Jag har for mig att jag laste nanstans att detta beror pa minneshanteringen inne i kameran och max storlek pa en fil som satter den har begrasningen. Nikon skulle tydligen inte kunna komma runt detta utan att gora om hela den interna strukturen.
Nikon har bland annat valt Motion Jpeg för sina filmer istället för H.264/MPEG-4 som Canon använder för att spara processorkraft. Då kan de använda samma jpg-algoritmer för att generera film som stillbilder. Canon måste ha dubbla processer tillgängliga, men framförallt är H.264 processorkrävande vid komprimering och uppspelning.
Processorerna i 1D Mark III är snabbare än i D3rna. Mark IV-processorerna är 6 gånger snabbare än i Mark III...
Jag tror dock inte att någon upplever D3/D3s som slöa. Filmfantasterna väljer kanske inte D3s, men filmkvaliteten i D3s är bra. Filmerna är inte så processorkrävande att spela upp och redigera som Canons. bra för pressfotografen.
Jag tror på en Nikon D800 med full-HD, mpeg-4 och hög upplösning. Brus som D700. Men det är bara min gissning.