Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 1D MkIV

Skulle det inte se annorlunda (dvs värre) ut om dom här testerna gjordes i typiskt "inomhussportljus", inte i balanserat studioljus utan i lågt ljus med fel färgbalans - det är väl ingen som i praktiken tänker fota med höga ISO och studioblixtar? Man kan kanske få intrycket att kamerorna är bättre än dom är i verkliga förhållanden menar jag. Kanske vore intressant att ta ett par testbilder med blixtar hemma och samma bilder i lokala sporthallen.
 
Tester ska väl göras under så kontrollerade former man kan för att få allt lika. Tyvärr så ligger skärpeplanet olika mellan kamerorna i Prophotohomes test. För D300s ligger det på kartongen i bakgrunden, för 7D ligger det i framkant i bilden och för D3s mitt mellan. Hur skärpeplanet ligger för 1DIV har jag inte kollat då min rå-konverterare saknar stöd för den ännu.
 
Skulle det inte se annorlunda (dvs värre) ut om dom här testerna gjordes i typiskt "inomhussportljus", inte i balanserat studioljus utan i lågt ljus med fel färgbalans - det är väl ingen som i praktiken tänker fota med höga ISO och studioblixtar? Man kan kanske få intrycket att kamerorna är bättre än dom är i verkliga förhållanden menar jag. Kanske vore intressant att ta ett par testbilder med blixtar hemma och samma bilder i lokala sporthallen.

Jo, det skulle det... jag tycker det är bra om man gör jämförande ISO-tester med glödlampsljus, och inte med det som är standard i de flesta tester idag, dvs D50 (varmt dagsljus). Detta ställer kamerorna inför lite större utmaningar (som till exempel en knappt existerande blå färg-kanal, vanligt förkommande i sporthallar och under arenabelysning).

Skillnaden i bildkvalitet ang. brus - men kanske ännu mer angående färgkvalitet är ganska stor. Och denna skillnad faller till Nikons fördel med ganska stor marginal då Canon-kamerorna tappar blått betydligt tidigare än sina motsvarigheter pga mindre celler. Största skillnaden med DPP i rå-konverteringen av hög-ISO-bilder är att applikationen är "förberedd" på detta och kan räkna med det på ett helt annat sätt.

Ett test utfört i D50 eller blixtljus tredubblar styrkan i blått jmf glödlampa, så för den blå färgkanalaen i kameran innebär ISO6400 i glödlampa ca ISO20.000 för all färgåtergivning utöver grönt/rött. Detta innefattar naturligtvis då vitt/grått som till en tredjel består av blått...
 
Jag har jämfört några få hög-ISO-bilder i DPP och LR2 och det är verkligen stor skillnad... jag gillar inte alls DPP i övrigt men man får nog ändå fundera på att göra raw-konverteringen där. Hoppas LR3 kommer närmare.
 
Jag har jämfört några få hög-ISO-bilder i DPP och LR2 och det är verkligen stor skillnad... jag gillar inte alls DPP i övrigt men man får nog ändå fundera på att göra raw-konverteringen där. Hoppas LR3 kommer närmare.

Med risk för att mitt svar är väl mycket OT?
Så har jag testat att konverterara några 7D-filer i LR3, och LR 2.6.
Nu fungerar brusreduceringen i LR3 beta endast på färgbruset.
Men skillnaden är stor!
Så jag ser goda chanser till att det kommer att funka bra med LR3 i färdig version.
 
Hur mycket kan Canon förbättra isobruset i efterhand med firmwareuppdateringar, eller är det enbart hårdvaran det hänger på?
 
Hur mycket kan Canon förbättra isobruset i efterhand med firmwareuppdateringar, eller är det enbart hårdvaran det hänger på?

Förmodar det är hårdvaran i första hand: Ljusupptagningsförmågan hos sensorn bland annat.

Sedan går det väl alltid att lägga på diverse interna brusreduceringar av mer förfinad art. Fast det är väl få som önskar det (alla dolda parametrar som åker med rawfilerna är jag inte glad åt). Bandning däremot ska kunna fixas med firmware.
 
De kan ju lägga in färdiga bilder, som är perfekta, i firmware. Så när man tar en bild på någon lurvig, halvsunkig gammal gubbe spottar kameran ur sig en bild på en vacker dam istället. Fotografen blir så positivt överraskad av det obefintliga bruset (det är ju det enda fotografer tänker på, har jag förstått, när jag läser inlägg här), att han helt glömmer bort att bilden kanske inte är helt lik motivet...
 
Kan man köpa kameran med förladdade bilder i olika motivkategorier då?
(Sport, landskap, fine art nude...)
 
Delar din uppfattning

Med risk för att mitt svar är väl mycket OT?
Så har jag testat att konverterara några 7D-filer i LR3, och LR 2.6.
Nu fungerar brusreduceringen i LR3 beta endast på färgbruset.
Men skillnaden är stor!
Så jag ser goda chanser till att det kommer att funka bra med LR3 i färdig version.

Jag har också testat LR3 betan. Stor skillnad på hur bruset ser ut. Det kommer aldrig kompensera kvalitén ut från sensorn, men brusreduceringen i rawkonverteraren gör uppenbarligen stor skillnad.
 
Tror inte det beror så mycket på brusreduceringen. Förmodligen mer på hur den renderar raw-bilden och tar hand om högupplösta kameror. Den tekniska skillnaden kan säkert Joakim ta hand om:).
Tidigare hade Capture One Pro mycket snyggare uppräkning av raw-filerna än Adobe. Förmodligen bättre algoritmer.
Någonstans i Adobes information om LR 3 nämns att man jobbat hårt med att förbättra kvalitén på sina algoritmer och att man totalt ändrat teknik mellan version 2 och 3.
Det antyds också att de förändringar man nu beta-testar i LR 3 kommer slå igenom i Photshops rawhanterare.
 
Jo, visst är det mycket skillnad - vilket syns med brusreduceringen i "noll"-läge. Detta ju inte motsvarande "ingen" brusreducering, men skillnaden på renderingstyp syns ju iaf. Det kommer bli ytterligare lite bättre när kameraprofilerna är uppdaterade till att passa version 3 - de versioner på kameraprofiler som ligger i beta-versionen nu är portade från v2.5 - kanske inte riktigt optimalt för den nya motorn som kräver lite andra grundinställningar. Man kan lura den till att göra detta med hackade dng-filer, och det ser ruggigt bra ut redan nu i beta.

Den "gamla" versionen som hade en AHD-liknande algoritm var dessutom mycket känsligare för vissa typer av färgbrus och bandning (5D2 och 7D bl.a hade/har ju problem med detta), detta har tidigare varit Canons akilleshäl i tredjepartsmjukvara. Den nya(re) varianten har ett mycket mer finkornigt brus ut ur förstasteget när de två saknade färgerna i varje pixel lagts till, och detta gör det sedan i sin tur lättare för brusreduceringen att arbeta.

Allt, om det så bara kan ge 1/3 Ev kortare slutartider utan att synligt störande brus ökar är ju positivt för bildkvaliten. Det ger fotografen två val; samma slutartid och mindre brus/bättre färg eller kortare slutartid vilket ofta ger bättre chans till skarpa bilder.
 
Hej

Jag använder 1 utökad fokuspunkt runt om fokuspunkten i mitten, så jag använder inte alla fokuspunkter. En fokuspunkt är ju säkerligen bättre, men jag missar så lätt då.

Mvh

Omar
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.