Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 5D Mk3 vs. Nikon D800

D800:an känns överlag som en mycket modernare och mer hitech kamera där man har inte har snålat på detaljer och prestanda, otroligt mycket bang för det buck. Vi pratar om en kamera som utmanar mellanformat med grymt bra isoprestanda. Jasså är det fortfarande prat om 5d3vsd800? canon måste vara väldigt smickrade över att man jämnför kamerorna öht.
 
Det jag är lite förvånad över är att Canon just nu inte har någon proffsmodell med, enligt dagens referenser, riktigt hög upplösning. Det är en smula vågat att inte släppa den modellen först för att undvika de diskussionerna som nu är på fotoforumen.

Jag tror att Canon har problem med sin tillverkningsprocess när det gäller att göra småbildssensorer med väldigt många pixlar på.
 
6 bps, radiostyrda originalblixtar och tidskod vid filmning får väl läggas till på plussidan.

Går inte radiostyrningen av blixtarna att använda tillsammans med vilken EOS-kamera som helst?

Annars verkar radiostyrningen med ST-E3-RT vara fantastiskt användbar. Dock blir det en rätt dyr historia om man ska en handfull blixtar. Det är, så vitt jag vet, bara 600EX som kan styras än så länge.
 
Radiostyrda blixtar har väl inget med kamerahuset att göra?
Eller sitter det sändare även i huset?

Man behöver en styrenhet som monteras i blixtskon. Det handlar om radiostyrd E-TTL, och kommunikationen är tvåvägs. T.ex. kan blixtarna tala om för styrenheten om de är uppladdade eller inte (syns på en stor display på ovansidan av styrenheten).
 
Inbyggd blixt förstår jag inte att folk vill ha, den brukar ändå vara dålig. Bättre att ha en tätare kamera upptill och större/rymligare sökare.

Inbyggd blixt är jättetrevligt om den kan styra externa blixtar trådlöst. Jag har två 430EX som jag styr trådlöst med den inbyggda blixten i EOS 60D. Mycket flexibelt, enkelt och praktiskt.
 
Jag tycker man ska byta märke hela tiden. Så fort något märke är bättre, så är det bara att sälja av allt man har och sedan köpa nytt. Bäst är det om alla gör det, för då kan jag själv köpa begagnade kameraprylar till bra priser när flocken rusar i väg efter ett annat märke en Canon. Trenden verkar vara varannan release när det gäller Canon och Nikon. Det passar mig utmärkt att mina köpvanor sker med 5 - 6 år mellanrum.

När det gäller antal pixlar så tror jag att Nikon lyssnade på att man inte var nöjd med 12MP som Nikon D700, en kamera som är en utmärkt kamera på alla sätt.

För Canon var det tvärt om när det gäller 5D mark II, där var det missnöjet med AF och serietagning som man lyssnade på. Kanske blev man överraskad att Nikon slog till med 36MP. Vad Canon gör sedan, beror nog på hur mycket man gnäller över 22MP.

Det enda man kan vara säker på är att det är uppfriskande att det finns flera märken som tävlar om kunderna. Undrar vad vi hade haft för prestanda om det bara fanns ett märke på marknaden.

/Gunnar
 
Jag tror oxå att det inte är många hobbyfotografet som idag har motsvarande datorkapacitet som du har.

Din uppräkning här ovan är ju oxå en väldigt bra beskrivning på vad du tycker är minikraven på datorutrustning.
Inte alls. Det är en beskrivning av något av det allra bästa som erbjöds just då. Och du behöver självklart inte heller köpa de största och dyraste diskarna, om du har det lite knapert.

Som jag skrev tidigare, behandlade jag betydligt större filer redan med min gamla dator.
 
Senast ändrad:
Sen är det inte tillverkarna/leverantörerna som sätter butikspriserna utan det enda dom kan göra är att sätta riktpriser. Jag skulle tro att återförsäljarna betalar ca 20 kkr inkl moms för båda.

Jag tror inte att handlarna ännu vet vad deras inköpspris är på EOS 5DIII. Däremot tror jag att Nikon har meddelat vad handlarnas inköpspris på D800 är.

Man kan nämligen notera att priset på EOS 5DIII är 31900 kr hos alla handlare som är listade på Prisjakt med den kameran. För D800 varierar priset från 21323 kr och uppåt. (De flesta ligger runt 25000 kr.)
 
Det är riktigt smart gjort.
FF ligger nu inom räckhåll för de flesta och 16800kr för en D700 är ett kap.
Faktum är, att jag gav mer för min D200 när den släpptes för flera år sedan.

Att Nikon fortfarande har D700 på tillverkning, lär bero på att de har så mycket komponenter kvar, som de inte kunde använda pga katastrofen i Japan.
Räcker väl till x antal D700, sen är det finito med den modellen.

Synd bara att det påverkar priset för de som vill sälja sin D700 för att köpa en D800.
Tyvärr är jag en av dem :-(
 
För mig så är det faktiskt skitsamma om kameran har 22 eller 36 megapixlar, lika positivt som det är med få, lika positivt är det med fler. Så länge inte bildkvalitén blir lidande.

Och som det har sagts, är det inte lite utav en myt att fler megapixlar automatiskt leder till mer brus?
Nikon D800 skall enligt de tidiga jämförelser vara bättre än Nikon D700 på den punkten, och Nikon D700 är erkänt bra på detta.

Och sen använder vissa argumentet att oavsett märke och kamera så kommer "de duga för de flesta". Varför ska jag nöja mig med något som "duger"? Jag vill ha det bästa om jag ska öppna plånboken.
 
Jag tror inte att handlarna ännu vet vad deras inköpspris är på EOS 5DIII. Däremot tror jag att Nikon har meddelat vad handlarnas inköpspris på D800 är.

Man kan nämligen notera att priset på EOS 5DIII är 31900 kr hos alla handlare som är listade på Prisjakt med den kameran. För D800 varierar priset från 21323 kr och uppåt. (De flesta ligger runt 25000 kr.)

Hur man nu ska tolka de idag kan man ju undra?
Men en tolkning skulle ju kunna va att D800 redan börjar bli svårsåld....?
 
Svar till inlägg #115:

Som jag skrev så tolkar jag det som att handlarna vet vad en D800 kostar dem, och att de därför börjar kunna sätta slutkundspriset med sina egna marginaler pålagda.

För EOS 5DIII har de ännu inte fått något besked om pris från Canon så de kan inte beräkna något slutkundspris och anger därför tills vidare Canons rekommenderade pris.

Ingen har ännu D800 i lager så att den skulle börja bli svårsåld redan är uteslutet med tanke på hur långa köerna är.
 
Jag tycker man ska byta märke hela tiden. Så fort något märke är bättre, så är det bara att sälja av allt man har och sedan köpa nytt.

Jag har en kompis som konstant byter prylar. Det innebär att han devalverar värdet på sina utrustning hela tiden samtidigt som han ändå måste skjuta till pengar.

Tvärt om vad vi tror så är de flesta köp känslobaserade, även när vi köper dyra ting som kameror, bilar och hus.
 
Går inte radiostyrningen av blixtarna att använda tillsammans med vilken EOS-kamera som helst?

Jodå, men inte om man byter till Nikon.

Annars verkar radiostyrningen med ST-E3-RT vara fantastiskt användbar. Dock blir det en rätt dyr historia om man ska en handfull blixtar. Det är, så vitt jag vet, bara 600EX som kan styras än så länge.

För en hobbyfotograf är det kanske dyrt att byta till Canon radiostyrda system. Men om man inte köpt de gamla prylarna så är de nya inte så mycket dyrare än de gamla.

För ett proffs är ofta smidigheten viktigare än priset. Att i stressade situationer, då kan kanske får tre minuter på sig att fota en kändis, så är det skönt att ha koll på färre av/på-knappar och färre batterier som ska vara laddade.
 
Fortsättning från tråden Canon EOS 5D mark III.

Nu börjar vi komma lite väl långt från ämnet, men jag (eller resten av familjen) använder de flesta prylarna någon gång då och då. Precis som du är inne på så skulle det för mig vara enklare att göra en övergång gradvis.

Det jag ville påvisa är att för vissa är fastlåsningen i ett sytem ett verkligt problem, för ändra är det förstås bara fråga om att kränga det ena och köpa det andra.

Jag ser inga problem med att ha kameror av flera märken samtidigt. Det är bara en fråga om pengar, så hur mycket av den varan man har att lägga på en hobby är det som avgör.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.