Nu har jag läst igenom hela tråden och jag slås av två saker:
1. Pixelhysterin fortsätter, den är så stark att ALLA andra argument dunstar bort.
Canons kamera har en linjär upplösning som är några tiotals procent lägre än Nikons, aj aj,
Vad pysslar canon med? Nu har de allt skitit i de blå skåpet aj aj...
Inte många verkar anse att canons större och mer kompletta objektivsortiment betyder något. Ett sortiment som de dessutom oförtrutet vidareutvecklar och förbättrar med relevanta nyhtere varje år.
Och vad är det som säger att canon inte släpper en pixelstinn variant om några månader?
2. Prissättningsdiskussionerna.
Canon vet att alla kameror kommer gå åt som smör, de kommer att kunna sälja allt de producerar i initialskedet. Vad finns det då för anledning att skänka bort 10000kr i marginal per såld kamera?
Det finns iofs en anledning: Om priset var attraktivare skulle, hypotetiskt, vissa köpare avvakta med att gå till Nikon och vänta tills tillgången på 5D3 hann ikapp efterfrågan och canon skulle därmed sälja mer totalt sett..
Men hur många köpare resonerar så? Det finns kanske en och annan irrationell amatör som känner sig "sviken" av canon och som "straff" byter märke.
Men i slutändan tror jag inte canon skulle vinna många köpare genom att sälja till underpris i dagsläget.
Och kostnaden i form av förlorade marginaler i initialskedet blir fullständigt enorm.
Gläd er istället åt att canon tjänar rejält med pengar på de kunder som MÅSTE ha en 5d3 nu,nu,nu...
(Den skattkistan kan finansiera andra delar av verksamheten...)
Ni andra väntar tills röken lagt sig och köper 5D3 till ett betydligt lägre pris nästa år.
Mycket troligt att det nästa år kommer en högupplöst modell också med dubbla antalet pixlar.
Det finns faktiskt anledningar till högre upplösning och det finns tekniskt utrymme för det helt klart.
Att daorer inte skulle klara av det eller att det tar stor plats är en struntsak, en ganska simpel dator idag klarar det utan några problem alls och lagrng är ju billigt idag. Visserligen jobbar jag ned sånt så jag har ett eget SAN hemma, men en simpel NAS-raid på ett antakl terabyte är ju överkomligt idag. Jag har jobbat i Photoshop med gigapixelpanoramor jag stitchat ihop med ICE på min laptop som bara är dual core i7 med 8GB RAM.
Att Canon inte ökar upplösningen alls egentligen i 5Dmk3 är faktiskt fjuttigt, den borde heta 5Dmk2,2 eller nåt istället.
Glädja sig åt at Canon tjänar pengar?
Har absolut inget emot framgångsrika företag och de gör väl helt rätt om de tar fram produkter och prissätter det för att maimera sin vinst. Det är ju trots allt hela syftet med företagande. Som konsument däremot utan aktier eller annat som gör att man får del av den kakan är det inte någon drivkraft, utan istället att för egen del hitta det som uppfyller ens egna behov till lägsta kostnad.
Canon har dock råd att spela högt med priset och bygga på exklusiviteten på det sättet. De är faktiskt den kameratillverkare som klarat sig allra bäst genom naturkatastroferna i Asien där Nikon och framförallt Sony har blivit väldigt mycket hårdare drabbade. Lite orättvist kan man tycka, men sånt är livet, det är inte rättvist. Att "stödköpa" Canon känns däremot inte speciellt lockande.
I det fallet ger Nikon D800 väldigt mycket mer bang for the buck. Tom så mycket att det nog kommer att bli en ström med bytare från Canon till Nikon. Om et blir så har inte Canon lyckats med sin produkt och pris-strategi. Det är det som är så coolt på en fri marknad att man som konsument faktiskt kan styra det här. Finns ingen anledning att "stödja" Canon och betala överpris om andra gör bättre produkter till lägre pris.
Egentligen är inte Canons pris på den nya kameran så fel, utan hela grejen är att Nikon brutit trenden och kommit ut med deras nya modell och prissatt den extremt lågt. Den kostar ju faktiskt mindre än hälften av deras modell D3X som är det närmaste de haft D800.
/Mats