Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 1D MkIV

Stativ med ett fjärrstyrt rörligt huvud, hade inte det varit bra Anders? Eller en lärling som du vokalt styr? (c;

//R
 
Bästa lösningen är säkert en självstyrd lärling som Pontus har, alla andra system tror jag har problem med reaktionstider.
 
Jepp, om man nu har en sådan förmån.

Jag införskaffade mig en trådlös fjärris för en månad sen. Räckvidd upp till 80m och blir nog så under kvällen i Ystad när jag skall ta lite fyrverkeribilder att jag sitter i bilen varmt och gott medan mk3 får stå på stativ utanför. Kan nog funka bra tror jag?

//R
 
Nu har hela nyårsdagen gått åt till grottning av kameror...

Plan för dagen:

Fixa till en bildstil via Picture Style Editor i MKIII som liknar MKIV JPEG vid ISO 3200 och upp.

Det var inte lätt :) MK IV "lyfter" lådgagerna i bilden mycket bättre, och detta vill jag åstadkomma så gott det går med kurvor och parametrar i Mk III.

Resultat:

Det gick "nästan" med bekostnad av mer brus, men det ska ju skilja 2 steg mellan dessa, det gör det minst!
En trevlig sak till, nu kan jag mycket mer om kurvor i kameror. Jag hade inte gottat ner mig så mycket i att det gick att ändra i bildstilarna så mycket som det gör, en klar överraskning :)

Mk3 har brusred hi iso PÅ
Mk4 har brusred hi iso Kraftig

Sänker man till Standard på Mk4 kommer lite mer detaljer fram och även ökat brus, exakt som det ska!

PS, Mk IV, funkar till fyrverkeribilder, Stockholmsbilden i dagens Aftonbland är min MK4 :)

Bifogar lite bilder:

MK4 3200
MK4 12800
MK3 3200
 

Bilagor

  • mk4_3200_l.jpg
    mk4_3200_l.jpg
    63.1 KB · Visningar: 472
  • mk4_12800_l.jpg
    mk4_12800_l.jpg
    67.7 KB · Visningar: 472
  • mk3_3200_l.jpg
    mk3_3200_l.jpg
    59.9 KB · Visningar: 475
Pontus: Då har du precis hittat en av anledningarna till alla "konstiga" recensioner om diverse kamerautrustning som man kan få se här ute i cyber-rymden... :)

Frihet från brus kan man lätt uppnå med i stort sett vilken kamera som helst - bara man brusreducerar tillräckligt och sätter svartpunkten/anfangen på tonkurvan tillräckligt högt - så att man klipper bort det värsta av bruset... :) Hur sen bilderna blir är det tyvärr inte många som ser när det bara redovisas enstaka patcher ur testbilderna...
Bra initiativ.
 
Kom på att jag ska bifoga hela bilden oxå.

Anledningen till att jag riktade in mig på just iso 3200 är att jag tar 90 % av mina bilder på 3200 och upp.
 

Bilagor

  • mk4_3200H.jpg
    mk4_3200H.jpg
    43.4 KB · Visningar: 420
du får gärna balansera upp bilden/bilderna eftersom blå kanalens brus inte kommer med och därmed inte ses lika tydligt i dina exempel.

har du några rawfiler du kan dela med dig?
 
Senast ändrad:
du får gärna balansera upp bilden/bilderna eftersom blå kanalens brus inte kommer med och därmed inte ses lika tydligt i dina exempel.

har du några rawfiler du kan dela med dig?

Jag har bara fixar med den interna jpeg'en idag för det är den jag behöver för att kunna skicka bilderna fort.

Vad för RAW bilder vill du ha? ISO mm?
 
Jag har bara fixar med den interna jpeg'en idag för det är den jag behöver för att kunna skicka bilderna fort.

Vad för RAW bilder vill du ha? ISO mm?

du får gärna dela med dig några från 3200-12800, motiv tagna med kameran på stativ.Har du kvar din gamla 1smk3 så vore det intressant med samma bilder tagna exakt lika dvs med samma tid/bländare med 1dsmk3
Mikael
 
Senast ändrad:
Den som väntar på något gott ...

... väntar alltid för länge.

Usch vad jag vill få min leverans ... men nu gissar butikerna mitten till slutet av januari, jag hade nog hoppats att det skulle röra lite fortare på sig när nu några kameror ändå kommit.
 
Riktigt intressant tråd det här! Nästan det första jag kikar på när jag går upp på morgonen hehe.

På Elgiganten kostar föresten Mk IV 47 390kr.
http://www.elgiganten.se/product/foto-video/digital-systemkamera/EOS1DMK4/canon-eos-1d-mark-iv
Hur kan det skilja så mycket om man jämför med andra butiker där den ligger runt 55?

För övrigt verkar det var en riktigt drömkamera :)
Skulle vara kul att testa ett proffshus någon gång och känna skillnaderna mot min 400D =)

Tjolahopp!
 
Hej

Har fått min, pillat med inställningarna lite. Känns precis som min MarkIII, knappt inget nytt, men har väl bättre af och brus som är en av de viktigaste grejorna.

Får väl sticka ut i morgon en sväng och testa kameran lite, lite synd att det är lite dåligt väder och jag är duktigt förkyld, men kommer nog inte kunna hålla mig:)

Mvh

Omar
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.