Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 1D MkIV

Vad somliga inte förstår eller inte vill förstå är att ribban är nu lagd, dvs det resultat vi fick från 1600iso och som plötsligt blev 3200iso är nu 12800iso.
Att hålla på att dribbla om att jag inte behöver högre iso än ..... är i mitt tycke nys.

Jag både håller med dig och inte.

Det är jättebra att kamerona blir bättre och bättre. Men om man väljer mellan två kameror är det massor av saker att väga in. Presterar då båda kamerorna utan anmärkning på de ISO-nivåer man normalt använder (över ISO 6400 på sport är mycket ovanligt), så kan man lägga denna parameter lite åt sidan och prioritera pris, objektiv, tillbehör och annat.

Hej

Han verkar ha flyttat kameran framåt och bakåt för att få samma utsnitt ("identical framing") då kamerorna har olika cropfaktorer. På kodak control patches

http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EOS-1D-Mark-IV-Digital-SLR-Camera-Review.aspx

Skulle vara lite intressant om han också visade bilder som är tagna från samma avstånd med 100mm brännvid. Då skulle tex 7D ha en helt annan förstoring och även markIV skulle ha mer än 5DII.

Visserliggen var ju inte det testen handlade om men hade varit intressant då jag tänker på när jag är i fält så står jag på ett visst avstånd från tex en fågel och det skulle vara kul att se skillnaderna mellan om jag hade haft tex 7D eller MarkIV och sedan bruset.

Om jag vid en given punkt och avstånd fotar en fågel med en 5DII skulle jag inte när jag testar tex en MarkIV gå bakåt för att få samma utsnitt.

Mvh

Omar

Om jag vid en given punkt och avstånd fotar en fågel med en 5DII skulle jag inte när jag testar tex en MarkIV gå bakåt för att få samma utsnitt

Svårt att hitta en testmetod som passar alla. Som jag fotograferar är det ju ett bestämt utsnitt jag är ute efter. Antingen zoomar jag eller så använder jag fötterna. Det gäller nog för de flesta, men jag förstår att det är annorlunda för fågelfotografer.

Hej

Han verkar ha flyttat kameran framåt och bakåt för att få samma utsnitt ("identical framing") då kamerorna har olika cropfaktorer. På kodak control patches

http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EOS-1D-Mark-IV-Digital-SLR-Camera-Review.aspx

Skulle vara lite intressant om han också visade bilder som är tagna från samma avstånd med 100mm brännvid. Då skulle tex 7D ha en helt annan förstoring och även markIV skulle ha mer än 5DII.

Visserliggen var ju inte det testen handlade om men hade varit intressant då jag tänker på när jag är i fält så står jag på ett visst avstånd från tex en fågel och det skulle vara kul att se skillnaderna mellan om jag hade haft tex 7D eller MarkIV och sedan bruset.

Om jag vid en given punkt och avstånd fotar en fågel med en 5DII skulle jag inte när jag testar tex en MarkIV gå bakåt för att få samma utsnitt.

Mvh

Omar

Hej Omar!

Jag gjorde precis den testen mellan 7D och 5DII med ett 50/1,4 från samma avstånd med samma inställningar och tog samma utsnitt från de båda kamerorna...
(Bilderna ser ut lite gråa eftersom jag inte lagt någon "filmkurva" på dom)

vid iso3200:
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1451554&postcount=2938

vid iso6400:
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1451557&postcount=2939

Kan tillägga att skillnaderna blir lika även med kortare brännvidder så det gäller inte bara telefotografering men FF kan ju göra bilden vidare. En liten fördel för FF i dom vidaste vinklarna alltså och en liten fördel för en crop-kamera i telelägen, däremellan kvittar det i stort sett så länge man vill ha exakt lika bilder och då är det skärpedjupet som styr hela "baletten"

Hej

Mvh

Omar
Om vädret blir bra så skulle det vara kul att träffas och testa, Aspman har ju visat skilnaden mellan 7d och 1dmk3 och var gränsen låg när signalnivån tröt hos den mindre sensorn=högre iso och när interpoleringsfärgbrus etc gjorde att inte 7d uppvisade någon fördel vad det gäller upplösning med sin mindre sensor.

Jag både håller med dig och inte.

Det är jättebra att kamerona blir bättre och bättre. Men om man väljer mellan två kameror är det massor av saker att väga in. Presterar då båda kamerorna utan anmärkning på de ISO-nivåer man normalt använder (över ISO 6400 på sport är mycket ovanligt), så kan man lägga denna parameter lite åt sidan och prioritera pris, objektiv, tillbehör och annat.

hur tänker du nu Magnus, varför skulle det inte vara vanligt i morgon att använda 25600iso istället om resultet signal/brus är lika med dagens 6400iso , kortare slutartid, mer nerbländning om så önskas.

hur tänker du nu Magnus, varför skulle det inte var vanligt i morgon att använda 25600iso istället om resultet signal/brus är lika med dagens 6400iso , kortare slutartid, mer nerbländning om så önskas.

Men det ju lite samma sak som megapixel racet alla villa ha en 1gigapix kamera, men vem behover det egentligen? Och nar du kan fa en 1gigapix med 0.3 fps och max iso av 10, jamfort med en 12mpix med max iso av 102000 och 9 fps...

Visst oppnar bade 102000 iso, 9 fps och 1 gigapix nya mojligheter, men for vem? Det kan ju bara var och en saga eller hur?

Jag fotograferade for nan manad sen en Orlando Magic NBA match, dar fanns det tillrackligt med ljus, eftersom det finns blixtar inbyggda i taket av arenan for att fa iso 100 med 1/4000 med f/2.8. Sa vad har jag for nytta dar av iso 12800, tex? PW MultiMAX anvands for att trigga dessa och de lanas ut till fotograferna av arenan.

Med sådana strobes/blixtar blir det enbildstagning?

Hur mycket märker man av den typen av blixtar, som publik och spelare, blir det inte irriterande?

Fredrik, varför så drastisk?
Själv väntar jag på en 32-38Mpix kamera 1dsmk4, med bättre isoegenskaper och högre upplösning än nuvarande 1dsmk3 och 5dmk2.

Magnus; Det har Canon helt rätt i. Däremot är det i stort sett alltid ett misstag att lägga någon vikt eller trovärdighet i vad Canons marknadsavdelning spottar ur sig vad det gäller siffror eller jämförelser - det är här precis som överallt annars lögner som är "tillräckligt nära sanningen" under vissa specifika förutsättningar för att man ska slippa bli stämd för vilseförande marknadsföring.

Oberoende av sanningshalten i deras marknadsföring så är verklig yteffektivitet på 1Ds3 ca 40-45% och 1D4 skulle isf ligga på ca 50-60% - en imponerande förbättring, och EN av orsakerna till att 1D4 är bättre än sina föregångare. Om uttalandet är i närheten av sant så ligger 1D4 på ungefär samma ytförlust per cell som 7D - också ganska imponerande.

Skillnaden mellan 1D4 och D3s beror på var i exponeringsavsnittet man tittar, även på högre ISO är 1D4 med riktigt bra i de ljusare partierna, men om man på området under mellangrå så kan när D3s plockar fram 3.5Ev till verklig, användbar bildinformation 1D4 kanske använda ett halvsteg till ett helt steg mindre.

D3s utnyttjade hela sin förbättringsmöjlighet (pga bättre tillverkningsteknik) på att öka effektivitet (Qe) och dämed DR på högre ISO, 1D4 fördelade samma utvecklingssteg mellan att både öka upplösningen jmf sin företrädare samt minska elektronikbrusförlusterna på höga ISO. Det känns som om Canon tog ett längre steg än Nikon den här gången - men Nikon har inte börjat året än på en månad... :)

hur tänker du nu Magnus, varför skulle det inte vara vanligt i morgon att använda 25600iso istället om resultet signal/brus är lika med dagens 6400iso , kortare slutartid, mer nerbländning om så önskas.

Om jag vet att det krävs 1/1000s och det får jag vid ISO 3200. Då kör jag ju på ISO 3200 och inte högre.

Min poäng är att ju bättre bildkvaliteten generellt blir vid höga ISO, desto mindre spelar det roll vilken kamera man väljer. Detta blir en allt mindre avgörande faktor eftersom man alltmer sällan rör sig i de områden där det märks skillnad

Det är ju samma med en massa saker, som datorer. Det är allt mindre viktigt med processorhastighet och grafikkort för en fotograf eftersom man ändå så sällan använder den fulla kapaciteten.

D3s utnyttjade hela sin förbättringsmöjlighet (pga bättre tillverkningsteknik) på att öka effektivitet (Qe) och dämed DR på högre ISO, 1D4 fördelade samma utvecklingssteg mellan att både öka upplösningen jmf sin företrädare samt minska elektronikbrusförlusterna på höga ISO. Det känns som om Canon tog ett längre steg än Nikon den här gången - men Nikon har inte börjat året än på en månad... :)

Jag håller med om det du skriver. Ur ett perspektiv är det imponerande hur nära Canon kommer Nikon trots dubbla mängden pixlar på jämförbar yta.

Att både ha högre upplösning och mindre sensor är dubbla nackdelar i racet om högst bildkvalitet.

Så hur tänker då Canon?
Snacket om att APS-H-sensorn skulle vara så eftertraktad av kunderna att de därför fortsätter med den köper jag inte. De har ju redan tappat massor av kunder till Nikon.

Om Canon haft småbildsensor med 16-18 MP, så hade kunnat säga till kunderna att de inte förlorar upplösning jämfört med 1D Mark III och haft ett bättre utgångsläge gentemot Canon.

Jag har bestämt för mig att Canon sa något på sin presskonferens om att de inte kunde göra en småbildssensor med snabb bildfrekvens i dagsläget. jag har svårt att tänka mig att det finns någon annan förklaring till varför de gjort som de gjort.

Alla har någon begränsning att slåss mot. Nikon D300s tar ju exempelvis inte mer än 2,7 bilder/sekund, om det ska vara i råformat och 14-bitars, precis som på en 7D. Liknande siffror gäller för olika D3-modeller.

Alla har någon begränsning att slåss mot. Nikon D300s tar ju exempelvis inte mer än 2,7 bilder/sekund, om det ska vara i råformat och 14-bitars, precis som på en 7D. Liknande siffror gäller för olika D3-modeller.

Det gäller att välja sina krig. Undrar hur många kunder Canon vinner på sin prestanda med 14-bitar. Nära nada är min gissning.

Mitt personliga perspektiv på saken.

Till att börja med.
Jag vill absolut inte överdriva mina egna erfarenheter.
Detta då det finns yrkesfotografer som hållt på med praktiskt taget bara sportfoto i flera år.
Vill även understryka att jag inte anser mig fullärd på området på långa vägar (fast det kan man väl aldrig bli? Vilket jag tycker är en del av charmen med fotografering).

Skulle gärna se att fler ur gruppen erfarna sportfotografer uttalade sig i frågan.
(Även om nu Andreas Hillergren har talat i frågan, och han tillhör faktiskt gruppen av sportfotgrafer med mångårig erfarenhet).

Men för att ni ska få möjligheten att bilda er en egen uppfattning om min "kompetens" på området, (och därmed möjlighet att skapa er en egen uppfattning om hur tungt ni anser min argument väger), så började jag att frilansa (på deltid) som sportfotograf för precis två år sedan.
Under dessa två år har jag hunnit med totalt ca 150 matcher i olika sporter. (vill ni lite mer om publiceringar/uppdragsgivare/uppdrag jag gjort så rekommenderar jag att ni kikar här: http://photo-it.net/index.php/referenser).
Kan väl tillägga att jag träffat en del trevliga yrkesfotografer som varit vänliga att svara på mina frågor om hur de jobbar.
Så jag vet att jag inte är helt ensam i mitt sätt att arbeta med sportfoto.

Jag väljer att enbart tala för mig själv.
Men vad det gäller sport så är jag inte intresserad av att blända ner mer än vid ytterst sällsynta fall.
Orsaken är att när jag plåtar sport så föredrar jag korta skärpdjup.

Satt för övrigt just och funderade på vad som är det absolut mörkaste jag fotograferat, och kom fram till att det är de två finaler i Speedwayens elitserie som jag hunnit med i Gislaved.
För att få en slutartid på 1/500 med F2,8 (och i just det fallet hade jag föredragit 1/320 eller längre för panoreraingens skull, vilket innebär att ISO 6.400 hade varit lagom), så skulle jag behövt ISO 12.800.
I övrigt har jag inte varit på det stället ännu där jag skulle behöva mer än ISO 5.000 för att få till 1/500 med f2,8, och då talar vi om de mörkaste hörnen i Sveriges bokstavligt talat äldsta idrottshus (det i Jönköping, som nyss hade 70-års jubileum) där jag jobbar i snitt en gång i veckan.
Belysningen där är inte bara allmänt dålig, utan också klart ojämn.
Med tanke på att jag i exemplet ovan med Axelent arena i Gislaved hade valt att panorera så har jag dags till dato inte haft något reellt behov av ISO över 6.400 hittills.

Det är utifrån dessa egna erfarenheter, som jag tycker att trådens ganska kraftiga fokus på brusprestanda på ISO 102.400 och dessutom, med alla former av brusreducering avslagen blir märklig.

Självklart så skulle jag också gilla ännu bättre brusprestanda.
Men trots allt så ser jag för min personliga del en högst begränsad nytta med det.

Annorlunda uttryckt så har ISO-prestanda över 6.400 en mycket liten betydelse för min personliga del. (I princip noll betydelse sett till helheten).
Dessutom, skulle jag någon gång i framtiden använda ISO 102.400 så lär jag garanterat använda brusreducering både i kameran, och sedan i efterarbetet med bilden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar