Annons

Canon EOS 1D MkIV

Men du vet väl inte hur den är processad ...

Helt ointressant egentligen. Slutresultatet är och förblir enastående. Tänk att kunna ta sådana detaljrika och samtidigt brusfria bilder på iso6400.

Det har hänt lite sedan D2X. Med den kameran gick det också att få brusfria bilder på iso3200 men då med mycket kraftig brusreducering som tog bort lite väl mycket detaljer....:-D. Jag arbetade länge med den modellen och störde mig inte speciellt mycket på att 1DSmkII var lite brusfriare. Det var ingen enorm skillnad och jag klarade mig kalas på max iso800-iso1600. Ett steg eller så extra som Canonkameran gav var inte tillräckligt för att det skulle vara värt att byta märke,

Idag med de absurbt höga isotal vi kan arbeta på är en helt annan sak. Det är mååååånga steg som skiljer mellan D2X och D3S (och 1Dmk4 oxå för den delen)
 
På frågan 12800iso måste bli brusigt som fan från 5dmk2 så ser det ut så här med DPP och 12800iso, båda bilderna likvärdigt uppräknade i DPP (inte camera raw denna gång) OBS både 1dmk4 och 5dmk2 exakt lika exponerade

först 1dmk4 och 12800iso
 

Bilagor

  • 1dmk4.jpg
    1dmk4.jpg
    54.2 KB · Visningar: 271
sedan 5dmk2 och 12800iso, se svart ram i macbeth tavlan mm.Om Canon hade lagt sin vin om bättre utläsning (här stödjer jag mig på John Sheehys uppmätningar och kommentarer) så hade 5dmk2 varit en otroligt bra högisokamera, dvs bättre än vad den redan är.
 

Bilagor

  • 5dmk2.jpg
    5dmk2.jpg
    51.7 KB · Visningar: 270
Senast ändrad:
Canon har oberoende det är 1dmk4 eller 5dmk2 och samma testmotiv exponerats längre än Nikon d3s, detta betyder att Nikon är känsligare än Canon, dvs man kan alltså ställa ner Nikons isokänslighet för att uppnå samma bländare och tid som med Canonkamerorna.Detta medför än bättre signal och mindre brus från Nikonkameran i jämförelse..
 
Första intrycket direkt efter matchen...

Jag vill inte säga något om bildkvalitet än, jag behöver labba lite för att lära mig hur man bäst processar dom här bilderna först. Jag fotade raw på ISO 5000 för att få 1/500s och f/2.8, och klart är att det är bättre än vad jag kunde få med Mark III, då ville jag helst inte gå över ISO 3200.

Vad gäller AF däremot - "halleluja moment"! Jämfört med min Mark III (som jag då alltså anser är ett problem-ex.) - mycket stabilare och lugnare beteende. Visst har jag ett gäng felfokuserade bilder ändå men inte alls lika många som tidigare. Dom enstaka bilder med skarp bakgrund jag fick nu är tydligt mitt fel då jag siktat fel. Det känns riktigt lovande så här efter första försöket i alla fall - ny match imorgon och det känns riktigt kul som omväxling.
 
Varför det? Kameran behöver väl inte längre tid på sig att processa en bild beroende på hur länge den har exponerats?

Längre tid=Längre tid

Obs: Jag skrev längre tid. Ibland är man nere på 1/8 sek p g a motivet.
Skulle den tiden dessutom förlängas till nästan det dubbla 1/4 sek så är var och en välkommen att försöka köra 10 bps.

Har inte nämnt ordet process i mitt inlägg. För övrig så tar inte alla bilder tagna med samma kamera lika lång/kort tid att processa. En bild som domineras av ett större fält i liknande valör (t ex en himmel) processas snabbare än en mer komplex bild med många valörer och fler detaljer. Vilket bl a går att utläsa av den obearbetade rawfilens storlek, samt även i jpeg-filens storlek.

Ska man vara riktigt noga så skiljer det nanosekunder också mellan olika iso vad gäller processning.

Men det var alltså sekvensen det handlade om och dess hastighet begränsas av låååånga exponeringstider. Oumkullrunkerligt!
 
Jag trodde det handlade om att AF-sensorn påstods få mer tid att samla ljus.

Den tiden är ju oberoende av exponeringstiden.
 
PONTUS
nu är det jag som frågar. är detta ett sarkastiskt inlägg?????????

Nja, när jag var och plåtade fåglar blev jag klart besviken! Tycket den var sämre en jag var van vid... men jag måste nog finputsa inställningarna. Men på innebandy är det klar skillnad mot 1D3, där vinner 1D4 med marginal.
 
Canon har oberoende det är 1dmk4 eller 5dmk2 och samma testmotiv exponerats längre än Nikon d3s, detta betyder att Nikon är känsligare än Canon, dvs man kan alltså ställa ner Nikons isokänslighet för att uppnå samma bländare och tid som med Canonkamerorna.Detta medför än bättre signal och mindre brus från Nikonkameran i jämförelse..
I denna serie ja! Men i andra är det tvärt om, där är 1D4 1/3 mer känslig.
 
Canon har oberoende det är 1dmk4 eller 5dmk2 och samma testmotiv exponerats längre än Nikon d3s, detta betyder att Nikon är känsligare än Canon, dvs man kan alltså ställa ner Nikons isokänslighet för att uppnå samma bländare och tid som med Canonkamerorna.Detta medför än bättre signal och mindre brus från Nikonkameran i jämförelse..

I Sportshooters test nämner de flera gånger att de kör med samma bländare och slutartid på Canon och Nikon. Sedan har de visserligen en passus om att exponeringen har korrigerats. De säger dock aldrig att det är en skillnad i exponeringen mellan kamerorna.
Kan det vara så att denna skillnad du referar till rör ett enstaka test?
 
Nej, Canon exponerar lägre - både i "verkligt" hänseende och i råfilen. Dels är uppgiven ISO mer överdriven i Canon-modellerna i allmänhet, och dels kör de flesta Canonmodeller sin exponering mot 8-9% grått - Nikon 11-12% samt "övriga" ca 12-14%.

Canon lämnar alltså 1/3 Ev mer utrymme för korrigering i högdager enligt standardinställningen för automatiken i exponeringen. En bild framkallad enligt "standard" med Nikon ISO800 F/2.8 1/500 i en viss situation kommer alltså bli ljusare än samma inställningar på en Canon (utöver då att Canonkameran redan i grund har lägre känslighet per ISO-tal). Skillnaden ökar ju längre upp du kommer, Canonkameran hade behövt ställa in ISO35-40000 för att motsvara känsligheten på det som Nikon kallar ISO25600 (som egentligen är ISO18000 enligt mina mätningar)
 
I Sportshooters test nämner de flera gånger att de kör med samma bländare och slutartid på Canon och Nikon. Sedan har de visserligen en passus om att exponeringen har korrigerats. De säger dock aldrig att det är en skillnad i exponeringen mellan kamerorna.

Det där låter lite märkligt. Om de har samma bländare och slutartid på de båda kamerorna så har de ju exponerat lika.

Vad menar de med att exponeringen korrigerats? Ställer man in exponeringskompensation så har man ju inte längre samma exponering.
 
Antar du hade en några nollor för mycket där?
Jag tror att jag hängde med i svängarna, Bara för att bekräfta så skulle jag vilja vända på frågeställningarna.
Jag tar ett porträtt i ett mörkt rum med endast svag belysning en Canon 1DMKIV. Låt oss säga 6400 ISO. Bilden skall skrivas ut som en naturlig återgivning av porträttet där alla detaljer fortfarande finns kvar.
Vad skulle då motsvarande ISO bli med Nikon D3S? Det vill säga med objektiv, bländare och tid lika.
 
Senast ändrad:
Det där låter lite märkligt. Om de har samma bländare och slutartid på de båda kamerorna så har de ju exponerat lika.

Vad menar de med att exponeringen korrigerats? Ställer man in exponeringskompensation så har man ju inte längre samma exponering.

Det är just det som är ett frågetecken. De preciserar inte hur de har justerat exponeringen. Å andra sidan om man måste dra upp den ena exponeringen generellt i raw-omvandlaren för att få samma exponering så straffar det sig i bruset.
 
Det är just det som är ett frågetecken. De preciserar inte hur de har justerat exponeringen. Å andra sidan om man måste dra upp den ena exponeringen generellt i raw-omvandlaren för att få samma exponering så straffar det sig i bruset.

Har just ställt en fråga om det i Sportsshoters forum till den som publicerat testet.
Förhoppningsvis leder det till ett svar inom kort.
 
De menar med allrast största säkerhet "ljusheten" i den resulterande bilden - så jämförelsen är säkert rättvisande - det är när man låter kameraautomatiken sköta slutartiderna som det blir "fel". Och nej, det var inte för många nollar. :)

"Exponering" är mängden ljus som träffar sensorn. Kamerans "verkliga känslighet" är hur mycket av detta som omsätts till elektrisk laddning av sensorn (vilket ger ett värde i råfilen). Samma bländare, samma tid ger samma exponering - men inte nödvändigtvis samma mängd laddning, samma värde i råfilen.

ISO6400, ett visst F-tal och en viss slutartid ger att D3s behöver (under ISO12800) ca 1/3 till 1/2 Ev av antingen: kortare tid / högre F-tal / lägre ISO-tal - för att ta "samma bild". Över 12800, snarare 1/2 till 2/3 Ev.
 
Det är just det som är ett frågetecken. De preciserar inte hur de har justerat exponeringen. Å andra sidan om man måste dra upp den ena exponeringen generellt i raw-omvandlaren för att få samma exponering så straffar det sig i bruset.

Det går (förstås) inte att ändra exponering i efterhand. Vad man kan göra i råomvandlaren är att justera nivåer, dvs multiplicera luminansvärdena med nån faktor (eller med olika faktorer på diverse sätt för att ändra kontraster).

Ibland tenderar kommunikationen att drabbas av semantiskt sammanbrott när man använder ordet "exponering" till att betyda diverse olika saker (varav en del inte alls handlar om exponering).
 
Tråkigt att det fuskas så mycket med ISO talen från tillverkarna.

Joakim hur tycker du att man ska genomföra test föratt kunna dra några slutsatser om iso prestandan?

Jag har idé:

Samma bländartal (Om det nu är något att lita på.)
Välj iso i kamerorna så det ger så nära identiskt brus som möjligt. (Förslagsvis där ens egen gräns går vad som är acceptabelt.)
Sedan ändrar man slutar tiderna så bilden blir "rätt exponerad", där efter räknar man ut skillnaden.
 
Nej, Canon exponerar lägre - både i "verkligt" hänseende och i råfilen. Dels är uppgiven ISO mer överdriven i Canon-modellerna i allmänhet, och dels kör de flesta Canonmodeller sin exponering mot 8-9% grått - Nikon 11-12% samt "övriga" ca 12-14%.

Canon lämnar alltså 1/3 Ev mer utrymme för korrigering i högdager enligt standardinställningen för automatiken i exponeringen. En bild framkallad enligt "standard" med Nikon ISO800 F/2.8 1/500 i en viss situation kommer alltså bli ljusare än samma inställningar på en Canon (utöver då att Canonkameran redan i grund har lägre känslighet per ISO-tal). Skillnaden ökar ju längre upp du kommer, Canonkameran hade behövt ställa in ISO35-40000 för att motsvara känsligheten på det som Nikon kallar ISO25600 (som egentligen är ISO18000 enligt mina mätningar)

I realiteten betyder det att Nikonfotografer som måste ha ett 400 på d3s jämfört med ett 300 på 1dmk4 och där utsnittet motsvarar då 378mm från Canon (400mm med Nikon) så har Nikons ökade känslighet kompenserat för det steg extra som krävs för att få till ett ungefär liknande skärpedjup med tanke på tid/bländare. 1 dmk4 + 300 = 378mm/2.8 och fotograferingsavstånd 15meter = 21cm skärpedjup
Nikon d3s + 400mm nerbländat till 4 och fotograferingsavstånd 15m = 35cm skärpedjup. Man kan därmed ha exv Nikons 200-400/4 som alternativ och få utökat skärpedjup jämfört med Canon . Hur bra sedan Nikons 200-400/4 är på "378mm "har jag ingen aning om och i jämförelse med Canons fasta 300mm/2.8 och bl 2.8

Vad jag kan se från ett antal olika rawfiler som jag har gått igenom är att Canon redan från 200iso exponeras betydligt längre än Nikon och där samma testmotiv dvs Imaging-Resource testmotiv används

Man kan också se att Canons rawfiler upp till 3200iso (som egentligen motsvarar ca 2000iso) går mycket väl att konvertera med Camera raw utan störande färgbrus, det är först när signalnivån tryter än mer genom en kortare exponering som färgbruset blir störande, dvs det som Canon anger som 6400iso 12800iso men som i realiteten är lägre med tanke på den längre exponeringstiden jämfört med Nikons 6400iso och som innebär betydligt kortare exponeringstid.

Att jämföra 1dmk4 och D3s vad det gäller signal/brus vid ett valt iso är därmed tämligen lönlöst om inte exponeringstid och bländare är detsamma från de två vid testen.

Jag har också tittat på upplösning från de två, 1dmk4 har synbar högre detalj upplösning i låga iso, detta kan ses i mycket fina ljusa strukturer från I-R testbilder , skilnaden i upplösning blir allt mindre och förlorad ju kortare tid motivet exponeras = högre iso och var brytpunkten ligger är svårt att peka ut eftersom kamerorna "iso"angivelse inte innebär samma exponeringstid av motivet.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.