Annons

Canon EOS 1D MkIV

Jag råkade ut för en knepig grej igår.
Jag hade fotograferat flygande fåglar mot en vit himmel och hade satt exponerings kompensationen till + 2. när en jorduggla dök upp lågt flygande mot en mörk bakgrund.
Jag snurrade på bakre inmatningsratten för att ändra kompenseringen, men inget hände!

Du har inte råkat låsa bakre inmatningshjulet, dvs inte flyttat strömbrytaren
hela vägen?
 
Du vet att exponeringskompensationsratten (phu!) bara fungerar i sex sekunder, efter det att du senast släppte avtrycket?

Nu ja!
Jag använder AF-ON knappen som autofokus så kanske var det det som hände. jag kan ju inte svära på att jag vred på ratten igen efter första bilden jag tog. Jag har hur som helst inte kunnat provocera fram "felet" igen så det låter som en trolig förklaring.
 
Tror det vara några år sedan folk sa att filmning aldrig skulle hitta in i de så kallade sportkamerorna för att det inte skulle kunna att få in en filmkamera om man bara har ackreditering att bara ta stillbilder. Så nu när de kamerorna kom får de vänta utanför på sina ägare då det ska fotas sport?
 
Om man nu inte får filma så föreställer jag mig att de som har ackreditering klarar av att göra det dom är där för och avstår från annat. Annars har dom väl inte ackreditering nästa gång.
 
Om man nu inte får filma så föreställer jag mig att de som har ackreditering klarar av att göra det dom är där för och avstår från annat. Annars har dom väl inte ackreditering nästa gång.

Denna fråga lär drivas till sin spets vid nästa stora mästerskap, typ OS nästa år. Den som betalat enorma belopp för TV/filmrättigheterna lär inte bli glad på dem som filmar olovligt.

Men frågan är intressant då jag inte sett något svar, gamla trådar nämnde detta upprepade gånger innan Nikon och Canon i höstas lanserade sina första sportkameror med filmfunktion.
 
Dom som får tillträde till dylika evenemang lär väl skriva på någon sorts avtal? (Har inte varit i närheten av sådana illustra sammanhang, kanske det finns någon här som kan svara på hur det brukar gå till vid större internationella tälingar).
 
När det gäller filmning så är det ofta en 40 sekundersregel. Men det gäller inte för själva filmandet utan för publiceringen.

Bill Frakes på Sports Illustrated har kommit runt problemet genom att blanda film med serietagna sekvenser.

Här är ett exempel på det: http://www.vimeo.com/6798198
 
Kan inga detaljer. Det finns säkert undantag för det.

Ok, vi får se om någon annan vet mer. Bortsett från direktsändningar är sällan filmer längre än 40 sekunder; målgångar, sista varvet, mål, straffar eller "korta sporter" som t ex längdhopp mm är väl det som säljer. Jag kan bara ana hur många fotografer som är på ett stort evenemang som OS, men en sak är säker, det lär bli rörigt att hålla reda på om alla även kan filma. Var inte olympiska kommittén i luven på Pirate Bay när sommar OS i Bejing pågick? Vad jag menar är att man håller hårt i rättigheterna och gillar inte att tredjepart sprider material.
 
Intressant frågeställning och skall bli mycket intressant att följa detta fram över.

Men trots jag aldrig varit i närheten av dylika arrangemang så är min fundering på hur pass mycket tid en fotograf kan avsätta till att filma förutom all vanlig fotografering? Det finns givetvis en del som säkert är jäkligt snabba med att kunna både det ena och det andra men redigering av film tar ändå sin lilla tid och skall det vara intressant så skall produkten i praktiken vara ute till kunden innan det nästan har hänt. Om det inte gäller typ arkivmaterial.

Kanske blir det så att någon större drake på spelplanen har de resurser som behövs att ha både fotografer som endast kör stillbild medan andra ägnar sig åt filma? Skall som sagt bli intressant att följa huruvida reglerna kommer till att sättas.

//R
 
Jag tror inte OS-fotograferna generellt filmar så mycket. De koncentrerar sig nog på att få bra stillbilder och skicka.

Att snabbt få iväg sina stillbilder är idag väldigt viktigt eftersom alla stora tidingar på webben väljer första bilden som kommer in.

Jag har stått brevid Scanpix-fotografer som ägnat lika mycket tid åt att skicka bilder som att fotografera på matcher.

För sin webb-TV tar de snuttar från TV och bildbyråer med rörliga bilder.

Arrangörerna måste göra en avvägning mellan att få uppmärksamhet i alla media, men inte devalvera värdet på de exklusiva sändningsrättigheterna. När saker sänds spelar säkert också in. TV-bolaget med rättigheter säljer ju sin reklam på att de vet att folk sitter bänkade i direktsändning vid 100 metersfinalen.

Däremot kan fotografen kanske göra en intervju med någon idrottsman som som sänds i TV eller i webb-TV.

Sen finns ju också den lilla klicken fotografer som lägger ner möda vid bildspel, som Bill Frakes på Sports Illustrated. Han kan göra det därför att exklusivt material som hans bildspel står ut i mediebruset och lockas av miljontals surfare. Dessutom stannar de länge på sajten, sk "hang time" som ökar möljligheten att sälja reklam.
 
När man talar med äldre fotografer som var med på den "gamla goa tiden" nämner de oftast hur stressigt det kunde bli när de skulle stå och framkalla efter utfört uppdrag och såg hur deadlinen kom väldigt snabbt emot dem. Idag är de allra flesta jag mött tacksamma för att slippa detta.

Men arbetsgivarna är inte sena på att sätta nya krav och frågan är om stressen inte kommer till att bli mer och mer närvarande framöver. Konkurrensen är mördande redan och inte kommer den bli mindre och med då en nymodighet tillagd så är det inte speciellt lockande att åka på större arrangemang? Tror att en lokal fotbollsmatch för lokaltidningen är fullt tillräckligt för mig personligen men så har jag också en del år på nacken nu men hade det varit för en 20 år sedan så hade det känts annorlunda kanske?

Läste så här lite sidan om ämnet för en del år sedan om att de forskade på en ny flygplansmotor som skulle i praktiken kunna få våra passagerarplan åka fram i 8.000 km/t. Resa Australien till London skulle kunna avverkas på cirka 2 timmar och detta tyckte folk var kanon, vara i London typ kl.10, möte kl.11 och sedan få lite tid till shopping och ett restaurangbesök tillika. Men då skrev någon, glöm det för kl.16 skall du vara tillbaka och avlägga ett personligt informationsmöte inför chefen. No stress som sagt!

//R
 
Själv arbetar jag inte professionellt överhuvudtaget och har aldrig varit med i stridens hetta. Det jag utläser av era svar är att ni inte tror det är ett problem då det i praktiken blir svårt att filma samtidigt som man ska ta sina stillbilder.

Tror ni det är så de som köpt rättigheterna tänker? Ofta vill man ha ett regelverk/avtal/praxis som oavsett om det går eller inte, reglerar vad som är tillåtet. En vacker dag kommer någon på ett sätt att samtidigt filma och ta stillbilder och då måste regelverket redan vara på plats och allmänt känt. Om man tittar historiskt, har det varit ok för stillbildsfotografer att ta med sig en filmkamera på evenemang som t ex OS? Om svaret är ja, är frågan löst då den nya funktionen i dagens kameror inte förändrar något.

Har ingen av er som är ute på internationella forum sett något om denna fråga? Amerikanarna om några borde se problemet även inom landet.
 
Själv arbetar jag inte professionellt överhuvudtaget och har aldrig varit med i stridens hetta. Det jag utläser av era svar är att ni inte tror det är ett problem då det i praktiken blir svårt att filma samtidigt som man ska ta sina stillbilder.

Nått åt det hållet

Ackrediteringarna är villkorade med vissa förbehåll, som att man max får publicera ett visst antal sekunder rörliga bilder.

Att det sen i praktiken är så att stillbildsfotografer i praktiken måste prioritera stillbilderna bryr sig inte arrangörerna om eftersom de redan avtalat bort problemet.
Man kan ju ha flera kameror och låta en filma. Bill Frakes på Sports Illustrated har modifierat en D3s som han kan fjärrstyra filmningen på.

Tror ni det är så de som köpt rättigheterna tänker? Ofta vill man ha ett regelverk/avtal/praxis som oavsett om det går eller inte, reglerar vad som är tillåtet. En vacker dag kommer någon på ett sätt att samtidigt filma och ta stillbilder och då måste regelverket redan vara på plats och allmänt känt. Om man tittar historiskt, har det varit ok för stillbildsfotografer att ta med sig en filmkamera på evenemang som t ex OS? Om svaret är ja, är frågan löst då den nya funktionen i dagens kameror inte förändrar något.

Det enklaste är att styra vad som får publiceras, och det är vad man gör. Vad kamerorna kan eller inte kan blir då oväsentligt.
 
Ok, resonemanget låter sunt. Kvarstår bara den lilla frågan om varför inte detta framkom när ämnet diskuterades förra vintern och vår/sommar. Vill minnas att du Magnus inte var med och redde ut det hela :eek:)

Hela historien i sig är också ganska intressant, forumen diskuterar en fråga intensivt, men när det sen är dags visar det sig vara en ickefråga och livet kan fortsätta som vanligt. Händer lite då och då, tricket är bara att vara nog insiktsfull att se det...
 
Ett väntat resultat skulle jag vilja påstå.

Samma utsnitt i x- (bredd) och y-led (höjd) och tar man även med samma utsnitt i z-led (djup) så är det nog ingen som kan se nån skillnad mellan dessa tre kameror (D3s, 1DIV och 7D) vid en utskrift i A2-format.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.