Photocon
Aktiv medlem
Hallå där!
På vilken mark ska ni kivas på om vilken mark vi ska kivas på?...
Den fighten vill ju inte jag missa!...
(Snitsigt med mark kivas ))
Ja, det var roligt! Men vem har roligast efter fajten?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hallå där!
På vilken mark ska ni kivas på om vilken mark vi ska kivas på?...
Den fighten vill ju inte jag missa!...
(Snitsigt med mark kivas ))
Anders! Jag fyller år den 21 augusti.
Tja, "klarar sig" ... visst blir det bilder, men jag ser inget direkt bra i att behöva nöja sig med halvbra sådana, för mig får gärna ISO-kriget fortsätta ett tag till.
För t.ex. närbilder under basketkorgen tog jag gärna f/4 och 1/1000s istället för f/2.8 och 1/500s om jag kunde välja det.
Jo, hade det inte varit konkurrens så hade vi absolut inte haft de kameror vid har idag till de priser vi har idag. Hade 1DIV eller D3s överhuvudtaget funnits så hade troligen kostat runt en halv miljon per st...minst.
Men en liten notering bara. Till f/4 och 1/1000 från f/2.8 och 1/500 vid samma ljussituation är två stegs skillnad på "iso-skalan"...
Ja precis, det är två steg, och är man på gränsen sedan tidigare så finns dom inte att ta till ... så jag tar gärna ännu bättre höga ISO.
Tja, "klarar sig" ... visst blir det bilder, men jag ser inget direkt bra i att behöva nöja sig med halvbra sådana, för mig får gärna ISO-kriget fortsätta ett tag till.
För t.ex. närbilder under basketkorgen tog jag gärna f/4 och 1/1000s istället för f/2.8 och 1/500s om jag kunde välja det.
Och det är bl.a. därför jag tänker köpa 1D Mark IV.
Sedan vad som "räcker" i slutartid tycker jag är delvis en smaksak, vissa rörelser (händer, klubbor, boll) kan inte frysas på 1/640. Om det sedan är nödvändigt är som sagt en smaksak, det är ofta intressant med lite rörelse kvar, men det är ju inte dumt om man faktiskt kan få välja själv. På en pressbild kanske det inte spelar någon roll, men på en A2 syns det.
Är det någon som har testat spot-AF?
Det står i white paper att det är långsamt om fokus ligger helt fel när man aktiverar det.
Och måste man trycka på stopp-knappen på teleobjektiven för att kunna aktivera det (C.Fn. III-6-7). Eller är detta bara en option och man kan ha det aktiverat hela tiden med något annat val?
Jag har ingen lust att bråka om detta. ;-)
Hej
ISO test mellan Canon 1D MarkIV och Nikon D3s
http://www.neutralday.com/canon-eos-1d-mark-iv-vs-nikon-d3s-iso-comparison/
Mvh
Omar