apersson850
Aktiv medlem
Som jag ser det är frågan inte så mycket vad de tidigare kunderna, pressfotograferna, frågar efter, utan snarare om det finns andra kunder man också kunde attraherat, om man haft 1080p.Jag tror inte Nikon förlorar på att ha 720p med Motion Jpeg i D3s eftersom kunderna ofta är pressfotografer.
Men jag är inte mycket till filmare själv, så jag är inte kompetent att svara vettigt på den frågeställningen. Däremot har jag ju förstått att exempelvis 5D Mark II har lockat en och annan filmare, som annars inte hade köpt en stillbildskamera av den typen.
Ljusmätaren iFCL i 7D utnyttjar alltid alla fokuspunkter inför varje bild, vare sig fotografen använder dem eller ej. Tanken är att kameran ska kunna klura ut vilka fokuspunkter som faktiskt är i fokus, eller väldigt nära fokus, även om du bara använder en punkt. Om ytterligare nio punkter är nästan i fokus, antar kameran att motivet finns under den enda punkt du har valt att fokusera med, samt dessa ytterligare nio punkter, varvid evaluerande mätning tar särskilt hänsyn till vad som finns under alla dessa totalt tio punkter. Det är denna extra fokusutvärdering som tar längre tid när det är mörkt.
Så långt är jag med, men varför i all världen man tröttar ner kameran även i läge M, eller när man mäter med partiell eller medelvärdesmätning, när denna information ändå inte används, det begriper jag inte heller. Konsumtionen av sake måste tidvis vara ganska kraftig på Canons utvecklingsavdelning.
Jag har inte kört 7D gentemot någon 1D Mark III, med hög bildfrekvens och servo AF. Däremot har jag använt 40D, och den är väl så variabel i bildfrekvens när man använder servo AF. Förmodligen är 7D ett steg uppåt, men då inte hela vägen. Något ska man ju få för dubbla priset och gott det.
Enligt de uppgifter Canon släppt ifrån sig skiljer det inget på beräkningskapaciteten för AF mellan 7D och 1D Mark IV, men det finns ju inga riktiga white papers ute för 7D, så det kan ju finnas mycket dolt under ytan.