Annons

Canon EOS 5D Mk3 vs. Nikon D800

Kan bara instämma med Leo. Det är suveränt med personer som försöker vara objektiva i sådana här jämförelser.
Saknar Risedal här. Han kom med många bra åsikter och test.

Det finns ett antal skribenter som jag uppfattat som totalt obundna av några märkespreferenser. T ex Joakim, Risedal, Lennart A och Ove Nilsson. Finns fler förstås.

Håller med dig Leo. Jag vill tacka ovanstående personer för de hänger på fotosidan och delar med sig av sina kunskaper till oss andra!

Michael - Som inte har den kunskapen själv -

Ja, det är Mikael jag menar. Han har bidragit med många intressanta tekniska diskusioner och test men blir ofta påhoppad från någon "märkestrogen" som tex menar att man ska plåta istället för att kritisera en viss kameras brister.

Det är väl i och för sig sant att det är bättre att skapa bilder än att hänga i forumen o kritisera en viss kameras brister dag in o dag ut...speciellt när alla dagens kameror presterar fullt tillräckligt bra för i stort sett alla utom dom mest krävande fotograferna som verkligen pressar kameran till det yttersta o kramar ur så mycket det går av sensorns/kamerans kapacitet...men helt klart är att Mikael har bidragit väldigt mycket till forumet här på FS genom sina tekniska tester/diskussioner...mycket värdefull information har kommit fram genom dessa tester/diskussioner....det tråkiga är att märkestalibanerna i stort sett aldrig ser objektivt på det som visas utan många har väldigt svårt att acceptera att ens kamera/kameratillverkare inte alltid är bäst på allt.

Hej Ove
Jag är intresserad och ställer upp , hur kan jag få tag i dig, jag är ute i Nacka.
Det skulle vara kul att göra en riktig jämförelse en riktigt solig dag med stora ljuskontraster och kontrastrika motiv.
Du får gärna maila mig
Eric

jag kan oftast i slutet på veckorna för i början jobbar jag oftast väldigt mycket. Jag mailar dig så fort jag fått kameran så kör vi ett test. Vi kollar vilka gluggar vi har så kan vi matcha likvärdig. Maila din adress på min hemsida så hörs vi.

Om man tittar på ditt första inlägg angående Joakim och Mikael så känns det som att du förlöjligar båda just pga att dom kanske hittar mer positiva egenskaper hos det märket som du själv kanske inte använder. Jag bryr jag mig inte om vilka märken olika personer förespråkar. Men Joakim är tveklöst fotosidans mest kunniga medlem och han lägger in otroligt mycket energi för att förklara varför saker är som dom är enligt konstens alla regler. Och om man inte har Nikon så kanske man inte gillar det han skriver för det är ju inte egna märket som har alla dessa positiva egenskaper. Men en människa som lägger ner så mycket tid ska enligt mig respekteras och ha ett stort tack för all information och kunskap han/hon delar med sig, för trots allt så har han ju oftast om inte alltid rätt om det han skriver. Jag skulle aldrig förenkla någon med stor kunskap som förespråkar canon. Alla kameror som görs idag är alldeles säkert för bra för oss flesta i alla fall. Men det är roligt att det finns dom som tar det hela ett steg längre och visar för och nackdelar med olika sensorer. Spelar ingen roll vilket märke det gäller. Många här saknar Mikael, jag bland annat. Det är så sjukt att han kallas för nikon fanboy när han använder sig av canon normalt. Jaja nu ska det inte bli för mycket OT, tråden handlar om 5d3 vs D800, två suveräna kameror. Det är klart att det alltid kommer vara folk som retas när ett märke har nån slags ledning, det får man ta, jag skulle inte ha några problem med det i alla fall =) Jag skulle säkert bli lika glad av 5d3, men jag gillar inte canons ergonomi.

du kallade mig för canon fanboy o jag har haft 4 st D700 o en D3x o ett gäng gluggar från Nikon.

Ja, det är Mikael jag menar. Han har bidragit med många intressanta tekniska diskusioner och test men blir ofta påhoppad från någon "märkestrogen" som tex menar att man ska plåta istället för att kritisera en viss kameras brister.

I så fall kan man också hävda att man ska plåta istället för att klaga på att någon kritiserar en viss kameras brister ...

I så fall kan man också hävda att man ska plåta istället för att klaga på att någon kritiserar en viss kameras brister ...

Visst! Det kan ju ligga ett visst sunt tänkande i uppmaningen "Ut och fotografera istället för att sitta på FS och dissikera era kameror".

Tyvärr är det en av de vanligaste kommentarerna här på FS och används som slagträ åt båda hållen. Man undrar ju vörför den som yttrar sig med denna kommentar då själv sitter och läser trådar iställer för att vara ute och fotografera.

Om alla var ute och fotograferade istället för att delta i trådarna skulle inte många värdefulla forumdiskussioner bli av. Och då kanske det sunda i tanken inte känns så friskt. Tror de flesta både fotograferar och deltar (eller åtminstone läser) i forumen.

I den här tråden finns för övrigt inte många D800 eller 5DMkIII ute i händerna på FS-medlemmar ännu för att en riktigt fruktbar diskussion om för- och nackdelar ska kunna föras. Så jag håller med dig, PMD!

För övrigt har väl aldrig Mikael kritiserat en kamera, oavsett märke, utan att redovisa exempel på varför han dragit en slutsats. Alltså har han varit ute och fotograferat innan.

Att kritisera uppfattas av många som att "slå ned på". Mikael redivisade väl oftast skillnader och konstaterade att X klarar detta eller detta bättre än Y. Det är inte detsamma som att angripa Y.

//Lennart

Tyvärr är det en av de vanligaste kommentarerna här på FS och används som slagträ åt båda hållen. Man undrar ju vörför den som yttrar sig med denna kommentar då själv sitter och läser trådar iställer för att vara ute och fotografera.

Det var precis det som var min poäng. En del av oss är intresserade av tekniska tester och jämförelse, och jag tycker att det verkar vara lite meningslöst att läsa och delta i en sådan teknisk diskussion med kommentarer om att den är onödig.

För övrigt har väl aldrig Mikael kritiserat en kamera, oavsett märke, utan att redovisa exempel på varför han dragit en slutsats. Alltså har han varit ute och fotograferat innan.

Att kritisera uppfattas av många som att "slå ned på". Mikael redivisade väl oftast skillnader och konstaterade att X klarar detta eller detta bättre än Y. Det är inte detsamma som att angripa Y.

Helt riktigt. När någon ifrågasatte resultat som MR redovsade brukar han genmäla med att den som ifrågasatte var välkommen att göra samma test. Då brukade just den deldiskussionen om resultatet avstanna raskt.

Om jag ska kritisera MR för något i hans testande så är det nog att han var lite knapphändig med att redvisa testmetoden. Det var helt rätt av honom att säga att den som ifrågasatte resultatet borde göra om testet om det ska vara någon mening med kritiken, men det är inte så lätt att göra ett jämförbart test om man inte har de exakta parametrarna som styrde det ursprungliga testet.

Helt riktigt. När någon ifrågasatte resultat som MR redovsade brukar han genmäla med att den som ifrågasatte var välkommen att göra samma test. Då brukade just den deldiskussionen om resultatet avstanna raskt.

Om jag ska kritisera MR för något i hans testande så är det nog att han var lite knapphändig med att redvisa testmetoden. Det var helt rätt av honom att säga att den som ifrågasatte resultatet borde göra om testet om det ska vara någon mening med kritiken, men det är inte så lätt att göra ett jämförbart test om man inte har de exakta parametrarna som styrde det ursprungliga testet.

Det hände väl ibland, men oftast har jag för mig att han skrev "allt lika" när det gällde lika stora sensorer.
Ibland var det en länk bifogad till mer detaljerad information när olika sensorstorlekar mättes mot varandra.
Även med skärmdumpar hur reglagen ställdes i ACR etc.

Men för den som ville göra om testet skulle säkert en komplett EXIF varit värdefull. Det som ställde till det värst var nog att många inte ville förstå att fabrikanternas nominella iso skiljde sig ganska avsevärt mot reellt iso och hojtade till. Iso 3200 på kamera X kunde ju i realiteten vara iso 2100 och på Y kanske 2920.

Men visst! En del hängde kanske inte med riktigt alla gånger. Å andra sidan fyllde gärna Joakim i sådana luckor.

Hursomhelst är MR:s jämförelser saknade av många.

//Lennart

Ja, och ingen vettig människa kan väl komma och påstå att inte Risedal tog bilder, åtminstone. Så som personlig kritik föll den ju på eget grepp, s a s. Håller även med dig att den som inte gillar tekniska diskussioner kan väl ge sig ut och plåta istället för att gnälla. Gillar ni inte den typer av trådar, läs inte...

Jo det kan mantycka som det var skrivet. Tror inte det var andemeningen dock. Tror att Risedal (till skillnad från många andra) aldrig drog sig för att peka på nackdelar hos "sitt eget märke" när andra märken uppvisade fördelar. En form av sanningssökeri.

Anser för övrigt att han och Joakim kompletterade varandra på ett bra sätt.

//Lennart

Just det Preciiiiiiis båda är mycket kompetenta och behövs för att vi ska få tänka en gång till och ibland få huvudbry.
Läser allt av stort intresse liksom det många andra också skriver mycket bra så ni är bra alla här på FS bara ni inte kastar era kamror på mig utan ger mig dom i handen som gåvor som bevis på er vänlihet.
Tar gärna emot ett Nikon hus så jag kan bli NPS medlem efter jag köpt en D800 eftersom man måste ha 2.

Mvh./LEE

När det gäller Mr. M. kan jag upprepa att jag uppskattade och nu saknar honom här på FS. Vi hade en del skriftväxling, lite hårt ibland till en början men blev, vad jag förstår, till ett ömsesidigt utbyte av tankar och erfarenheter, (fördelning så där 99/1 Mr. M/jag), jo han lyssnade också, inte bara delade med sig. Inte ens den mest kunnige vet, har erfarenhet eller tänker på allt, det finns ingen nedvärdering i det, men ingen som inte vill lyssna kan bli särskilt kunnig, så det finns ingen anledning att inte kommentera, fråga eller påpeka något, såvida det sker i en hyfsad ton. (Det är ju här lite problem med det i skrift, det kan se så mycket värre ut än vad det är eller är tänkt, ett litet feltänk eller felskrivning kan ju ställa till det). Jag tror nog att de mycket kunniga som frikostigt delar med sig här på FS är mer intresserade av dialog än av en skara som bara står och säger "O, vad bra!
Vad nu detta har med D800 vs 5DIII att göra? Men snart kommer praktiska erfarenheter från resp. kamera att ta mer plats här i tråden, det blir intressant.

Jag har kommit fram till en sak :) Vi är "oftast" vuxna karlar som sitter och försöker övertyga varandra om vilken kamera som är bäst. Nu när båda kamerorna är släppta så känns det fel att sitta och smutskasta eller trycka ner det ena eller andra märket. Det är ändå folk som har gått och betalat för produkterna. Båda kamerorna kommer att kicka ass! Det är väl ändå sanningen!? Ber om ursäkt för alla mina omogna och töntiga inlägg i denna tråd :) denna är kanske också töntig. Men det bjuder jag på. Nu är våren här, ut med era kanoner, både 5d3 och d800 alltså!

Ja, ska bli spännande att följa tråden framöver... Men vem har resurser och ork att ta Mickes plats som "petmätare"?

/K

Kort svar: Väldigt få. Om de ens känner sig hågade.

Lite längre svar: Orken kanske finns hos några, men sedan gäller det att ha mycket goda känningar med ÅF där man har sådant förtroende att man kan få tillgång till att prova olika kameror och objektiv. Jag hade det innan, men bor på en liten ort där den f d stora fotoaffären har gått i graven.

Sedan måste man ha ett ganska tjockt skinn. Jag provade och testad en hel del kameror tidigare då ÅF fanns kvar och lade upp exempel här på FS. Inte alls i samma utsträckning som Mikael.

Sedan fick man akta sig eftersom en del FS-medlemmar inte höll sig för goda för att skicka ganska grova mail till en för att man funnit en kamera av "deras märke" sämre i något avseende än en annan.

Självklart gjorde man det här i eget intresse, men tyckte man kunde dela med sig också i forumen.

I ärlighetens namn fick man några enstaka positiva mail också. Det fick Mikael också, men alldeles för många hoppade på honom redan i trådarna och man kan ju inte förvänta sig att han ska ha en ängels tålamod efter att lagt ned en massa jobb på att publicera sina resultat och folk bara krävde mer och mer av honom. "Varför testade du inte kamera Y mot X, Z och P?" . "Nikonkramare" etc.

Att folk då fick lite kärva svar då och då från honom är inte att förundra sig över. Sedan tror jag faktiskt att den vanliga svenska avundsjukan spelade in här också. Jantelagen verkar ha svenskarna i ett järngrepp.

Så det längre svaret här utmynnar nog i att ingen orkar fylla hans plats. Och de flesta saknar kompetensen.
Fasiken, t o m livstidsdömda fångar benådas, men han är portad på livstid.

//Lennart

Jag har kommit fram till en sak :) Vi är "oftast" vuxna karlar som sitter och försöker övertyga varandra om vilken kamera som är bäst. Nu när båda kamerorna är släppta så känns det fel att sitta och smutskasta eller trycka ner det ena eller andra märket. Det är ändå folk som har gått och betalat för produkterna. Båda kamerorna kommer att kicka ass! Det är väl ändå sanningen!? Ber om ursäkt för alla mina omogna och töntiga inlägg i denna tråd :) denna är kanske också töntig. Men det bjuder jag på. Nu är våren här, ut med era kanoner, både 5d3 och d800 alltså!

Jo, men det tycker jag låter utmärkt. Ta bort allt "märkestänkande" vid jämförelser, sök sanningen och glöm inte bort att det fortfarande finns lite äldre kameror med andra loggor än Nikon och Canon som "kan sparka arsle rejält". Avslutar liter tråkigt med den gamla sanningen (gamla sanningar brukar bli gamla därför att de är sanna) att det för det mesta är fotografen som sätter foten i röven:).

Och oavsett vilket märke fotografen använder eller om kameran han/hon använder är sprillans ny eller inte så är det också fotografen som svarar för de största klavertrampen. Har själv en halv bälg kring foten efter ett idiotmisstag i em med en sprillans ny kamera:)

//Lennart

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar