keckax
Aktiv medlem
VAR?!?!? Hittar bara för 30,5k
30500 kr hos Hylte färgfoto?? Samma firma begär 23000 för D800.
Alltså fortfarande ca 7500 kr skillnad.
/K
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
VAR?!?!? Hittar bara för 30,5k
du har redan fått 5d mark 3 o vet att det är fina iso genskaper grattis. Själv har jag bara 5 d mark2 o väntar på D800 som tydligen har ännu bättre iso egenskaper men det är hörsägen precis som du när du säger att nya 5an är bra om du nu inte redan fått 3 an. Själv väntar jag gärna till jag har kameran o testar den själv.
Hörsägen är det inte, det är bara att kika på de bilder som finns såklart och jämföra mot tidigare kameror. Inte helt oproblematisk jämförelse eftersom det finns många parametrar som ställer till det men ändå en bra fingervisning. Har inte sett några RAW bilder från D800 än.
Hörsägen är det inte, det är bara att kika på de bilder som finns såklart och jämföra mot tidigare kameror. Inte helt oproblematisk jämförelse eftersom det finns många parametrar som ställer till det men ändå en bra fingervisning. Har inte sett några RAW bilder från D800 än.
Fast skall man ha ISO <800 och skriva ut i A4 eller mindre räcker ju D40x,D60,D80,D90,D200,D2X,20D,30D,40D,350-450D, 1DmarkII eller i FF 1Ds som alla kostar max 4000:- beg eller ännu mindre. Detta är f u Sony,Pentax,Samsung,Olympus och Panasonic. Man måste då vare sig ha D800/e eller 5DIII.
Fast skall man ha ISO <800 och skriva ut i A4 eller mindre räcker ju D40x,D60,D80,D90,D200,D2X,20D,30D,40D,350-450D, 1DmarkII eller i FF 1Ds som alla kostar max 4000:- beg eller ännu mindre. Detta är f u Sony,Pentax,Samsung,Olympus och Panasonic. Man måste då vare sig ha D800/e eller 5DIII.
Fram till D800 har 21 mp varit max och funkat toppen till studiofoto, tror inte det blir sämre sen. Vad är det man ska få ut av dom extra pixlarna?
Nu kom jag att tänka på den här artikeln om ett objektiv med repor på frontlinsen. Det blir lite kontrastlösare då, och det objektiven kanske t.o.m. är begränsande vid lägre pixelantal än 100MP?Som jag visat flertalet gånger, så enkla objektiv som 50/1.8, 35/1.8, 24-70, 70-200 tål lätt upp till 100MP innan det är objektivet som sätter stopp för bildkvaliten. Det är ALLTID kameran / sensorn som sätter den största stoppklossen ivägen, så länge du inte monterar en trasig glasburk eller ett lomo- eller ett lens-baby-objektiv på kameran.
bägge kommer säkerligen vara bra, Ser att du kör canon nu med Nikon så går allt åt andra hållet. Du vrider objektiven åt motsatt håll. Det tar lite tid att vänja sig men det går rätt fort att vänja sig.
Såvida man inte använder både Nikon och Canon (eller egentligen i stort ett vad som helst utom Nikon) regelbundet. Blir du inte snurrig av att byta mellan en Canon och en Nikon varje dag?
Jag vrider alltid fokusringen åt fel håll på min Nikon.
Jag har inte riktigt räknat, men nog verkar det ligga en hel del substans i vad du skriver. Måste kolla detta. Verkar intressant nog att testa.
//Lennart
Ska bli intressant att höra vad du tycker och tänker!
Utskrifter är ju rätt så förlåtande, precis som nerskalningar på skärm. Dessutom så får man ju ett simulerat mått att relatera olika jämförelser till. Något som jag tycker saknas idag när det skalas än hit och än dit och ofta handlar det om 100% rakt av, oavsett pixelmäng, på skärm.
100% för en 5DII/5DIII handlar ju om en simulering i A0-format på skärm. Om man skriver ut en 21Mpix bild, utan interpolering, på papper i A0-format hur ser den ut i jämförelse med en skärmsimulerad A0a? Hur många pixlar har D800 på långa sidan? Blir det typ A0,5?
Bara några tankar så här i kvällen...
/Leif
Jag följde din tabell upp till A1 med 24 Mp kamera. Skar ut den skarpaste biten och skrev ut på ett A4. Utskriften blev bättre. Hade t o m kunnat skärpa lite mer. Nu vet jag att du printar direkt från rawkonverteraren och jag går vägen via ACR och får upp konvertrerad bild i PS och skriver ut därifrån.
Nu kan det vara en vanesak att man "lär" sig översätta resultatet och tolka hur det blir vid utskrift. Jag brukar alltid kolla vid 100%. Drar jag ned betraktningsprocenten till 50% från vad en 24MP APS-C lämnar brukar det överensstämma bra med printen. Med en en 24MP FF kan jag betrakta den i upp till 70% och få den att överensstämma bra med utskriften.
Nu printar jag helst ut i A3 och A3+.
Men jag ska testa vidare enl din tabell.
//Lennart
Intrycket man fick av artikeln var just att Canon på allvar tänkte gå in i sensorkriget och bl a sälja sina egentillverkade sensorer, med allt vad det innebär. Utifrån det som bl a du och Joakim Bengtsson skrivit är det ju en investering som landar i samma pekuniära härad som inköp av stridsflyg för normalstora länder, men som Canon, återigen enligt artikeln, var beredda att göra. Jag är mest nyfiken på om fabriken någonsin byggdes. Detta är bara en parentes...Ser ut som att Canon har två tillverkningslinor, rimligt m.a.p. 'second source', som försörjer det interna behovet av sensorer till hela spannet: S100, G1X, EF-S och FF135. Förmodligen med ett bra kapacitetsutnyttjande, men okänt om någon möjlighet till att ta in externa kunder.
Knappast troligt att Canon investerar i en modern digital halvledarprocess, om de nu inte tänker konkurrera med att storskaligt tillverka processorer och minnen. Utan en sådan, så saknar de själva möjligheten till att högintegrera digitala funktioner, såsom A/D omvandlaren för att göra sensorn helt digital.
Det finns en vits med att flytta det digitala gränssnittet så nära den ljusinsamlande analoga fotodioden som möjligt, vilket framför allt Sony visar med sina sensorer. Nämligen kortare analoga signalvägar, som ger lägre läsbrus för bättre total dynamik, mindre 'banding'-tendenser, snabbare videofunktionalitet, samt förmodligen en lägre total energiförbrukning.
Inget hindrar dock att Canon utnyttjar externa leverantörer till att framställa de högintegrerade digitala bitarna, som de själva inte har resurser till att internt klara av. Det finns gott om halvledarsmedjor i Japan och Sydostasien som kan den tekniken, s.k. 'open foundries' som tar externa kunder till skillnad mot Canon som är ett 'closed' dito.
Dock är Canon själva historiskt duktiga på den analoga biten av sensorn, men idag behövs även den digitala biten vara av senaste snitt. Där kommer Canon att behöva handla externt.
Fick en länk som bl.a. hänvisar till Canons halvledarprocesser.
• Did Canon cancel sensor development? - dpreview.com
50% för APS-C vs 70% för FF är väl då det bör se lika ut på skärm då det motsvarar skillnaden i sensorstorlek.
Ser det lika ut om du skriver ut i samma storlek, A0, på papper oxå? Eller hur långt upp i pappersstorlek hänger den mindre sensorn med? Motsvarar typ A3 för APS-C en A2-utskrift från FF när det är samma mängd pixlar? Då borde även skillnaden på skärm med båda på samma förstoring vara lika stor men båda utskrifterna kanske ser bättre ut jämfört med de båda på skärm.
Lite OT de här men intressant inför framtida bataljer tror jag.
/Leif
Om Intel hade använt all sin senaste kompetens att utveckla en helt ny kamerasensor. Var hade vi varit då?Canons maskinpark finns väldigt väl redovisad, men inte i öppna kanaler... Utöver detta finns det analysföretag som utför massvis med arbete med reverse engineering - och detta är inte direkt raketforskning.
Jämför du Canons (eller någon annans!) större CMOS-sensorer med t.ex en modern Intel i7 eller en SDRAM-krets är det som att jämföra häst och vagn med en F22 Raptor.
Canon använder teknik som var vanlig i CMOS-logik-kretsar 2002, övriga använder teknik som fanns 2005... Så det är ingen avancerad produktionsteknik att analysera.
Intrycket man fick av artikeln var just att Canon på allvar tänkte gå in i sensorkriget och bl a sälja sina egentillverkade sensorer, med allt vad det innebär. Utifrån det som bl a du och Joakim Bengtsson skrivit är det ju en investering som landar i samma pekuniära härad som inköp av stridsflyg för normalstora länder, men som Canon, återigen enligt artikeln, var beredda att göra. Jag är mest nyfiken på om fabriken någonsin byggdes. Detta är bara en parentes...
Såvitt jag förstår är det ju inget som hindrar Canon att köpa in sensorer från t ex Sony. Varför gör man inte det? Är det av japansk stolthet eller är det för att man vill få ut maximalt av något man redan investerat i?
Knappast av stolthet, mest troligt av rent ekonomiska skäl. Strategiska skäl också, för hur skulle det se ut om samtliga kamerafabrikanter vore beroende av en enda leverantör...
Den nya fabriken handlade vad jag kunde se huvudsakligen om kameraproduktion, knappast om en specifik halvledarsatsning. Förmodligen tillverkas S100 och G1X nu just i dessa fabriker, med CMOS som ersatt CCD-teknik.
Läste vidare någonstans om 0.35µm och 0.18µm CMOS processer, dvs en åldrig och en mindre gammal tillverkningslina som Canon fortfarande håller vid liv. Förmodligen av strategiska skäl, men troligen främst av ekonomiska skäl. Sensorerna är så pass kritiska att ha säker tillgång på, så med egen fabrikation har man större kontroll över hela tillverkningskedjan.
Det är inte osannolikt att vid en kommande introduktion av en spegellös systemkamera från Canon, så kommer den att ha en sensor tillverkad utanför Canons egen halvledarfabrik, men fortfarande konstruerad internt. Troligtvis i storlek som den 1.5" sensor som sitter i G1X, vilken i princip är utskuren från deras sensorarkitektur som sitter i företagets DSLR-kameror. Då har man även lämpligt material för att kunna jämföra modern extern mot intern åldrig teknik.
Micro Four Thirds, Sony och Samsung har samtliga vässat sin teknik, de två senare med varsin pixelstinn APS-C sensor. Skall Canon introducera en ILC/CSC med den mindre 1.5" sensorn, kommer de att behöva en riktigt vass sensor för att hävda sig mot främst Samsung och Sony, som ju har den större APS-C sensorn.
Strategiska skäl fungerar enbart om man är klassledande. Finns ingen strategi att vinna om man håller fast vid en omodern/sämre teknologi, i alla fall inte kortsiktigt som de flesta företagsledningar numera tycks värdera högre än något annat.Knappast av stolthet, mest troligt av rent ekonomiska skäl. Strategiska skäl också, för hur skulle det se ut om samtliga kamerafabrikanter vore beroende av en enda leverantör...
.