Enkelt uttryckt ligger bildkvaliteten nära 5D Mark II som de flesta anser vara en bra kamera.
Men visst får man bättre prylar om man väntar.
Jo visst men isf kan man ju vänta i evighet för det kommer ju ändå att komma något som är bättre i framtiden.
Det är ju bara att utgå ifrån behovet och se om det är en rimlig investering.
Klart är att man vill ju ha så mkt pang för pengarna som det går.
Men hela den här diskussionen börjar likna MHz-snacket för några år sen.
Jag menar inte att jag inte värdesätter det arbete som läggs ner på att mäta kameror till förbannelse - tvärtom det kan var en indikation men aldrig ett facit på om "kameran tar bra bilder". Det är väl känslan i bilden som ändå (pun intended) måste var i fokus. Kurvor,beräkningar och nivåer i all ära. Det är inte kameran som tar bilden det är fotografen.
Med alla mätningar här hur skulle t ex Robert Capas bilder bedömas?
Eller alla gamla härliga bilder plåtade på Tri-X eller ännu värre pressad Tri-X
Det intressanta däremot är alla här prataar om in-enheten (kameran) — Är det inte dags att börja mäta utenheterna dvs tryckpressarna (det är ju där flaskhalsen ligger idag - ffa vad gäller dagstidningstryck på skitpapper)
Utan någon mätning i ryggen att luta mig på vågar jag påstå att ingen tidningsläsare ser skillnaden mellan två bilder tagna på säg 800 eller 1600 iso med respektive debatterad kamera i dagstidningstryck.
Kanske finns det en mätbar skillnad på 102600.
Både Porsche o Ferrari går att köra över 300 km/h men oavsett vilken av bilarna man har hur ofta kan man göra det i verkligheten.
Ut å plåta med er istället