PMD
Aktiv medlem
Någon riktigt bra 50 mm har ju Nikon inte heller, sett till alla fotografiska parametrar.
Är Nikons 50mm-objektiv överlag sämre än Canons? Utveckla gärna!
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Någon riktigt bra 50 mm har ju Nikon inte heller, sett till alla fotografiska parametrar.
Det jag är lite förvånad över är att Canon just nu inte har någon proffsmodell med, enligt dagens referenser, riktigt hög upplösning. Det är en smula vågat att inte släppa den modellen först för att undvika de diskussionerna som nu är på fotoforumen.
6 bps, radiostyrda originalblixtar och tidskod vid filmning får väl läggas till på plussidan.
Radiostyrda blixtar har väl inget med kamerahuset att göra?
Eller sitter det sändare även i huset?
Inbyggd blixt förstår jag inte att folk vill ha, den brukar ändå vara dålig. Bättre att ha en tätare kamera upptill och större/rymligare sökare.
Lagring?
3TB för 1500kr räcker till 75000 lossless compressed D800-NEF (~40MB).
Inte alls. Det är en beskrivning av något av det allra bästa som erbjöds just då. Och du behöver självklart inte heller köpa de största och dyraste diskarna, om du har det lite knapert.Jag tror oxå att det inte är många hobbyfotografet som idag har motsvarande datorkapacitet som du har.
Din uppräkning här ovan är ju oxå en väldigt bra beskrivning på vad du tycker är minikraven på datorutrustning.
Sen är det inte tillverkarna/leverantörerna som sätter butikspriserna utan det enda dom kan göra är att sätta riktpriser. Jag skulle tro att återförsäljarna betalar ca 20 kkr inkl moms för båda.
Det är riktigt smart gjort.
FF ligger nu inom räckhåll för de flesta och 16800kr för en D700 är ett kap.
Faktum är, att jag gav mer för min D200 när den släpptes för flera år sedan.
Jag tror att filstorleken med D800 är precis vad många oroar sej med rätta för.
Då får man väl fotografera i JPEG och spara i lägre upplösning.
Jag tror inte att handlarna ännu vet vad deras inköpspris är på EOS 5DIII. Däremot tror jag att Nikon har meddelat vad handlarnas inköpspris på D800 är.
Man kan nämligen notera att priset på EOS 5DIII är 31900 kr hos alla handlare som är listade på Prisjakt med den kameran. För D800 varierar priset från 21323 kr och uppåt. (De flesta ligger runt 25000 kr.)
Har den inte sRaw i andra upplösningar?
Jag tycker man ska byta märke hela tiden. Så fort något märke är bättre, så är det bara att sälja av allt man har och sedan köpa nytt.
Går inte radiostyrningen av blixtarna att använda tillsammans med vilken EOS-kamera som helst?
Annars verkar radiostyrningen med ST-E3-RT vara fantastiskt användbar. Dock blir det en rätt dyr historia om man ska en handfull blixtar. Det är, så vitt jag vet, bara 600EX som kan styras än så länge.
Nu börjar vi komma lite väl långt från ämnet, men jag (eller resten av familjen) använder de flesta prylarna någon gång då och då. Precis som du är inne på så skulle det för mig vara enklare att göra en övergång gradvis.
Det jag ville påvisa är att för vissa är fastlåsningen i ett sytem ett verkligt problem, för ändra är det förstås bara fråga om att kränga det ena och köpa det andra.