. Nikon D800 t.ex. är ju bara en hottad D7000...
Om jag bara får fråga, på vilken punkt förutom en fps snabbare slår 7D D7100?

Egentligen meningslöst att fråga när man ser ditt andra trasiga resonemang (överväg alkolås på tangentbordet?) men om man låter dylika påstående stå oemotsagda på interwebs riskerar man ju att
nån stackare faktiskt tolkar det som allvar istf svamlande.
 
Hörru prylnissar! "7DmkII" kom ju redan för ett år sen när Canon hottade upp sin 7D och i.o.m. de så slängde ju Nikon in handuken i de segmentet och slutade uppgradera D300-serien. "7DmkII" är alltså redan idag så överkapabel mot sina konkurrenter att det är ingen som törs ta upp kampen. Speciellt inte Nikon som efter 7D började jollra med sina leksmodeller i 7000-serien för att överhuvudtaget kunna sälja nåt. Klart som tusan att Canon då släpper ut 70D för att sänka Nikons 7000-serie oxå!

Köp Canon en 7D idag och strunta i allt annat annat skräp som finns i ladorna. 7D blir aldrig gammal med sin kapacitet för den som vill ha nåt som står upp mot Canons 1DX och Nikons DX-modeller... Jo det finns bara en som gör det och det är 5DMkIII. Nikon D800 t.ex. är ju bara en hottad D7000...

Mycket vettigt skrivet.Har själv 7D finns inget bättre.
 
Om jag bara får fråga, på vilken punkt förutom en fps snabbare slår 7D D7100?

Det är bara "på papperet" och med korta bursts på lägsta bildkvalitetsinställningen som 7D har högre fps än 70D.

Först är det inte 8 fps i 7D, utan 7,7 eller nåt sånt. Sedan om man fotograferar i raw så är inte processorn i 7D tillräckligt snabb för att hinna med, så då går serietagningshastigheten ned i fps.

70D har väl 7,2 fps och den har en modernare, snabbare processor så serietagningshastigheten som inte saktar ner kameran pga det om man fotograferar i raw.

Så i verkligheten så är 70D faktiskt snabbare än 7D och således bättre på den punkten också.

Däremot är det en annan sak som vissa uppfattar som bättre med 7D och att det är att det är en metalkropp som är lite större. Det är det enda som jag kan komma på. Allt annat är bättre på 70D.


Edit: Sorry läste fel och såg inte att jämförelsen gällde Nikon D7100.
Låter det dock stå kvar oredigerat i övrigt. Gentemot Nikons så är det samma sak iofs, fast Nikonen har bättre bildkvalitet osv.


/Mats
 
Humm, jag hittade det här som säger emot det du säger...

Det är bara "på papperet" och med korta bursts på lägsta bildkvalitetsinställningen som 7D har högre fps än 70D.

Först är det inte 8 fps i 7D, utan 7,7 eller nåt sånt. Sedan om man fotograferar i raw så är inte processorn i 7D tillräckligt snabb för att hinna med, så då går serietagningshastigheten ned i fps.

70D har väl 7,2 fps och den har en modernare, snabbare processor så serietagningshastigheten som inte saktar ner kameran pga det om man fotograferar i raw.

Så i verkligheten så är 70D faktiskt snabbare än 7D och således bättre på den punkten också.

Däremot är det en annan sak som vissa uppfattar som bättre med 7D och att det är att det är en metalkropp som är lite större. Det är det enda som jag kan komma på. Allt annat är bättre på 70D.


Edit: Sorry läste fel och såg inte att jämförelsen gällde Nikon D7100.
Låter det dock stå kvar oredigerat i övrigt. Gentemot Nikons så är det samma sak iofs, fast Nikonen har bättre bildkvalitet osv.


/Mats
 
Var det där något du just hittade på eller har du empiriska bevis för att det faktiskt stämmer?

Varken eller! :)
Det finns faktiskt fler alternativ än "hitta på" och "ha empiriska bevis".

Jag har inte gjort någon mätning själv.
Däremot läst andras utsagor på nätet som har testat kamerorna och kommit fram till detta.
Kan inte länka på rak arm, men uppgiften finns i 70D-tester på nätet och Magnus Fröderberg skrev samma sak tidigare i nån av trådarna om 70D (hittar inte inlägget just nu).

Som sagt, det är alltså vidarebefodran av det som jag uppfattat som tillförlitliga uppgifter, men som inte jag inte har verifierat att de stämmer.

Instämmer i att länken som levitte gav nyss motsäger min tes, åtminstone resonemangsmässigt. Kan dock inte se att de mätt upp 7Ds hastighet i RAW utan verkar förutsätta att specifikationen även gäller vid raw. Fröderberg kan säkert utveckla sitt resonemang om att 7D saktar ned fps vid raw, (vilket alltså inte har med buffertstorlek och hur många bilder att göra).

Hursomhelst, de är rätt lika i det avseendet och den minimala skillnaden som finns, oavsett vilken som vinner, är nog för de flesta inte så stor att det är huvudkriteriet för val.

Intressant f.ö. det där att Canon lyckades öka buffertstorleken för raw-filer på 7D från 15 till 25 enbart genom en mukvaruuppdatering. Vet inte hur de har gjort. Verkar tyda på programmeringsfel i den första versionen för bufertstorleken är ju vad den är om man inte uppgraderar h/w och raw-filens storlek är ju också oförändrad.


/Mats
 
Fast om "nästan" gäller i argumentet med bps och buffert mellan 7D och 70D så är ju 60D "nästan" lika bra som 70D för mindre än 2/3 av priset.
 
Fast om "nästan" gäller i argumentet med bps och buffert mellan 7D och 70D så är ju 60D "nästan" lika bra som 70D för mindre än 2/3 av priset.

Nä, inte alls. Stor skillnad mellan nästan lika hög fps som nästan lika bra.

(Buffert var f.ö. inte med i diskussionen. )

Så att även om 7D bara är nästan lika snabb som 70D, så kan det finnas anledning att köpa den kameran om man t.ex. tycker att metallhus, större grepp och fast display är viktiga egenskaper.

Snabbast är inte alltid bäst.

Dessutom kan man anse att 0, 5 fps är just nästan, men att drygt 1 fps inte längre är nästan...


/Mats
 
Nä, inte alls. Stor skillnad mellan nästan lika hög fps som nästan lika bra.

Så att även om 7D bara är nästan lika snabb som 70D, så kan det finnas anledning att köpa den kameran om man t.ex. tycker att metallhus, större grepp och fast display är viktiga egenskaper.

Snabbast är inte alltid bäst.

Dessutom kan man anse att 0, 5 fps är just nästan, men att drygt 1 fps inte längre är nästan...


/Mats

Du skrev själv att 7D har 0,5 bps fler än 70D så 70D är nästsn lika snabb, inte tvärt om. Kamerorna kostar ungefär samma. Varför på denna glidande skala är då inte 60D nästan lika snabb som 70D? Nästan är ett lurigt begrepp som gärna används för egna tolkningar som vi alla varit skyldiga till. Kamerahusen 70D och 60D är snarlika vad gäller grepp och ergonomi men 60D är 2/3 av priset.
 
Du skrev själv att 7D har 0,5 bps fler än 70D så 70D är nästsn lika snabb, inte tvärt om. Kamerorna kostar ungefär samma. Varför på denna glidande skala är då inte 60D nästan lika snabb som 70D? Nästan är ett lurigt begrepp som gärna används för egna tolkningar som vi alla varit skyldiga till. Kamerahusen 70D och 60D är snarlika vad gäller grepp och ergonomi men 60D är 2/3 av priset.

Skrev jag väl inte alls.
Min poäng är att enligt specifikationen och under ideala förhållanden så är 7D minimalt snabbare, men eftersom den tydligen saktar ner och inte levererar 8fps när man plåtar i raw medan 70D inte saktar ner med raw så är i praktiken 70D aningen snabbare. Skillnaden är dock så minimal att det inte har så stor betydelse. Dumt egentligen att använda relativa begrepp som nästan, vilket kan vara helt olika för olika personer.

7D är vid raw-fotografering nästan lika snabb som 70D.


/Mats
 
Humm, jag hittade det här som säger emot det du säger...

Artikeln gav inte ett så bra intryck. Artikelförfattaren tycks lida av missuppfattningen att fler pixlar på en sensor leder till mer brus, och påstår desutom att "Canon’s APS-C sensors have never been known for their high ISO capabilities", vilket är helt fel. I mitten av 00-talet var Canons bildsensorer ledande när det gäller sådant, och de skäms inte för sig nu heller. Det är på låga ISO som Canon har halkat efter.

(Han rekommenderar f.ö. EOS 70D över EOS 7D, generellt sett.)
 
Skrev jag väl inte alls.
Min poäng är att enligt specifikationen och under ideala förhållanden så är 7D minimalt snabbare, men eftersom den tydligen saktar ner och inte levererar 8fps när man plåtar i raw medan 70D inte saktar ner med raw så är i praktiken 70D aningen snabbare. Skillnaden är dock så minimal att det inte har så stor betydelse. Dumt egentligen att använda relativa begrepp som nästan, vilket kan vara helt olika för olika personer.

7D är vid raw-fotografering nästan lika snabb som 70D.


/Mats

Har inte sett detta att 7D, i en initial buffert serie skulle ha lägre bps. Däremot beter sig kameror olika då bufferten är full, eller närmar sig det. Eftersom filformatet initialt i en serie, då bufferten inte på något sätt är begränsande, inte torde vara av någon betydelse. Sedan verkar olika tillverkare utnyttja antingen mellanlagringen i buffert olika eller lagring av råfiler olika där man sett att differensen tidigare i varje fall varit större mellan råbufferten och JPEG bufferten hos Canon än Nikon.

Nu undrar jag förstås om Canon kan ha gjort en fuling med senast firmware i 7D. Utan att fysiskt byta buffert (RAM minne?) hur kan de öka bufferten? Kan det vara så att utöver smartare mellanlagring att de sänkt bps i rå i smyg för att låta bufferten tömmas bättre i takt med att ny data skrivs och därmed öka skenbara buffertstorleken? D v s att den angivna bps i tidigare firmware inte stämmer med den nya - vore intressant faktiskt.
 
De allra flesta rekommenderar 70D framför 7D och anser att 70D är en bättre kamera på i princip allt.

Den här artikeln (som alltså också tycker det) resonerar att eftersom 7D har dubbla Digic4 jämfört med 70D som har en Digic5 så borde de vara ungefär likvärdiga. Uppgiften 8 fps är tagen från den oficiella specen, men 7D gör inte i 8 fps i raw eller när det är något annat som tar cpukraft och det är ingenting som artikeln verkar känna till eller verifierar att den uppgivna seriehastigheten på 7D stämmer annat än under idealiska förhållanden med jpeg.

Fröderberg skriver t.ex. så här i detta inlägg:

...70D är absolut bästa aps-c-kameran hittills från Canon...

En annan sak jag hoppas på med 70D är autofokus i klass med 7D. Är det jämförbart?

Bättre. Mer ljuskänslig och gör inte att seriebildstagningen sjunker när man riktar autofokusen mot mörka motiv.

Har också läst liknande om det beteendet på 7D på andra ställen.
Själv har jag ingen praktisk erfarenhet att jämföra dessa kameror, men anser att dessa källor är trovärdiga och drar slutsatsen att 70D är aningen snabbare än 7D i praktiken.


/Mats
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.