I den här tråden är några exempel från D800:
http://www.fredmiranda.com/forum/topic/1098002
Som Canon människa blir jag lite grön av avund över skärpan och upplösningen i exemplen. Är det bara ett utfall av "gräset är grönare på andra sidan" och en 5DmkIII kommer att leverera det samma under likartade förhållanden. Eller är det en verklig fördel till Nikon som kommer att synas även i "vanliga" bilder?
Personligen är jag säker på att om man exponerar "rätt", processar bilderna "bra" så kommer skillnaderna att väga över till D800:ans fördel även vid "vanliga" bilder.
Sedan beror det ju på hur man definierar en "vanlig" bild samt hur kritiskt man tittar.
Jag anknyter till tidigare resonemang fån Joakim. Om kamera X är bättre än Y på ett område så är Y för den skull inte dålig.
Grovt exempel. Människan X är vältränad och har väl utvecklade benmuskler. Människan Y sitter i rullstol med förtvinade ben. X blir världsmästare i häcklöpning eftersom han/hon tagit vara på sina egenskaper maximalt. Y blir världsmästare i armbrytning p g a samma orsaker.
Kanske verkar flummigt och klichéartat, men i min värld använder man mest resp kameras starka egenskaper och väljer kamera efter det fotografiska område man prioriterar.
Kan ge exempel: Jag valde bort Canon 1DsMkII (16,7Mp) till förmån för en Kodak Pro SLR/c (en 14Mp FF-kamera med EF-fattning) trots att den senare brusade något alldeles förfärligt när man passerat iso 320, endast klarade 1,7 bps, hade en förfärlig ergonomi, sämre sökare, sämre display. MEN den hade inget AA-filter och levererade väldigt detaljerade bilder med hög skärpa, hade inbyggd linsoptimering samt gick att ställa från iso 6 samt ett mycket bra DR vid sitt basiso (160). Tog jag en interiörbild från en kyrka i befintligt ljus med stativ fångade den upp valörerna i de högsta högdagrarna och nedåt. Vidare gick den att använda till IR-fotografering.
Men för "vanlig" mer vardaglig fotografering i skiftande miljöer förlorade den nog mot varenda befintlig dslr år 2005-2006. Ingen action, dåliga lågljusegenskaper p g a rejält brus, dålig sekvens, slö AF, strömätare av stora mått. Men den var bäst för det ändamål jag ville åt.
//Lennart