Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 1D MkIV

Jag som trodde att fågelfotografer bara fotade vidöppet. Forum slår verkligen hål på mina fördomar.

Om du är duktigt och kommer riktigt nära med supertelet, så nära att du är närmre än minimala fokusavståndet och måste använda mellanringar - då är skärpedjupet *väldigt* kort så då får man blända ner massor.
 
Inga bilder upplagda ännu Anders, du behöver inte läsa igenom hela instruktionsboken innan du börjar använda kameran hehe ;-)

//Photographer
 
Lite sorgligt men verkligheten tränger sig på, ingen tid att fotografera för nu måste man jobba istället för att få in pengar till den utmärglade spargrisen. :)

Jag har hunnit ta några bilder hemma för att testa att det inte är några uppenbara fel som fokusbekymmer med objektiven jag tänkt använda i helgen, men annars blir det inte några riktiga bilder förrän då.

Jag skulle kunna fotografera några batterier eller tegelväggar, men jag tror jag hoppar över det. :)

Annars är en sak som är skön just att man inte behöver läsa manualen speciellt mycket, man känner igen det mesta från Mark III.
 
???
Det bästa är väl om produkten förändras så att resultatet blir märkbart bättre utan att användaren märker någon större skillnad på handhavandet? Så tänker jag iaf när en ny produkt utvecklas.
Att det finns nya finesser ang AF och lite smådetaljer i menyerna som förändras är ju inget hinder att använda kameran precis som man gjort med Mk2 o Mk3. Eller finns det något stort som passerade mig helt förbi?
 
Annars är en sak som är skön just att man inte behöver läsa manualen speciellt mycket, man känner igen det mesta från Mark III.

Men det är mer och mer skillnader man upptäcker. Vissa bra andra mindre bra som tex automatisk utökningen till alla AF-punkter som inte funkar på innonhussport men säkert är bra på flygande fågel.
 
Men det är mer och mer skillnader man upptäcker. Vissa bra andra mindre bra som tex automatisk utökningen till alla AF-punkter som inte funkar på innonhussport men säkert är bra på flygande fågel.

Samma som på min Mark III då. :)

Jag tycker aldrig "Ring Of Fire" fungerat på något annat än fåglar mot klarblå himmel.
 
Samma som på min Mark III då. :)

Jag tycker aldrig "Ring Of Fire" fungerat på något annat än fåglar mot klarblå himmel.

I Mark IV har de gjort om funktionen så att man väljer vilken fokuspunkt kameran ska börja fokusera på.

Nikon har bättre förutsättningar för sin liknande 3D funktion eftersom de kan nyttja den färgkänsliga exponeringsmätaren med 1005 mätfält för att följa när motivet rör sig över bildytan.

Nikons problem har varit en viss seghet. Det kan nog avhjälpas med en snabbare processor. I canons fall känns det som de skulle behöva något som exaktare kan registrera motivets rörelser.
 
Nikons problem har varit en viss seghet. Det kan nog avhjälpas med en snabbare processor.
Tycker det är väldigt lustigt att en kamera tillverkare inte har nog snabba processorer 2010. Om det nu är det som är problemet, isådana fall skärpning Nikon.

Undra om det också är anledningen att Nikon tappar så mycket hastighet i 14-bit.
 
Tycker det är väldigt lustigt att en kamera tillverkare inte har nog snabba processorer 2010. Om det nu är det som är problemet, isådana fall skärpning Nikon.

Visst kan jag halla med, men jag tycker val att det ar lika konstigt att Canon inte kan fa till ett system som ar lika snabbt som nagon annan kamera tillverkare, speciellt med tanke pa att de har mer pengar tillgangliga an nagon annan tillverkare, inklusive Sony.
 
Åtminstone i en Canon är det inte samma processor som tuggar på bilden och som fixar AF, bortsett från att bildprocessorn stöttar med lite beräkningsarbete i vissa modeller (exempelvis 50D och 5D Mark II).
Om det är likadant hos Nikon vet jag inte, men förmodligen är det någon begränsning i Expeed-processorn som gör att 14-bitars råformat tappar hastighet och att de inte erbjuder filmning i 1080p, utan nöjer sig med 720p.
 
Det kan ju hända, även om jag inte begriper hur. På min 7D blir det lika mycket "fil" av 1080p som av 720p, för den senare går nödvändigtvis dubbelt så fort.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.