Intressant att höra från någon som använder båda! Ja, det lutar nog åt MkIII:an trots allt men jag är ändå sugen på det dynamiska omfånget på d800, den verkar riktigt bra.
Har du haft någon erfarenhet av canon kundservice respektive nikons?
Ibland kan man få lite bandning(tror jag att det heter) på MkII, är den bättre på MkIII?
Kanske måste tilläggas att jag jobbar mest som konstfotograf och då kan ju det var en fördel med den större upplösningen på d800 men samtidigt gillar jag inte att man inte kan välja fler alternativ med raw på storleken. 3:an har ju trots allt ingen dålig upplösning den går ju att göra stora utskrifter också. Min dator är från typ 2001 så den klara ju knappt 2:ans.
Prioriterar du DR så är det viktigt att komma ihåg att DR-kurvorna mellan D800 och 5DMkIII jämnar ut sig med stigande isotal. Störst nytta av D800:ans DR har du alltså i de lägre isoregistren. Vid de högre spelar kamerorna jämnt här. Man kan se det rent praktiskt som jag gjort men DxO:s grafer visar exakt detta också.
Men är det så du vill använda kameran (högt DR och basiso-till 1600) så är D800 att föredra,
Bandningstendenserna är lägre på på D800. Man kan se det om man exponerar efter högdagrarna men sedan lyfter de djupare skuggpartierna 3-4 steg från basisio. Jag kan lyfta en D800-fil mer än 7-8 steg och få bibehållna högdagrar och uttecknade skuggpartier utan störande bandning. Det klarar inte 5DMkIII. Men 3 steg är inga problem men vid 4-5 kan det bli bandningar.
Med en D800 lär du få expandera RAM-minnet på datorn för att få ett vettigt flöde med D800-filerna och kanske ett modernare grafikkort.
Kundservice? Om du menar sådan som typ Help Desk så finns det tyvärr många exempel på "goddag yxskaft" eller idiotiska frågor som "har du laddat batteriet?" samt en känsla av helt okunniga personer som sitter och läser innantill. Finns också några undantag.
Jag antar att du menar service-
Canons resp Nikons service? Tja, båda ger bättre servicemöjligheter i Sverige än andra märken. Har både gpda och dåliga erfarenheter från båda märkena, men övervägande goda. Vid ett serviceärende är det extremt viktigt att verkligen formulera sig exakt skriftligt vad man vill ha åtgärdat och skicka med exempel på ett usb-minne eller CD/DVD-skiva så brukar det lösa sig.
Men sysslar du med konst o dyl så vill jag nog rekommendera D800:an hursomhelst. Men om du gillar bra DR så är D600 i stort sett lika bra. D800:an har högre upplösning men det är ingen jätteskillnad och med en D600 minskar ju priset så du kan fixa till datorn.
För en D800 är 8Gb ram det minsta jag kan tänka mig. Har man stort tålamod och gott om tid så räcker 4Gb. Sedan beror det på vilket operativsystem du har och vilken rawkonverterare. Men ska vi blanda in datorer här tappar vi ämnet.
Mvh//Lennart