Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 1D MkIV

Även det faktum att man inte använder bildhörnen på objektiv fullt ut är i mina ögon positivt, problem med kantskärpa och vinjettering är mindre med APS-H. Nackdelen är att vissa objektiv blir lite mer tele än önskat och att det som sagt var inte finns någon riktigt vid (UWA) motsvarande 16mm om man vill använda Canon.

Samtidigt får man mer tele för sport och fågel, vilket jag tycker väger tyngre.
 
Kastade ihop lite bilder från igår, bara för att se om det är någon skillnad på bilderna om man kör dom i små storlekar.

Här finns en blandning av bilder från MK3 och MK4 båda tagna med 70-200/2.8IS. JA3 bildnamn, tagna av min son med MK3 iso 3200 1/500 f2.8 brusreducering on, PA4 bildena MK4 iso 5000 1/800 2.8 Brusreducering normal.

Båda blidstil standard, JPEG L.

http://www.pressfotograf.se/bilder/ssl/20091228%20AIK%20-%20Varberg/slides/PA4_0200.html
 
Nu har jag funderat ett tag på 1D4 och jag skulle gärna vilja höra vad ni tycker om mitt resonemang.

För det första, Jag är en Canon-kille. Och om man struntar i att jämföra med Nikons kameror där, om man ska vara ärlig, den lilla skillnad som är i bildkvalite mellan kamerorna egentligen inte spelar någon roll. Jag menar, hur många bilder har man missat p g a att man inte haft en Nikon om nu de har snäppet lite lite bättre bilder. Antalet borde vara försumbart och därför finns det inte i min värld att byta från ett märke jag gillar.

Jag personligen fotar ganska mycket olika saker och vill ha en kamera som är väldigt allround, och här känns en 1D4 som ett bättre val än tex en 5DII, eller för den delen 1Ds3/4.

Jag tänker såhär: För det första är en 1D4 billigare än både 1Ds3 och vad 4 kommer kosta så man sparar en del pengar. Det som egenligen skiljer kamerorna åt är upplösningen och sensorns crop på 1.3x. Här tänker jag att upplösningen på 16,1Mpixel räcker gott och väl till säg porträttfotografering eller likande, visst många mpixel skadar väl aldrig, men det är knappast nödvändigt för en bra bild och det känns inte som att "det är det de hänger på" för att få en bra bild, komposition, ljus, etc känns mycket viktigare.

Cropen kommer ju märkas lite, men påverkar väl egentligen inte mer än att man får ta något steg bakåt för att få samma bild i sökaren jämfört med en fullformat, och känns med andra ord inte heller som ett problem.

Istället vinner man ju andra fördelar, som att man får mer tele med 1.3crop, man får en kamera som är bättre på att fota sport, djur osv.

Hur tycker ni, personligen tycker jag det känns som att de här egenskaperna väger upp de fördelar som en 1Ds3/4 ger med större sensor och högre Mpixel, tänker jag rätt?

Håller till största delen med dig. Men samtidigt så säger man att crop inte är något problem för det är ju bara att ta några steg bakåt så så får man samma bild.
Då måste man ju också säga att FF bara är att ta några steg fram så får man samma bild :)
Visst får du en kamera som i regel är bättre på sport och djur. Men samtidigt sämre på landskap, byggnader och porträtt
 
Då får man väga lite vad "bättre/sämre" innebär i det här fallet. Vi är uppe på en nivå som förmodligen för i stort sett alla av oss redan är "tillräckligt bra", och då är det andra faktorer än sensorstorlek som avgör.
 
Kastade ihop lite bilder från igår, bara för att se om det är någon skillnad på bilderna om man kör dom i små storlekar.

Här finns en blandning av bilder från MK3 och MK4 båda tagna med 70-200/2.8IS. JA3 bildnamn, tagna av min son med MK3 iso 3200 1/500 f2.8 brusreducering on, PA4 bildena MK4 iso 5000 1/800 2.8 Brusreducering normal.

Båda blidstil standard, JPEG L.

http://www.pressfotograf.se/bilder/ssl/20091228%20AIK%20-%20Varberg/slides/PA4_0200.html

Ingen direkt avgörande brusskillnad i den här storleken, lite bättre för Mark IV kanske, men jag tycker mig se renare detaljer i Mark IV-bilderna, mer klipp i ansiktsuttrycken t.ex, skulle misstänka att man ser en mer märkbar skillnad i större storlek.

Skiljer det kanske på att Mark IV har fler pixlar och/eller sätter skärpan lite mer exakt? Sedan använde ni kanske inte samma exemplar av objektivet, kan väl skilja lite där också.
 
Ingen direkt avgörande brusskillnad i den här storleken, lite bättre för Mark IV kanske, men jag tycker mig se renare detaljer i Mark IV-bilderna, mer klipp i ansiktsuttrycken t.ex, skulle misstänka att man ser en mer märkbar skillnad i större storlek.

Skiljer det kanske på att Mark IV har fler pixlar och/eller sätter skärpan lite mer exakt? Sedan använde ni kanske inte samma exemplar av objektivet, kan väl skilja lite där också.

Den stor skillnaden är att mk3 bilderna är mer brusreducerade i kameran, där kan man bara välja på/av och i mk4 finns det av/låg/standard/hög.

Tittar man på bilderna i stor storlek så är mk3 bilderna mycket mer luddiga, och det beror INTE på gluggen, för när vi kör mk3 båda två så är bilderna lika.

Ikväll ska vi till Tiblehallen i Täby. Då kommer vi att att köra med brusreducering av i mk3 för att inte ludda till bilderna på den.

Bilderna från mk3 ser ut att vara mindre exponerade även fast det borde vara lika om man räknar....
 
Jag är ofta väldigt inriktad på "detaljering" och inte på "upplösning". Det är faktiskt helt olika saker... Skarpa kanter i en hög-MP-bild kan man få med en kompaktkamera. Detaljerade bilder? knappast.

Upplösning vet jag hur det brukar definieras. (Antalet linjepar som kan uppfattas vid en viss kontrast; MTF (eller OTF) används ibland också när man vill vara mer vetenskaplig). Vad "detaljering" är vet jag däremot inte. Vad är det?

(Skarpa kanter brukar väl kallas accutans?)
 
De sportfotokollegor jag har talat med som numera använder Nikon idag istället för Canon utrustning har framfört några viktiga skilnader som nu Canon skall förhoppningsvis skall ha åtgärdat i jämförelse.

Jpg direkt ut från kameran, Nikonbilderna behövs knappast åtgärdas
AF , bättre AF . jämfört med tidigare Canon 1d så var keepers rejält högre hos d3 kamerorna.
Trådlös överföring, en fotograf sa att med Nikon behöver man inte ha någon tekniker med sig.

Fotografering i lågljussituationer, Nikon klarar detta betydligt bättre.

Har Canon klarat dessa punkter så har de en kamera som kan tävla med D3s

Yrkessportfotograferna kommer att snart ha sin syn på hur bra är Canon i jämförelse.
 
Håller till största delen med dig. Men samtidigt så säger man att crop inte är något problem för det är ju bara att ta några steg bakåt så så får man samma bild.
Då måste man ju också säga att FF bara är att ta några steg fram så får man samma bild :)
Visst får du en kamera som i regel är bättre på sport och djur. Men samtidigt sämre på landskap, byggnader och porträtt

Haha det är sant, det är kanske inte så lätt att kliva fram till en älg och säga tja, men jag syftade mest på porträttfoto där tex, eller även byggnader och tillfällen där man har möjlighet att ändra sig själv utan att motivet störst.
 
De sportfotokollegor jag har talat med som numera använder Nikon idag istället för Canon utrustning har framfört några viktiga skilnader som nu Canon skall förhoppningsvis skall ha åtgärdat i jämförelse.

Jpg direkt ut från kameran, Nikonbilderna behövs knappast åtgärdas
AF , bättre AF . jämfört med tidigare Canon 1d så var keepers rejält högre hos d3 kamerorna.
Trådlös överföring, en fotograf sa att med Nikon behöver man inte ha någon tekniker med sig.

Fotografering i lågljussituationer, Nikon klarar detta betydligt bättre.

Har Canon klarat dessa punkter så har de en kamera som kan tävla med D3s

Yrkessportfotograferna kommer att snart ha sin syn på hur bra är Canon i jämförelse.

Jag kan svara på den siste frågan först, Nikon är bättre! Men canon är mycket närmare nu en de var var innan, utan att använt D3 överdrivet mycket så tror jag Canon är ikapp den, men D3s är det en bit kvar på i brus.

När det det gäller "keepers" så var min första upplevelse efter 5 minuter vid sargen, OJ kan det var så här bra... Men efter lite mer fotograferande vande man sig och konstaterade att en del av upplevelsen är den mycket bättre skärmen på kameran. Idag när man kollat igenom bilderna noga i datorn så konstaterar jag att nästan alla de där bilderna som man vant sig med "nästan" är rätt nu sitter som det ska. Förut fick man välja en bild i en serie efter vilken som var skarp, nu kan man ta den bästa bilden för alla är skarpa bara man inte missar och sätter fokuseringen på publiken ;-)
 
Jag kan svara på den siste frågan först, Nikon är bättre! Men canon är mycket närmare nu en de var var innan, utan att använt D3 överdrivet mycket så tror jag Canon är ikapp den, men D3s är det en bit kvar på i brus.

Fast i praktiken är nog skillnaden minimal mellan 1D MKIV och D3s.

Jag fotograferade lite från läktarplats när LHC spelade mot Rögle igår. Jag brukar följa med när svärfar bjuder...

Tidigare har jag på hockeymatcher använt D300 och 70-200/2.8 på f2.8. Igår använde jag D3s med 70-200/2.8 med 1.4x converter på f4. Då har jag mist skärpedjupsfördelen, ett steg i brus och 20 mm räckvidd. Mot tidigare modellen D3 hade det i princip varit dött lopp i bildkvalitet. Nu har jag ett steg till upp men ingen fördel i skärpedjup.

Jag använde även 1.2-cropen i kameran vilket då ger 8.4 MP.

Eftersom jag aldrig behövde mer än ISO 3200 i ishallen har jag svårt att se att en 1D MKIV skulle kunna förlora något vs D3s i samma situation. 1D MKIV på f2.8, 200 mm ger effektivt ca 260 mm och säg ISO 1600. D3s med 1.4x converter på f4, 200 mm ger effektivt 280 mm och ISO 3200. 1D MKIV har sålunda i sådana situationer en fördel genom lite högre MP-tal och bättre räckvidd även om bildkvaliteten i absolut mening skulle kunna vara något lägre. På ISO 1600-3200 lär skillnaden i brushänseende vara obetydlig.
 
Jag kan svara på den siste frågan först, Nikon är bättre! Men canon är mycket närmare nu en de var var innan, utan att använt D3 överdrivet mycket så tror jag Canon är ikapp den, men D3s är det en bit kvar på i brus.

När det det gäller "keepers" så var min första upplevelse efter 5 minuter vid sargen, OJ kan det var så här bra... Men efter lite mer fotograferande vande man sig och konstaterade att en del av upplevelsen är den mycket bättre skärmen på kameran. Idag när man kollat igenom bilderna noga i datorn så konstaterar jag att nästan alla de där bilderna som man vant sig med "nästan" är rätt nu sitter som det ska. Förut fick man välja en bild i en serie efter vilken som var skarp, nu kan man ta den bästa bilden för alla är skarpa bara man inte missar och sätter fokuseringen på publiken ;-)

så-om vi nu skall tala skilnader från tidigare så verkar det som AF fungerar bättre i MK4 än din tidigare modell .

Hur är det med jpg ut från kameran?
Hur är det med exponeringen?
Har kameran samma tendens som tidigare kameror med att blåsa högdagrar, jag tyckte jag såg en tendens redan i 7d att de hade förfinat jpg uttaget och interna kurvor och jpg bilderna var mer likt det Nikon presterar.
 
Ungefär samma resonemang här; jag vill inte byta system och jag tycker APS-H med något fler pixlar men samtidigt många bilder per sekund är en bra kompromiss, framförallt om man som jag mest fotar tele och med fasta objektiv, och motiven är sport och fåglar.

Man ska väl välja kamera efter det man fotar mest, med ett litet öga på att annat ska vara möjligt också, och för mig känns 1D3/4 som en av dom mest mångsidiga kamerorna.

Anders och ni andra som läste mitt inlägg på förra sidan, jag skulle vilja höra vad ni tycker om följande:

Som jag skrev tidigare tycker jag 1D-kamerorna verkar ypperliga allroundkameror, bättre allround än vad tex 1Ds eller 5DMkII är. Men om man som jag kanske mer fotar porträtt och stillastående motiv, tänker jag fortfarande rätt då som är sugen på en 1D4 just därför att den gott och väl räcker till porträtt, men ändå ger mig möjligheten till det andra??!

Man blir så osäker när det gäller så viktiga saker i ens liv som prylar... =)
 
Det som i dagens läge skulle kunna få mig till att kunna köpa mig en FF är om den hade den snabbhet som min 1Dmk3 och 7D besitter. Jag är mycket väl medveten om att FF har andra förtjänster men de överväger inte mina behov idag. Som mestadels sportfotograf och delvis privat naturfotograf så är dessa två nämnda kameror det ultimata för mig. Men i den rasande takt som utvecklingen går idag så om ett år finns kanske den FF kamera som är rätt för mig för det ultimata är förstås att i alla situationer kunna använda en kamera alltid om nu jag skulle behöva det behovet.

Men hade jag varit typ porträttfotograf eller inredningsfotograf etc så hade jag varit i ett helt annat läge. Så vad du skall göra är svårt att säga, du tycks fotografera lite allt möjligt. Du blir nog tvungen att gå på din känsla och oftast så räcker den långt enligt min erfarenhet.

//R
 
Har ju beställt kameran men blev orolig att de hade tagit bort min favorit funktion C.Fn I -8 Safety shift 2: Enable (ISO speed)men den finns kvar enligt manualen på den nya MarkIV. Den funktionen har räddat mig många ggr i snabba aktion händelser. När jag testade en 7D i fält så hittade jag inte den funktionen på den, kanske finns men hittade inte den.



Jag ställer in "säkerhetsförskjutning" på alla kameror. Borde vara standard. I Mark IV fungerar den som vanligt eller så ändrar den ISO.

Har svårt att tänka mig att den inte skulle finnas i 7D. Finns numer även i de enklaste modellerna och i G11 och S90.
 
Det är en balansgång mellan olika modeller, till att börja med har 7D sämre bildkvalité, färre bilder per sekund och mindre buffert. Sen måste jag säga att har man en gång börjat använda en 1D och upplevt hur den är byggd med inbyggt vertikalgrepp mm och alla dess övriga funktioner, är det svårt att byta ner sig.

Jag hoppas ha en Mk IV i mina händer innan årsskiftet, har köplats två.

Canon Eos 7D tappar en hel del i hastighet vid serietagningar med följande autofokus jämfört med 1D Mark IV.
 
Säkerhetsförskjutning finns i 7D. Men endast Tv/Av-varianten inte med isopressningsvarianten (som jag använder mest).

Jag har också fått min MkIV idag - nice julklapp från Tomten. Har börjat med inledande tester - mycket spännande att jämföra med 7D, 5D mkII, 1DMkIII.
 
Magnus, om där nu inte fanns de skillnader plus lite fler mellan 7D och mk4 som du nämner, vad skulle då finnas för skäl att lägga upp nästan 40 tusen mer för just mk4? Lägger man till ett BG till 7D så blir skillnaden ett par tusen mindre men det är det värt, har fortfarande kvar i runda slängar en 35 tusen till ett eller annat objektiv om så önskas. Och för inte så speciellt länge sedan så fanns det inte någon kamera i Canons sortiment till de pengar som en 7D kostar idag med de specifikationerna. Så allt är relativt enligt mig.

Att jag sedan är förälskad i 1D kamerorna är givet, de har det som skiljer dem från semiklassen men den kärleken skall min själ ha starka band som i slutklämmen stavas pengar. Jag är fortfarande inte övertygad om att mk4 svarar upp fullt ut på de kriterierna?

Lite sidan om, idag har vi haft en strålande dag där jag och några vänner tog en liten Österlentur via Kivik, Simrishamn och Sandhammaren. Mk3 fick göra det mesta idag och fick en liten déjà vu och en positiv sådan. Den har fått samla damm mestadels den sista tiden på bokhyllan till förmån för 7D men jag kände mig trygg med "gamlingen" i mina händer. 1D har som sagt det. Att sedan en mycket god vän i vintersolen oavsett när det är på dagen är jäkligt gott att ha till hjälp är förstås en stor fördel.

//R
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.