min personliga åsikt är då att d3s totalt sett har större möjligheter till att fånga bilder/motiv som inte har funnits tidigare, förutom möjligen kategorier som fågelfoto etc och sport upp till 6400 iso.
Som tur är så finns det ju faktiskt andra områden att fotografera än just de.
...
Visst finns det skäl att ta hänsyn till dessa aspekter.
Samtidigt så, om vi nu ska fortsätta jämförelsen 1D mkIV och D3s (som jag tycker är relevant i "lagom" omfattning).
Så tycker jag att det är högst relevant att ta upp frågan om detaljupplösning.
Sett till förhållande brus/detaljupplösning så är det min åsikt (och inte enbart min egen) att Canonen vinner fördelar på detta upp till ISO 6.400 (sedan blir bruset en faktor till Nikonens fördel).
Frågan om detta inte är av större betydelse för de flesta fotografer överlag?
Sett till de som inte ägnar sig åt sport eller fågelfoto så är det ju också så att just sport och fågelfoto är intressant ur det perspektivet att det ställer krav på utrustning/ISO-prestande som är rätt extrema i förhållande till det väldigt många, (skulle vilja påstå de flesta), andra former av fotografering.
Det enda undantaget jag kan komma på skulle vara konsertfotografering.
Utifrån min egen (relativt begränsade erfarenhet) så bör du klara även det utmärkt med 1D mkIV (och såklart även D3s).
För att uttrycka det annorlunda så anser jag att utvecklingen hos både Canon och Nikon gjort att frågan om ISO-prestanda gått från att ha en relativt stor praktisk betydelse för ett stort antal fotografer till att i dagsläget vara en faktor som inte längre är alls lika avgörande faktor för den absoluta majoriteten.
För de som inte läst hela tråden så upprepar jag den åsikt jag uttryckt tidigare i den här tråden.
Ser i princip inga skäl att byta system för den absoluta majoriteten av fotografer i dag vare sig de använder Canon eller Nikon.
(Glad för konkurrensen, och innerligt trött på alla former av märkesfanatism, ser fram emot ännu mer utveckling hos samtliga märken).